REKLAMA

REKLAMA

Puls Warszawy

komunikacja

 

Dobre wieści od Tramwajów. Nowe składy zużyją mniej prądu

  22 października 2021

Dobre wieści od Tramwajów. Nowe składy zużyją mniej prądu
źródło: Tramwaje Warszawskie

Z testów wynika, że średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju marki Hyundai Rotem jest aż o 29% niższe, niż w pojazdach kupionych kilka lat temu.

REKLAMA

Testy oszczędności prądu przeprowadzono w nocy na trasie bardzo popularnej linii 9. Badanie polegało na określeniu średniego zużycia energii elektrycznej na odcinku między Gocławkiem a pętlą przy parkingu P+R na Okęciu.

REKLAMA

Betonowe odważniki zamiast pasażerów

- Warunki testowe odzwierciedlały jazdę tramwajem w ciągu dnia - zapewniają Tramwaje Warszawskie. - Symulowano zatrzymywanie się przed skrzyżowaniami, na przystankach, a także obciążenie pojazdu.

Tramwaj został załadowany betonowymi odważnikami, które ważą tyle, co 240 pasażerów.

Wynik zużycia energii okazał się lepszy, niż zaoferowała firma Hyundai Rotem. Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju jest o ok. 29% mniejsze, niż w składach kupowanych kilka lat temu. Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku kilometra zużyje 15 watów na godzinę.

- W ostatnim czasie technologie przetwarzania prądu elektrycznego w pojazdach rozwijają się bardzo szybko - informują Tramwaje Warszawskie. - Stolica na tym skorzysta. Urządzenia elektryczne w tramwajach marki Huyndai zaprojektowano z wykorzystywaniem najnowocześniejszych tranzystorów, które są od niedawna stosowane także do budowy aut elektrycznych: tranzystorów SiC (technologia węglika krzemu).

REKLAMA

Coraz droższy prąd

Niższe zużycie energii w tramwajach to dobra wiadomość dla samorządu borykającego się z rosnącymi cenami prądu. W ubiegłym miesiącu prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski informował, że w przetargu na dostawę energii zorganizowanym przez tzw. warszawską grupę zakupową najtańsza oferta wyniosła 464,50 zł/MWh netto. Oznacza to wzrost o 60% w stosunku do cen z poprzedniego przetargu.

W skład grupy wchodzi kilkaset samorządowych podmiotów, wspólnie poszukujących dostawcy energii elektrycznej. Należą do niej m.in. szpitale, domy kultury i biblioteki, jednak kluczowa jest obecność Tramwajów Warszawskich, operatora jednej z największych tramwajowych sieci w Europie.

Jak przekazał nam rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, jeszcze pięć lat temu koszt megawatogodziny wynosił 211 zł. W roku 2019 cena sięgnęła 341 zł, a następnie zaczęła spadać, m.in. ze względu na zmianę wysokości podatku akcyzowego. W tym roku Tramwaje płacą 289 zł/MWh.

(dg)

.
 

Komentarze (4)

# Marklar

22.10.2021 23:43

Nowe składy Pesy czy Modertrans również zużywają mniej prądu.

# surt

23.10.2021 13:11

A może ZTM zajmie się sposobem jazdy motorniczych i zadba o spadek zużycia energii. Chyba, ze mają oni tak jeździć. Ostatnio nagminnie w części tramwajów czuć smród elektrycznej izolacji. Motorniczy jeżdżą jakby wieźli worki ziemniaków. Gwałtownie przyśpieszają i hamują. Skoro tak narzekają na duże zużycie energii to niech nauczą motorniczych jeździć.

# Motorniczy

24.10.2021 06:58

# surt . Baranie spójrz na rozkład jazdy który ZTM robi , przystanek co 1 minutę czyli w 1 minutę musisz wypuścić pasażerów zabrać nowych i zdążyć na światło bo za 1 minutę już masz odjazd z następnego przystanku. Nie miej pretensji do Motorniczych tylko do ZTM za takie rozkłady a do Tramwaii Warszawskich że takie tramwaje Ci kupiły które szarpią przy rozruchu i hamowaniu. Nie pozdrawiam

# mgr inż.

25.10.2021 10:07

#Motorniczy napisał(a) 24.10.2021 06:58
# surt . Baranie spójrz na rozkład jazdy który ZTM robi , przystanek co 1 minutę czyli w 1 minutę musisz wypuścić pasażerów zabrać nowych i zdążyć na światło bo za 1 minutę już masz odjazd z następnego przystanku. Nie miej pretensji do Motorniczych tylko do ZTM za takie rozkłady a do Tramwaii Warszawskich że takie tramwaje Ci kupiły które szarpią przy rozruchu i hamowaniu. Nie pozdrawiam
I dlatego nie powinno być motorniczych - niech sobie jakiś człowiek siedzi w kabinie i drzwi zamyka , a na pulpicie ma tylko grzyba do awaryjnego hamowania - jazdą niech się zajmie centralny komputer , sterujący tramwajami , zwrotnicami i światłami na skrzyżowaniach .
Ale u nas w Warszawie nawet 3 linia metra nie będzie automatyczna.
więcej na forum

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

Helloprint Polska

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wakacje wrzesień i październik 2022

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA