Aplikacja Warszawa 19115 do poprawki?
27 czerwca 2023
Niedawno nastąpiły zmiany w sposobie zgłaszania nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów na miejskich i osiedlowych ulicach. Zdaniem wielu aplikacja Warszawa 19115 mocno straciła na swojej dotychczasowej prostocie w użytkowaniu, bo np. nie można już wysyłać zgłoszeń anonimowo, a w każdej sprawie występujemy w charakterze świadka.
- Mieszkańcom odcięto szybki kanał komunikacji ze strażą miejską - od teraz trudno wezwać patrol - ostrzega w swojej interpelacji miejski radny Marek Szolc i dodaje, że z najszybszego i najwygodniejszego oraz jednego z najpopularniejszych kanałów komunikacji ze strażą miejską usunięto możliwość wezwania patrolu do nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów.
Zlikwidowano prosty sposób zgłaszania interwencji
- Unowocześniona warszawska aplikacja 19115 wymaga podczas zgłaszania podania swoich danych osobowych i załączenia zdjęć, dzięki czemu strażnicy miejscy mogą wystawić mandat bez wyjazdu patrolu na miejsce - mówi radny i przekonuje, że jego zdaniem duża część takich zgłoszeń "idzie do kosza", bez ukarania sprawcy wykroczenia, za to każdy zgłaszający musi wyrazić gotowość do złożenia zeznań w charakterze świadka, pod groźbą grzywny nawet do 1000 złotych.
- Użytkownik, który wysyła takie zawiadomienie, nie jest w żaden sposób o tym informowany - wyjaśnia radny Szolc.
Jak wyglądają zakupy na e-raty?
Coraz większa liczba przedsiębiorców działających w branży e-commerce umożliwia klientom zakupy w systemie ratalnym. Taką opcję wprowadzają także niektórzy operatorzy płatności online. To prosta procedura, w ramach której wniosek o zakup na e-raty rozpatrywany jest w zaledwie kilka minut. Sprawdź, co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na rozłożenie płatności na raty w sklepie internetowym.
Ponadto jeśli się prosi o interwencję na miejscu, aplikacja proponuje wykonanie połączenia pod numer 986. W tym przypadku nie otrzymuje się wiadomości po jakim czasie patrol dotrze na miejsce i jak zakończyła się interwencja - jak to ma miejsce w aplikacji. - Podsumowując, wcześniej każdy mógł szybko domagać się interwencji, bez czekania na połączenie, a na koniec otrzymywał informację co w tej sprawie zrobiła straż miejska. Teraz jest to niemożliwe. Mieszkańcom zabrano prosty i popularny sposób zgłaszania - przekonuje radny Szolc.
Warszawa 19115 po zmianach
Do momentu wprowadzenia zmian w aplikacji Warszawa 19115 można było zgłosić sprawę formalnie, z podaniem danych osobowych niezbędnych do procedowania zgłoszenia albo anonimowo, bez podawania danych. Aktualnie, korzystając z aplikacji, trzeba podać imię i nazwisko oraz adres do korespondencji, opisać czyn, który w ocenie zgłaszającego jest zabroniony, podać datę i godzinę wydarzenia, wskazać miejsce, w którym do niego doszło, załączyć zdjęcie lub nagranie dokumentujące zajście. Jak wyjaśniają władze miasta, w myśl nowych przepisów nie można już zgłaszać wykroczeń anonimowo - w sprawach o wykroczenie zgłaszający utożsamiany jest bowiem ze świadkiem zdarzenia.
Lepiej dzwonić po straż miejską?
- Po dokonaniu zmian w aplikacji 19115, które uniemożliwiają rejestrację anonimową, została wprowadzona dla mieszkańca możliwość połączenia się bezpośrednio z numerem interwencyjnym straży miejskiej - 986, w celu przekazania problemu (w zależności od decyzji zgłaszającego - w sposób anonimowy lub formalny). Aby usprawnić ten kanał, zwiększona została obsada osobowa operatorów numeru interwencyjnego - informuje zastępca prezydenta miasta Tomasz Bratek. Jak dodaje, w 2022 roku wpłynęło 108 673 zgłoszeń dotyczące źle zaparkowanych pojazdów, z czego tylko 23 197 zawierało wszystkie dane niezbędne do podjęcia interwencji. Oznacza to, że 85 476 zgłoszeń, czyli 79%, wymagało potrzeby uzupełnienia informacji lub wprost uniemożliwiało przystąpienie do działań.
- Zgłoszenia dotyczące źle zaparkowanych pojazdów, stanowiły 28% wszystkich spraw interwencyjnych zgłaszanych poprzez platformę Warszawa 19115 - stąd tak istotna jest sprawna ich obsługa - przekonuje wiceprezydent Bratek. Na decyzję o zmianie sposobu działania aplikacji wpłynęły także występujące przypadki masowego przesyłania zgłoszeń dotyczących źle zaparkowanych pojazdów (np. około 2000 zgłoszeń dziennie dotyczy tego samego problemu, z tego samego źródła), które wpływały ponoć na znaczne obciążenie systemu, uniemożliwiając innym osobom kontakt w pozostałych sprawach związanych z funkcjonowaniem miasta oraz utrudniając straży miejskiej szybką reakcję na inne zgłoszenia, zwłaszcza te priorytetowe.
(db)
.