Na WAT powstał nowoczesny pojazd bezzałogowy. Prestiżowa nagroda dla uczelni
21 listopada 2022
Posiada zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym oraz systemy odstraszania i śledzenia. Tak wyposażony jest Perun - autonomiczny pojazd kołowy do zadań rozpoznawczych i bojowych, powstały przy udziale naukowców z Wojskowej Akademii Technicznej. Pojazd został uhonorowany prestiżową nagrodą Defender.
Naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej nieustannie pracują nad nowymi technologiami militarnymi. Efekty ich pracy są często zauważane i nagradzane. Defender to najważniejsza nagroda polskiego przemysłu obronnego.
Sukces WAT. Wynalazek z Bemowa rusza w świat
Po 14 latach pracy nad nowym rozwiązaniem bemowskiej uczelni udało się zawrzeć kontrakt na produkcję nowatorskich wagonów.
Otrzymują ją produkty wyróżniające się oryginalnością oraz nowatorstwem myśli technicznej i technologicznej, walorami eksploatacyjnymi, a także korzystnymi wskaźnikami ekonomicznymi.
Uzbrojony bezzałogowiec przeznaczony do prowadzenia rozpoznania
Autonomiczny pojazd kołowy do zadań rozpoznawczych i bojowych Perun powstał w ramach projektu zrealizowanego przez Zakłady Mechaniczne "Tarnów", Wojskową Akademię Techniczną oraz białostocką spółkę Stekop. Posiada zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wraz z karabinem maszynowym oraz systemy odstraszania i śledzenia.
- Przeznaczony jest do prowadzenia rozpoznania w bezpośredniej styczności wojsk, w tym penetracji miejsc niebezpiecznych i niedostępnych dla człowieka, a także do realizowania zadań wsparcia ogniowego piechoty i sił specjalnych. Może wykonywać misje trudne, niebezpieczne, w każdych warunkach atmosferycznych - mówią naukowcy z WAT.
Co jeszcze potrafi?
Perun, na życzenie użytkownika, może posiadać pakiety wyposażenia specjalistycznego, m.in. systemy automatycznego wykrywania skażeń chemicznych, promieniotwórczych i biologicznych, akustyczny system wykrywania i lokalizacji broni strzeleckiej, reflektory diodowe (szperacze) oraz środki oddziaływania nieśmiercionośnego (takie jak granaty dymne czy syreny dźwiękowe).
- Oprzyrządowanie sensoryczne platformy dobrano w taki sposób, aby zapewnić możliwość prowadzenia obserwacji i realizacji sterowania w warunkach dziennych i nocnych, jak również w warunkach występowania znacznego zadymienia i zapylenia. System nawigacji satelitarnej, zdalnie sterowana głowica obserwacyjna i skaner 3D pozwalają na autonomiczne działanie pojazdu na dużych odległościach oraz samoczynne pokonywanie przeszkód terenowych - informuje WAT.
(jr)
.