Chomiczówka dotknięta budową metra. "Zmiany są szokujące"
16 grudnia 2016
Autobusy kojarzone od wielu lat z Chomiczówką nagle zmieniły trasy po rozpoczęciu budowy metra na Woli. Dlaczego?
Budowa metra zawsze oznacza utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej. Było całkowicie jasne, że po wbiciu pierwszej łopaty na budowie stacji Młynów i Księcia Janusza układ linii autobusowych na Kole, Starych Jelonkach i Górcach zmieni się drastycznie. Mało kto spodziewał się, że Zarząd Transportu Miejskiego będzie przesuwać autobusy nawet na Conrada.
- Zmiany są szokujące - pisze nasz czytelnik. - Z pętli Chomiczówka zniknęły aż dwa autobusy: kadłubowe 121 przesunięte na Nowe Bemowo i oblegane 167. A z Nowego Bemowa popularny "Edward", czyli E-2.
167 kursowało między Nowym Bemowem (później: Chomiczówką) a Siekierkami przez ostatnich 15 lat, ale nie przetrwało rozpoczęcia budowy metra na Woli. W momencie wbicia pierwszej łopaty pod budowę stacji pod Górczewską autobusy wyjechały na nową trasę z Siekierek na "Znaną". Przyczyn tego trzeba szukać... na Jana Olbrachta.
- Z uwagi na zamknięcie wlotu Jana Olbrachta do Górczewskiej z ulicy tej wycofaliśmy linię 520, zapewniająca jej główne połączenie z resztą miasta - przypomina Igor Krajnow, rzecznik ZTM. - W skutek tego do krańca "Znana" zdecydowaliśmy się skierować linie 155 i 167. Jednocześnie, w związku ze znikomym wykorzystaniem linii 184 na odcinku trasy pokrywającym się z trasą linii 11, zdecydowaliśmy że 184 zastąpi 167 na odcinku od al. Prymasa Tysiąclecia do Powstańców Śląskich. Dlatego właśnie linię 167 skierowaliśmy na "Znaną". Dodatkowo na Redutowej zastępuje ona 154 w połączeniu z najbliższym dworcem kolejowym.
Krajnow przypomina, że długie linie autobusowe są bardzo podatne na opóźnienia. Na starej trasie 167 przedzierało się przez korki na Powstańców Śląskich, Obozowej, trasie Prymasa Tysiąclecia, Bitwy Warszawskiej, al. Niepodległości i Czerniakowskiej, co według ZTM skutkowało licznymi skargami na brak punktualności.
- 167 to jedyny autobus jaki znam, który jeździł punktualnie według rozkładu, przynajmniej aż do SGH - utrzymuje nasz czytelnik. - Potrzebny jest również 184 na dotychczasowej trasie! W opinii ZTM "dubluje się" on z linią tramwaju 11, ale to kłamstwo! 187 i 11 jadą wprawdzie tą samą trasą przez kilkanaście przystanków, ale ich przystanki są oddalone od siebie.
- 184 jest mało wykorzystywane na Powstańców Śląskich - odpowiada rzecznik ZTM. - W rejonie Bielan i Ochoty zapewnia jednak unikalne relacje i dlatego zdecydowaliśmy się je zachować, łącząc dawną trasę 167 z końcówkami linii 184.
W nowym układzie mieszkańcy Chomiczówki mają do dyspozycji trzy linie autobusowe kursujące w szczycie co 10-12 minut: 114 (na Żoliborz, Młociny i Bródno), 116 (na Marymont, Żoliborz, Trakt Królewski, Stegny i do Wilanowa) oraz 180 (na Trakt Królewski, Czerniaków i do Wilanowa). Dodatkowo osiedle obsługują łączące nowe osiedla przy Kwitnącej z Młocinami minibusy 203, rzadko kursujące lokalne 121 i weekendowe 409, najlepiej służące osobom odwiedzającym cmentarze. Co można poprawić? Zapraszamy do dyskusji.
(dg)