Cztery fakty o nowej Górczewskiej. "Zapraszamy kierowców na konsultacje"
21 sierpnia 2017
Zwężenie Górczewskiej z sześciu do czterech pasów to póki co "fakt medialny". Decyzja jeszcze nie zapadła a temat dotyczy tylko fragmentu ulicy...
...ale to wystarczyło, by zelektryzować część mieszkańców Woli i Bemowa. Wszystko z powodu ujawnienia przez media założeń do koncepcji nowej Górczewskiej, czyli wizji ulicy, jaką warszawscy urzędnicy mają na lata po zakończeniu budowy metra. Jakie są fakty?
1. Węziej tylko na fragmencie
Zgodnie z pomysłem urzędników Górczewska powinna mieć nie sześć, ale cztery pasy ruchu między Młynarską a Trasą Prymasa Tysiąclecia. To kilometrowy odcinek biegnący przez gęstą, częściowo zabytkową zabudowę. Dalej na zachód ulica nadal miałaby obecną szerokość.
- Zależy nam na tym, żeby ulica zyskała nową jakość i była przyjazna dla wszystkich: chodzących pieszo, jeżdżących rowerami i samochodami - mówi Agnieszka Kłąb, rzeczniczka warszawskiego ratusza. - Najważniejsze jest to, by mieszkańcy odebrali nowy wizerunek Górczewskiej jako pozytywną zmianę.
2. Konsultacje społeczne
- Panuje przekonanie, że nie da się zbudować ulicy przyjaznej jednocześnie dla rowerów i samochodów, ale to nieprawda - mówi Kłąb. - Nie zawsze rozwiązanie prorowerowe jest antysamochodowe i na odwrót. Zapraszamy do udziału w konsultacjach nie tylko osoby reprezentujące interesujące interesy pieszych i rowerzystów, które praktycznie zawsze chętnie się wypowiadają, ale też kierowców.
Wstępnym terminem konsultacji społecznych jest zima 2017/2018. Dopiero po ich zakończeniu opracowana zostanie ostateczna koncepcja nowej Górczewskiej.
3. "Kładka międzyparkowa"
W przygotowanych przez urzędników założeniach znalazła się pieszo-rowerowa kładka nad Górczewską, łącząca park Szymańskiego z Moczydłem. To pomysł, który opisywaliśmy już w marcu - wówczas przedstawiony przez burmistrza Woli Krzysztofa Strzałkowskiego. Kładka miałaby postać zielonego pomostu, a więc stanowić atrakcyjny wizualnie element a jednocześnie pozwoliłaby kierowcom uniknąć stania na dodatkowych światłach.
4. Miejsca parkingowe
Pomysł na nową Górczewską zakłada nie tylko budowę dodatkowych przejść dla pieszych (np. przy Tesco na Górcach, Tyszkiewicza czy Ciołka) i dróg rowerowych, ale też parkingów. Odzyskana dzięki zwężeniu jezdni między Młynarską a Trasą Prymasa przestrzeń zostałaby częściowo przeznaczona na zatoki postojowe.
(dg)