Chrzanów sparaliżowany komunikacyjnie
26 maja 2023
Radni Bemowa naciskają władze dzielnicy, by natychmiast rozwiązały chociaż część problemów związanych z paraliżem komunikacyjnym na Chrzanowie, będącym konsekwencją budowy metra.
W drugiej połowie kwietnia Rada Dzielnicy Bemowo na zwołanej sesji przyjęła wniosek w sprawie utrudnień w komunikacji miejskiej oraz ruchu kołowym i pieszym związanych z rozbudową drugiej linii metra na odcinku Górczewska - Połczyńska. Wniosek ten miał zobowiązać władze dzielnicy do podjęcia natychmiastowych działań.
Czego oczekują radni z Bemowa?
"Jednym z największych problemów jest wykluczenie komunikacyjne mieszkańców Chrzanowa w związku z pozostawieniem na jego terenie jedynie autobusu jednej linii, kursującego z niezadowalającą częstotliwością oraz zamknięcia ulic i ciągów pieszych.
Więcej mieszkań obok metra. Sprzedają się jak świeże bułeczki
Połowa mieszkań pierwszego etapu osiedla Neowo została już sprzedana. Budynki powstają obok budowanej właśnie stacji metra Chrzanów.
Ze względu na fakt, że rozbudowa sieci dróg publicznych na terenie tego osiedla postępuje zbyt wolno w stosunku do rosnącej liczby mieszkańców, wnioskujemy o (...) podjęcie działań zmierzających do poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie Chrzanowa w trakcie rozbudowy metra (m.in. pilne umiejscowienie w pobliżu osiedla pętli autobusowej/przestrzeni do zawracania autobusów), korektę harmonogramu zamknięcia ulic" - czytamy we wniosku bemowskich radnych. Dodatkowo radni zażądali przyspieszenia budowy ul. Nowoczłuchowskiej, przyspieszenia dzielnicowej inwestycji przebudowy chodnika między ul. Szeligowską 32 a 38 oraz zapewnienia bieżących napraw nawierzchni ulicy Szeligowskiej na całym jej odcinku oraz przyspieszenia działań zmierzających do wybudowania dwóch dróg lokalnych i zapewnienia bezpieczeństwa pieszym w pobliżu budowanej stacji metra C3 Lazurowa, szczególnie uczniom szkół podstawowych 316 i 362, mieszkających po północnej stronie ul. Górczewskiej.
Nowoczłuchowska i inne inwestycje - nieprędko
Bemowski ratusz przy ograniczonym budżecie nie jest w stanie zrealizować większości postulatów radnych. Poza tym nie wszystkie planowane inwestycje na terenie Chrzanowa są w kompetencjach władz Bemowa, np. budowa Nowoczłuchowskiej leży po stronie Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta. Obecnie nie jest on w stanie wskazać konkretnej daty rozpoczęcia robót, gdyż zgodnie z zawartą z deweloperami umową terminy realizacji inwestycji zostały określone warunkowo, więc "spełnienie jednego warunku rozpoczyna bieg terminu przewidzianego na realizację kolejnego etapu inwestycji". Istnieje zatem ryzyko, że bez konkretnego harmonogramu budowa ulicy może trwać latami.
Natomiast ul. Szeligowska mimo że jest systematycznie łatana, wymaga solidnej naprawy.
ZTM: niech 249 po Chrzanowie jeździ jednokierunkowo
Na wniosek bemowskich radnych odpowiedział jedynie Zarząd Transportu Miejskiego.
- Szansą na rozwiązanie problemu niedostatecznej obsługi komunikacyjnej na Chrzanowie byłaby rozbudowa układu drogowego przez deweloperów osiedli mieszkaniowych - z pełną szczerością mówi dyrektorka pionu administracyjno-organizacyjnego ZTM Renata Wiśniewska. W planach jest bowiem budowa dwóch ulic lokalnych, pierwszej o roboczej nazwie 8KD-L (poprzecznej do Szeligowskiej, na południe od niej i na zachód od skrzyżowania z ul. Coopera), która w pierwszym etapie ma być zakończona tymczasową "zawrotką" w rejonie planowanej szkoły i skrzyżowania z drugą zaplanowaną ulicą 9KD-L.
- Do czasu zakończenia tych inwestycji proponujemy zmianę trasy linii 249, która mogłaby kursować jednokierunkowo drogą wewnętrzną przez osiedle biegnące równolegle do ul. gen. Rayskiego, po jej zachodniej stronie. Wymagałoby to jednak uzyskania zgody zarządcy osiedla oraz rozwiązania problemu przejazdu przez znajdujące się na tej drodze szlabany - dodaje Renata Wiśniewska. ZTM już zwrócił się do bemowskich urzędników o podjęcie negocjacji z administracją osiedla w tej sprawie. Jeśli rozmowy zakończą się sukcesem, ZTM przystąpi niezwłocznie do zorganizowania przejazdu technicznego i wprowadzenia korekty trasy.
(db)
.