REKLAMA

Bemowo

drogi »

 

Chrzanów sparaliżowany komunikacyjnie

  26 maja 2023

alt='Chrzanów sparaliżowany komunikacyjnie'
Szeligowska jako główna arteria Chrzanowa wymaga już generalnego remontu, fot. Jarosław Oborski

Radni Bemowa naciskają władze dzielnicy, by natychmiast rozwiązały chociaż część problemów związanych z paraliżem komunikacyjnym na Chrzanowie, będącym konsekwencją budowy metra.

REKLAMA

W drugiej połowie kwietnia Rada Dzielnicy Bemowo na zwołanej sesji przyjęła wniosek w sprawie utrudnień w komunikacji miejskiej oraz ruchu kołowym i pieszym związanych z rozbudową drugiej linii metra na odcinku Górczewska - Połczyńska. Wniosek ten miał zobowiązać władze dzielnicy do podjęcia natychmiastowych działań.

Czego oczekują radni z Bemowa?

"Jednym z największych problemów jest wykluczenie komunikacyjne mieszkańców Chrzanowa w związku z pozostawieniem na jego terenie jedynie autobusu jednej linii, kursującego z niezadowalającą częstotliwością oraz zamknięcia ulic i ciągów pieszych. Więcej mieszkań obok metra. Sprzedają się jak świeże bułeczki Więcej mieszkań obok metra. Sprzedają się jak świeże bułeczki
Połowa mieszkań pierwszego etapu osiedla Neowo została już sprzedana. Budynki powstają obok budowanej właśnie stacji metra Chrzanów.
Ze względu na fakt, że rozbudowa sieci dróg publicznych na terenie tego osiedla postępuje zbyt wolno w stosunku do rosnącej liczby mieszkańców, wnioskujemy o (...) podjęcie działań zmierzających do poprawy funkcjonowania komunikacji zbiorowej na terenie Chrzanowa w trakcie rozbudowy metra (m.in. pilne umiejscowienie w pobliżu osiedla pętli autobusowej/przestrzeni do zawracania autobusów), korektę harmonogramu zamknięcia ulic" - czytamy we wniosku bemowskich radnych. Dodatkowo radni zażądali przyspieszenia budowy ul. Nowoczłuchowskiej, przyspieszenia dzielnicowej inwestycji przebudowy chodnika między ul. Szeligowską 32 a 38 oraz zapewnienia bieżących napraw nawierzchni ulicy Szeligowskiej na całym jej odcinku oraz przyspieszenia działań zmierzających do wybudowania dwóch dróg lokalnych i zapewnienia bezpieczeństwa pieszym w pobliżu budowanej stacji metra C3 Lazurowa, szczególnie uczniom szkół podstawowych 316 i 362, mieszkających po północnej stronie ul. Górczewskiej.

Kup bilet

Nowoczłuchowska i inne inwestycje - nieprędko

Bemowski ratusz przy ograniczonym budżecie nie jest w stanie zrealizować większości postulatów radnych. Poza tym nie wszystkie planowane inwestycje na terenie Chrzanowa są w kompetencjach władz Bemowa, np. budowa Nowoczłuchowskiej leży po stronie Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta. Obecnie nie jest on w stanie wskazać konkretnej daty rozpoczęcia robót, gdyż zgodnie z zawartą z deweloperami umową terminy realizacji inwestycji zostały określone warunkowo, więc "spełnienie jednego warunku rozpoczyna bieg terminu przewidzianego na realizację kolejnego etapu inwestycji". Istnieje zatem ryzyko, że bez konkretnego harmonogramu budowa ulicy może trwać latami.

Natomiast ul. Szeligowska mimo że jest systematycznie łatana, wymaga solidnej naprawy.

REKLAMA

ZTM: niech 249 po Chrzanowie jeździ jednokierunkowo

Na wniosek bemowskich radnych odpowiedział jedynie Zarząd Transportu Miejskiego.

- Szansą na rozwiązanie problemu niedostatecznej obsługi komunikacyjnej na Chrzanowie byłaby rozbudowa układu drogowego przez deweloperów osiedli mieszkaniowych - z pełną szczerością mówi dyrektorka pionu administracyjno-organizacyjnego ZTM Renata Wiśniewska. W planach jest bowiem budowa dwóch ulic lokalnych, pierwszej o roboczej nazwie 8KD-L (poprzecznej do Szeligowskiej, na południe od niej i na zachód od skrzyżowania z ul. Coopera), która w pierwszym etapie ma być zakończona tymczasową "zawrotką" w rejonie planowanej szkoły i skrzyżowania z drugą zaplanowaną ulicą 9KD-L.

- Do czasu zakończenia tych inwestycji proponujemy zmianę trasy linii 249, która mogłaby kursować jednokierunkowo drogą wewnętrzną przez osiedle biegnące równolegle do ul. gen. Rayskiego, po jej zachodniej stronie. Wymagałoby to jednak uzyskania zgody zarządcy osiedla oraz rozwiązania problemu przejazdu przez znajdujące się na tej drodze szlabany - dodaje Renata Wiśniewska. ZTM już zwrócił się do bemowskich urzędników o podjęcie negocjacji z administracją osiedla w tej sprawie. Jeśli rozmowy zakończą się sukcesem, ZTM przystąpi niezwłocznie do zorganizowania przejazdu technicznego i wprowadzenia korekty trasy.

(db)

.
 

REKLAMA

Komentarze (25)

# nnn

26.05.2023 12:45

Tam wszystko jest do chrzanu.

# Wwa

26.05.2023 13:18

Deweloperski chłam. Jakoś w kryzysowych latach 80 tych bemowskie spółdzielnie potrafiły z trudem ale kompleksowo wraz z infrastrukturą mieszkalną zbudować szkoły, przedszkola, przychodnie zdrowia, handel i usługi. Wystarczyło miejsca na parkingi, tereny zielone i boiska.

# Henryk Kwinto

26.05.2023 13:23

#Wwa napisał(a) 26.05.2023 13:18
Deweloperski chłam. Jakoś w kryzysowych latach 80 tych bemowskie spółdzielnie potrafiły z trudem ale kompleksowo wraz z infrastrukturą mieszkalną zbudować szkoły, przedszkola, przychodnie zdrowia, handel i usługi. Wystarczyło miejsca na parkingi, tereny zielone i boiska.
Z ta roznica ze spoldzielnie w PRLu dostaly za darmo ogromne tereny ukradzuone wlascicielom

REKLAMA

# jkk

26.05.2023 15:06

Marnie to wszystko widzę. Realnie rzecz biorąc, nie da się zmniejszyć problemów komunikacyjnych Chrzanowa do czasu wybudowania przedłużenia Człuchowskiej do skrzyżowania z Rayskiego. Miasto oczekuje, że zrobią to deweloperzy za pieniądze przyszłych mieszkańców. Samochodów pojawiło się tak wiele, że nie mieszczą się na osiedlowych parkingach, np. pojazdy z osiedla gdzie chce się puścić czasowo linię 249 parkują na Batalionów, niektóre na Coopera, inne na dzikim parkingu przy Gościnnej.
Wiadomością chwilowo pozytywną jest taka, że udało mi się dziś przejechać otwartą ulicą Orlinskiego. W momencie zasiedlenia wybudowanego tam wraz z ulicą przez dewelopera nowego osiedla zrobi się trochę tłoczniej. Normą w tym miejscu jest jednak parkowanie wbrew przepisom, dziś omijałem dwa pojazdy stojące na zakazie wzdłuż ciągłej linii.
Nie da się zmniejszyć skutków paraliżu komunikacyjnego, jeśli parkujące pojazdy będą utrudniać ruch. Na wąskich nielicznych chrzanowskich uliczkach i przyległych do nich chodnikach, poza wewnętrznymi drogami osiedlowymi, parkowanie pojazdów powinno być możliwe jedynie wyjątkowo i to na bardzo krótki czas. Jest to rowniez istotne dla bezpieczeństwa pieszych.

# Tubylec

26.05.2023 15:49

Chrzanow jest do chrzanu. To jakaś patologiczna dzielnica. Długi zagrodzone osiedla, przez które nie można przejść, tylko trzeba nadrabiać kilometry na około. Na zakupu do najbliższego marketu, najwygodniej jest pojechać samochodem, a to w lini prostej raptem kilkaset metrów. Do tego wąskie drogi zastawione przez zaparkowane auta i brak komunikacji miejskiej. Badziewie do potęgi. Oczywiście wszystko zgodnie z przepisami. Popis nieudolności urzędników, którzy dopuścili do takiej patologii.

# jkk

26.05.2023 17:04

Ten paraliż komunikacyjny dotyczy nie tylko kierowców. Np. na Batalionów beznadziejnie głupi pomysł zastąpienia ścieżki rowerowej miejscami do parkowania znacznie utrudnił ruch. Pozostawionym dla pieszych około 1,5 metrowym paskiem chodnika odbywa się 80% ruchu rowerowego, nie tylko dzieciarni i jej opiekunów ale także osob dorosłych, zwłaszcza kobiet nie wspominając o kurierach dostarczających np żywność. Z braku komunikacji publicznej ruch rowerowy jest spory. Mnóstwo jest matek z dziećmi w wózkach i obok nich. Piesi w godzinach szczytu generują tutaj ruch niczym na Marszałkowskiej. A od Lazurowej do Coopera sprawdzają zasób swoich sił starsi pacjenci przychodni.

REKLAMA

# Marian

26.05.2023 19:27

Paraliż komunikacyjny to specjalność Czaska. Cała Wawa stoi.

# jkk

26.05.2023 22:35

Tak, to prawda. Trzaskowski odpowiada też za paraliż komunikacyjny w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu a nawet w Wąchocku.

# gość

26.05.2023 23:03

#Marian napisał(a) 26.05.2023 19:27
Paraliż komunikacyjny to specjalność Czaska. Cała Wawa stoi.
Współczuję braku mózgu :(

REKLAMA

# Wwa

27.05.2023 11:49

Kwinto, głupoty piszesz w bloku przy Czumy po sąsiedzku mieszkała 3 pokoleniowa rodzina w 3 osobnych mieszkaniach . Mieszkania otrzymali w zamian za opuszczenie bieda chałupy na Górcach oprócz tego otrzymali odszkodowanie pieniężne.

# Mieszkanka Chrzanowa

27.05.2023 13:37

Jak można proponować przejazd autobusu przez prywatną posesję?! Oprócz szlabanów (kierowca miałby mieć pilot do bramy?) jest to niemożliwe z oczywistych względów technicznych - autobus nie minie się na niej z samochodami, nie wspominając o wjeździe i wyjeździe z osiedla, na których autobus, nawet tej najmniejszy, się nie złamie. BYŁA JUŻ TAKA PRÓBA w końcówce 2022 r., byłam tego świadkiem. Kierowca wycofał autobus i pojechał zawrócić pod przedszkolem EDULICA. ZTM doskonale wie, że to niemożliwe, ale proponuje rozwiązanie nierealne, żeby mieć z głowy problem. Żądamy realnych rozwiązań - autobus może kursować techniczną do Górczewskiej, może też jechać do przez Szeligi do Macierzysza, wrócić Sochaczewską do technicznej i z powrotem w Szeligowską. Są rozwiązania realne, tylko trzeba chcieć je wdrożyć

# Chrzaniowiak

27.05.2023 18:45

Priorytetem powinno być utwardzenie tych polnych dróg (Batalionów do Serwisowej, Gościnna) i dopiero potem rozpoczęcie budowy metra. Ale te drogi są nietykalne od lat, bo dzielnica liczy na to, że zrobią to za nich deweloperzy, a w przypadku odcinja Batalionów-Serwisowa, uważają że powinna to zrobić gmina Babice, tyle że im ta droga do niczego nie jest potrzebna.

REKLAMA

# jkk

27.05.2023 19:02

Wwa. Budowa ogromnego osiedla na wschód od Lazurowej rozpoczęła się w drugiej połowie lat 70 i trwała bodaj do roku 83. Wysiedlono z tego terenu rolników za odszkodowaniem. W ramach odszkodowania rodziny rolników mogły otrzymać, poza wszelką kolejnością, adekwatną do potrzeb pulę mieszkań. Pieniądze za te mieszkania potrącano z odszkodowania za grunt oraz budynki. Rolnicy tracili warsztat pracy, chcąc dalej wykonywać swój zawód musieli sobie nabyć gospodarstwo w innym miejscu.

# Panjan

28.05.2023 08:05

Staram się unikać komentarzy politycznych na tym forum, ale w tym przypadku trudno nie zareagować.
Tak, to co się dzieje na Chrzanowie to jest wina rządzących Warszawą. Tak się składa, że od wielu lat rządzi PO, a od kilku Trzaskowski. To osiedle można było zorganizować o wile lepiej jednak pozwolono mu rozwiać się "na dziko". Dlaczego od 15 lat miasto nie wybudowało tam szkoły? Przecież o ilości mieszkańców wiadomo kilka lat do przodu. Można powiedzieć, macie co sobie wybraliście. Wolicie winić dewelopera? Deweloper zrobi tyle ile musi w ramach swoich zobowiązań. Równie dobrze można powiedzieć mieszkańcom: zbudujcie sobie Nowoczłuchowską w czynie społecznym.
A prawda jest taka, że to miasto odpowiada za rozbudowę infrastruktury. To miasto powinno wybudować szkoły i ulice. A Warszawa (i tak: prezydent Trzaskowski!) tego nie robi. A pieniądze w mieście na te inwestycje są, czego przykładem co najmniej kilka baaardzo drogich i bardzo kontrowersyjnych inwestycji.

# jkk

28.05.2023 08:56

Przypomnę zatem, że władze Bemowa zakupiły teren pod budowę szkoły za czasów sprawowania rządów przez burmistrza z PiS. Problem w tym, że działka przy Szeligowskiej nie była na ów moment najwłaściwszym wyborem. Na dzień dzisiejszy istnieje jeszcze tylko jedna działka nadająca się idealnie pod budowę szkoły z uwagi na położenie i obecność mediów, lecz tej działki przy Batalionów miasto zapewne nie kupi - wszak pieniądze na zakup działki pod szkołę władze Bemowa od miasta dostały a szkoły na tej działce nie widać.

REKLAMA

# Panjan

28.05.2023 11:56

Właśnie. Przynajmniej kupił działkę pod budowę. Tymczasem działka jest, a szkoły nie ma.
Czy lepiej wybudować szkołę na działce, która nie jest "najlepszym wyborem" czy lepiej nie budować wcale?
Kwestia wyboru lokalizacji, to zresztą indywidualna ocena. Sama dzielnica nie kwestionuje tej lokalizacji i deklaruje, że szkoła powstanie, a jednak nic się nie dzieje.
Jak napisałem, nie chcę toczyć sporów politycznych w kwestii dotyczcej normalnego funkcjonowania miasta. A inwestycje w drogi i szkoły to są absolutne podstawy funkcjonowania naszej dzielnicy. Jednak należy umieć powiązać podstawowe fakty. Tym miastem od wielu lat rządzi PO i to ta formacja odpowiada za zaniżanie jakości naszego życia.

# jkk

28.05.2023 12:16

Staram się obiektywnie oceniać fakty, niezależnie od polityki. Kupno działki na Chrzanowie, oceniając ten fakt w relacji do faktycznych potrzeb, było pomyłką. Nie ma tam porządnej ulicy, nie było szans na rychły dostęp do kanalizacji itp. Nie było szans na szybką budowę szkoły w tym miejscu. Władze miasta dały jednak dzielnicy pieniądze na zakup działki ufając w słuszność decyzji bemowskich urzędników. Nadto potencjalni uczniowie szkoły zamieszkują tereny przy Coopera oraz Batalionów Chłopskich, teren w pobliżu Szeligowskiej dopiero stopniowo się zaludnia.

# Panjan

28.05.2023 17:11

Przecież ulicę można wybudować. Tym bardziej kanalizację. Władze miasta (i spółki 100% miejskiej - MPWiK) nie robią tego bo chcą żeby inwestycje sfinansowali przyszli mieszkańcy (mówi się deweloperzy, którzy jednak koszty przerzucą na nabywców mieszkań). Dlatego przez jakieś gierki władz nie ma szkoły na Chrzanowie, która powinna być już od co najmniej 10 lat.
Efekt? Dzieci chodzą do szkół na Jelonkach, do Babic, do Śródmieścia, itp. Z wielką szkodą dla siebie, dla rodziców, dla ruchu na Bemowie.
Na stronie UD Bemowo jest co najmniej 10 interpelacji radnych Bemowa (różnych frakcji) do ratusza stołecznego w sprawie budowy kanalizacji. A co na to prezydent miasta? Nie damy pieniędzy na budowę ulicy, nie damy na kanalizację, niech Chrzanów nie ma szkoły przez kolejne 5 lat.

REKLAMA

# VVV

28.05.2023 17:46

#jkk napisał(a) 28.05.2023 12:16
Staram się obiektywnie oceniać fakty, niezależnie od polityki. Kupno działki na Chrzanowie, oceniając ten fakt w relacji do faktycznych potrzeb, było pomyłką. Nie ma tam porządnej ulicy, nie było szans na rychły dostęp do kanalizacji itp. Nie było szans na szybką budowę szkoły w tym miejscu. Władze miasta dały jednak dzielnicy pieniądze na zakup działki ufając w słuszność decyzji bemowskich urzędników. Nadto potencjalni uczniowie szkoły zamieszkują tereny przy Coopera oraz Batalionów Chłopskich, teren w pobliżu Szeligowskiej dopiero stopniowo się zaludnia.
Gdyby władze nie kupiły tej działki to Chrzanów mógłby powąchać szkołę tylko z daleka, przecież każdy deweloper wiedział i rzucał się na te tereny z wiedzą, że będzie to chwytliwy kąsek, bo metro budowało się w tamtym kierunku. Problemem jest to, że miasto nie wytyczyło żadnych większych ulic i dało wolną rękę deweloperom. Oprócz Nowoczłuchowskiej nie ma żadnej inwestycji, a przydałaby się jeszcze jedna większa ulica równoległa do Coopera. Mogłabyć przedłużeniem Gjerdziejewskiego albo Podgrodzia i prowadzić aż do Warszawskiej.

# jkk

28.05.2023 17:49

Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Szkołę można było wybudować przy Batalionów, obawiano się jednak długotrwałej procedury zmiany planu miejscowego choć w przypadku przychodni przy Coopera sobie z tym poradzono. Władze Bemowa niewłaściwie oceniły szanse stworzenia infrastruktury na Szeligowskiej podczas gdy władze miasta łączyły to z budową stacji metra przecinającą się z trasą kanalizacji i innych mediów, sama Szeligowska wymaga praktycznie budowy od podstaw, to przecież w zasadzie tylko asfalt wylany na kocie łby - wąski, bez odwodnienia. Chrzanów był niedoinwestowany przez długie lata.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

REKLAMA