Dowód osobisty - sprawa ważna
21 czerwca 2004
Od 1 maja 2004 obywatele polscy, którzy przekraczają granice państw należących do Unii Europejskiej, mogą okazać polski ważny dowód tożsamości. Może to być dowód osobisty lub paszport. Umożliwia to znowelizowana ustawa o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
Od 1 maja 2004 okazując dowód można załatwić wszystkie sprawy, które wy-magają okazania paszportu, czyli sprawy: bankowe, zdrowotne, ubezpieczeniowe, celne, itd.
|
Kto musi mieć dowód?
Do jego posiadania zobowiązani są oby-watele polscy zamieszkali w Rzeczpospo-litej Polskiej, którzy ukończyli 18 lat, a także ci, którzy ukończyli 15 lat, jeśli pra-cują, nie zamieszkują wspólnie z rodzi-cami lub opiekunami lub są pozbawione opieki rodzicielskiej lub opiekuna. Prawo do posiadania dowodu ma osoba, która jest obywatelem polskim i ukończyła 13 lat. Nowelizacja ustawy dopuszcza też możliwość wydania dowodu osobistego osobie młodszej, jeśli wystąpią o to rodzice lub opiekunowie.Dowody wydają urzędy gmin w miejscu zamieszkania obywatela. Koszt: 30 zł. Opłata nie jest pobierana m.in. w przypadku: wady technicznej dokumentu, administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, ulicy lub numeru domu, utraty dowodu na skutek klęski żywiołowej, w przypadku pobytu w domu opieki społecznej.
W przypadku utraty dowodu, należy niezwłocznie zawiadomić o tym urząd gminy. Wydaje on zaświadczenie o utracie dowodu, które jest ważne do momentu otrzymania nowego dokumentu. Jeśli zagubiony dowód się odnajdzie, także należy zgłosić ten fakt do urzędu gminy w przypadku, gdy nie został wydany jeszcze nowy dokument.
Jak długo ważny?
- Dowód osobisty jest ważny przez 10 lat od daty wystawienia.
- Dowód wydany osobie, która nie ukończyła 18 lat, zachowuje ważność przez 5 lat od dnia wydania.
- Dowód wydany osobie po 65. roku życia, może być ważny na czas nieoznaczony, pod warunkiem, że osoba ta poprosi o wydanie dowodu z takim terminem ważności.
km