REKLAMA

Wola

inwestycje »

 

Co czeka zajezdnię na Woli? "Centrum na miarę Hali Mirowskiej"

  25 września 2018

alt='Co czeka zajezdnię na Woli? "Centrum na miarę Hali Mirowskiej"'
źródło: Wikimedia Commons / Adrian Grycuk

Dawna elektrownia tramwajowa stała się kilkanaście lat temu Muzeum Powstania. Pozostałości fabryki Norblina i browarów Haberbuscha i Schielego właśnie zyskują nowe życie. Ale na Woli jest jeszcze jedno miejsce z podobnym potencjałem.

REKLAMA

Na ten moment rozmowa o przyszłości zajezdni tramwajowej na rogu Młynarskiej i Wolskiej to dzielenie skóry na niedźwiedziu, ale prędzej czy później trzeba ten temat poruszyć. Z roku na rok siedziba Tramwajów Warszawskich jest otaczana przez coraz wyższą zabudowę a ceny ziemi w centrum dzielnicy nieustannie rosną. Prędzej czy później ciśnienie inwestycyjne będzie tak duże, że sprzedaż terenu stanie się najrozsądniejszym wyjściem.

Białołęckie plany

Pod koniec 2020 roku Tramwaje Warszawskie chciałyby otworzyć nową zajezdnię na Białołęce, obok pętli Annopol. Na powierzchni 12 hektarów ma powstać zakład z 55 torami i wszystkimi urządzeniami niezbędnymi do serwisowania składów. Docelowo ma tam nocować ok. 150 tramwajów. Czy są już jakieś plany przeniesienia zajezdni z Woli i sprzedaży terenu przy Młynarskiej pod inwestycje?

- Nasi pracownicy analizują tę sytuację, oczywiście pod kątem przyszłych potrzeb przedsiębiorstwa, jednak decyzje o zmianach w wykorzystaniu zajezdni wymagają planowania strategicznego w skali miasta i aglomeracji - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Zajezdnia Annopol będzie przeznaczona dla większej liczby tramwajów, które w ciągu kilku najbliższych lat wyjadą m.in. na trasy do Wilnowa, Gocław i Zieloną Białołękę. Nasze potrzeby związane z obsługą wagonów będą się powiększać, dlatego będziemy w najbliższym czasie potrzebowali więcej miejsca w zajezdniach. W przyszłości może oczywiście pojawić się potrzeba zmiany funkcji terenu, gdzie jest zajezdnia Wola, ale nie jest to perspektywa najbliższych kilku lat.

Kup bilet

"Oldschool" na Woli

Zajezdnia przy Młynarskiej powstała na początku XX wieku i oryginalnie służyła tramwajom konnym. Po elektryfikacji komunikacji miejskiej w Warszawie została przekształcona w nowoczesny - jak na tamte czasy - zakład eksploatacji taboru. Podczas II wojny światowej zajezdnia była wielokrotnie bombardowana przez Niemców i Sowietów, ale ostatecznie odbudowano ją i po raz kolejny zmodernizowano. Dziś na terenie znajdują się także biura dyrekcji Tramwajów Warszawskich oraz zakład remontowy. W gminnej ewidencji zabytków znajduje się tylko wybudowana w ostatnich latach przed II wojną światową hala oraz oryginalna "elewacja frontowa" z 1903 roku.

- Informację o wyprowadzce Tramwajów z Młynarskiej usłyszałam jakieś dwa lata temu od Wojciecha Bartelskiego, obecnie prezesa a wówczas członka zarządu - mówi radna Aneta Skubida. - Taką świadomość mają też aktualnie pracownicy zajezdni oraz Marlena Happach, szefowa Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy. Zgodnie z moją wiedzą taka wyprowadzka miałaby nastąpić w perspektywie około siedmiu lat.

Według nieoficjalnych informacji radnej Skubidy w miejscu, gdzie dziś stacjonują tramwaje, miałyby powstać apartamentowce i biurowce. Aktywiści Woli Mieszkańców chcieliby, żeby było to możliwie otwarte osiedle, które nie dzieliłoby okolicy tak, jak dziś dzieli zajezdnia.

- Jesteśmy przekonani, że zabytkowa hala warsztatowa Zakładu Naprawy Tramwajów ma potencjał, by w niedalekiej przyszłości stać się tętniącym życiem centrum lokalnym na miarę Hali Koszyki czy Hali Mirowskiej z tym, że z cenami na każdą kieszeń - uważa Skubida.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# Konrad

25.09.2018 14:09

Ciekawe. Wwalono w zakład remontowy kilkanaście milionów zł i teraz likwidacja?

# Bolta

25.09.2018 15:38

ruchy miejskie jak zwykle tu niby krzyczą a tam ręka w ręke z deweloperką. Pod latarnią najciemniej! łapy precz od tramwajów!

# Kiedyś z Bielan

26.09.2018 10:12

#Konrad napisał(a) 25.09.2018 14:09
Ciekawe. Wwalono w zakład remontowy kilkanaście milionów zł i teraz likwidacja?

W Warszawie nic nie jest w stanie zdziwić:( Niestety

REKLAMA

# miejscowy

26.09.2018 10:35

#Konrad napisał(a) 25.09.2018 14:09
Ciekawe. Wwalono w zakład remontowy kilkanaście milionów zł i teraz likwidacja?

Przecież ten teren mogą sprzedać za znacznie większą kwotę, niż te marne kilkanaście mln.

# Node

04.10.2018 11:14

Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest pozostawienie zajezdni. Jak tramwaj się zepsuje na Towarowej, to mają go przez pół miasta hodować?

 Zuzia

14.10.2018 13:50

Myślę, że jest to temat dla Tomasza Jędrzejczaka - polecam dyskusję z tym Panem
tomaszjedrzejczak.pl

REKLAMA

# Brrrr

15.05.2021 09:13

Ja Warszawianka nie zgadzam się na kolejną snobisyczna hala ala koszyki.
Dziwne że nie jest to wpisane do rejestru zabytków.... oj dziwne dziwne ...
Czy naprawdę chcemy wyzbyć się wszystkich historycznych miejsc, zwłaszcza takich które wciąż funkcjonują a nie niszcze ja?
Wszędzie tylko prywatny inwestor kładzie swoją rękę.
Poza tym przenosiny są nieekonimiczne .to narnotrawienie pieniędzy. Nie mogą przedłużyć linii tramwajowej o jedną ulice Modlińska bo drogo he he a tu cała zajezdnia w inne miejsce i się "oplaca"
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA