Kolejny etap prac na Kasprzaka. Wejdą na skrzyżowanie z Płocką
16 lutego 2023
Na warszawskiej Woli trwają prace przy odbudowie trasy tramwajowej wzdłuż Kasprzaka, która połączy Odolany ze stacją metra Rondo ONZ. W sobotę 18 lutego wykonawca zajmie środek skrzyżowania z Płocką. Kierowcy i rowerzyści muszą liczyć się z utrudnieniami. Autobusy linii 103, N45 i N95 zmienią trasy.
Wykonawca tramwaju na Kasprzaka - firma Strabag Polska - betonuje aktualnie wiadukt i kładkę dla pieszych na Wolskiej. W większości gotowe są mury rampy zjazdowej toru tramwajowego. W kolejnym etapie firma skupi się na skrzyżowaniu Kasprzaka i Płockiej.
Otworzą Fort Wola w tłusty czwartek. Darmowe pączki dla pierwszych klientów
Otwarcie Fortu Wola 16 lutego 2023 roku zbiegnie się z tłustym czwartkiem. Reaktywowane centrum handlowe zamierza dochować tradycji i przywitać pierwszych klientów pączkami. Wiadomo już także, że dwupiętrowy Zdrofit nie zostanie otwarty w najbliższych tygodniach.
W tym miejscu przebudowany zostanie układ chodników i dróg dla rowerów.
Utrudnienia na Woli
Prace przy Płockiej zostały podzielone na kilka etapów. W pierwszym, którego rozpoczęcie zaplanowane jest na sobotę 18 lutego na godzinę 16:00, wygrodzony zostanie środek skrzyżowania. Wyjazd z Płockiej i Krzyżanowskiego będzie możliwy wyłącznie w prawo. Jadący Kasprzaka nie będą mogli skręcić w lewo w Płocką lub Krzyżanowskiego. Na obu jezdniach Kasprzaka pomiędzy Skierniewicką a Płocką kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu, a z jednego z nich będą mogli skręcić w prawo. Dodatkowo w godzinach 22:00-6:00 jezdnia w kierunku Śródmieścia będzie zwężana do jednego pasa.
Zamknięta ma być droga dla rowerów po południowej stronie Kasprzaka, na odcinku od Bema do Brylowskiej. Rowerzyści będą na skrzyżowaniu z Bema kierowani na tymczasowy chodnik z dopuszczonym ruchem rowerów, który zostanie ułożony po północnej stronie ulicy. Za skrzyżowaniem z Płocką będą mogli już korzystać z drogi dla rowerów, a przed skrzyżowaniem ze Skierniewicką wrócą na południową stronę ulicy. Piesi nie powinni odczuć większych utrudnień. Będą mogli korzystać z chodników po obu stronach Kasprzaka.
Budują tramwaj na Kasprzaka
Autobusy nie będą mogły przejechać Płocką w kierunku południowym. Pojazdy linii 103 w kierunku pętli Kolejowa będą jeździły objazdem ulicami Bema - Prądzyńskiego - Tunelową. W stronę pętli Metro Młociny pojadą ulicami Krzyżanowskiego, Kasprzaka i zawrócą na skrzyżowaniu Kasprzaka, Karolkowej oraz Prostej. Autobusy linii nocnych N45 i N95, tylko w kierunku Dworca Centralnego będą kursowały ulicami: Płocka - Wolska - Skierniewicka - Siedmiogrodzka - Grzybowska - Towarowa - Prosta.
Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała niemal do końca marca. Następnie rowerzyści wrócą na południową stronę ulicy (przy skrzyżowaniu z ul. Krzyżanowskiego będą korzystali jeszcze ze wspólnego ciągu z pieszymi). Kierowcy jadący Kasprzaka zyskają natomiast trzeci pas ruchu, zarezerwowany do skrętu w prawo w Płocką i Krzyżanowskiego. Nadal jednak zajęty będzie środek skrzyżowania, a wyjazd z Płockiej i Krzyżanowskiego możliwy będzie tylko w prawo. W kolejnym etapie, planowanym na połowę kwietnia, wykonawca ułoży na skrzyżowaniu nową nawierzchnię jezdni.
Tramwaj na Kasprzaka - termin
Na liczącym 2300 metrów odcinku między Wolską a Skierniewicką tramwajarze zbudują nowe tory, kolejne 1200 metrów torowiska czeka remont. Nowe przystanki powstaną przy Płockiej, stacji kolejowej Wola i Ordona. Torowisko będzie niemal w całości obsiane trawą. Budowa odcinka będzie kosztować 205 mln zł.
- Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku - zapowiadały Tramwaje Warszawskie po podpisaniu umowy. - Wykonawca, po podpisaniu umowy, na realizację zadania będzie miał 20 miesięcy. Nie będą do tego czasu wliczane 3-miesięczne okresy zimowe od połowy grudnia do połowy marca. Jeśli pogoda pozwoli, będzie mógł pracować także w tym okresie.
Tunel na Kasprzaka nie dla aut
Przy okazji budowy linii na Kasprzaka czeka nas rewolucja na Reducie Wolskiej. Torowisko przejdzie pod skrzyżowaniem z Redutową bezkolizyjnie, w miejscu dzisiejszej północnej jezdni Kasprzaka. Zniknie zatem tunel "wyrzucający" samochody z dala od centrum a przystanki zostaną zbudowane w jego miejscu, w zagłębieniu terenu.
- Istniejące przejście podziemne zapewniające do nich dojście będzie wyremontowane i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności poprzez budowę pochylni - czytamy w opisie wybranego przez Tramwaje Warszawskie wariantu trasy. - Zastosowanie pochylni zamiast wind ma w założeniu zapewnić dostępność peronów w sposób bezawaryjny, odporny np. na skutki wandalizmu. Ze względu na wykorzystanie istniejącego wykopu na trasę tramwajową, jezdnia północna Kasprzaka zostanie powiązana z Wolską poprzez nowe skrzyżowanie położone między cerkwią a kościołem.
(jok)
.