ZTM nie chce autobusów na S8. Przecież zbudowano przystanki
17 kwietnia 2015
Aleją Obrońców Grodna powinny jeździć autobusy? To z pewnością idealna trasa, by połączyć komunikacją miejską wielkie blokowiska - Bemowo z Białołęką i Bródnem. Uruchomienie tu linii pospiesznej spowodowałoby skrócenie czasu jazdy z półtorej godziny do nawet dwóch kwadransów. Urzędnicy są przeciwni. Uważają, że dodatkowa linia zakorkowałaby most Grota, a poza tym na trasie nie ma zatok przystankowych. W tej kwestii jednak się mylą...
Komunikacja szwankuje
A jak wygląda komunikacja miejska na linii Bemowo - Bródno? Teoretycznie nieźle, ponieważ mamy autobus 112 kursujący Połczyńską, Lazurową, Człuchowską i Powstańców Śląskich, jadący dalej przez Stare Bielany, Słodowiec, Marymont i Bródno do Marek. Czas przejazdu trasą: Osiedle Górczewska, Narwik, al. Obrońców Grodna, Park Kaskada, Osiedle Potok, Żerań FSO wynosiłby około kwadransa. 112 jeździ dość często, ale jest zapchany. Poza tym do 112 bezpośredni dostęp mają tylko mieszkańcy Jelonek. Osoby mieszkające na osiedlu Górczewska do 112 muszą dojechać przynajmniej do Człuchowskiej. Jest też 190, ale ślimaczy się przez całą Wolę, Śródmieście i Targówek. Poza tym przy skrzyżowaniu Radzymińskiej z Młodzieńczą trzeba się przesiąść. Zero komfortu.
Pospiesznym przez S8
Może warto więc pomyśleć nad uruchomieniem pospiesznej linii z Bemowa na Bródno, która wykorzystywałaby trasę S8? Mogłaby wyglądać tak: Osiedle Górczewska - Górczewska - Lazurowa - al. Obrońców Grodna - al. Armii Krajowej - most Grota-Roweckiego - Toruńska - Wysockiego - Bazyliańska - Kondratowicza - Chodecka - Bródno Podgrodzie. Jeśli trasa byłaby zbyt długa, można skrócić ją do Żerania FSO, skąd są połączenia zarówno na Bródno, jak i Białołękę. Przystanków byłoby zaledwie kilka: Osiedle Górczewska, Narwik, al. Obrońców Grodna (taką nazwę wymyśliłem dla zatoki na S8), Park Kaskada, Osiedle Potok, Żerań FSO. Czas przejazdu - kwadrans.
Co na to Zarząd Transportu Miejskiego? Jest przeciwny. - Podstawowe powody, dla których obecnie nie jest rozważane uruchomienie linii autobusowej łączącej Bemowo z Bródnem, to odchodzenie od uruchamiania linii autobusowych obsługujących długie trasy - mówi Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM i uzasadnia to tym, że kursy byłyby niepunktualne. Trasa z Górczewskiej na Żerań to około 10 kilometrów. Długa? Chyba nie. Kolejny argument przeciw to "utrudnienia komunikacyjne związane z modernizacją mostu Grota-Roweckiego". A jednak nie przeszkadza to ZTM, by mostem jeździło siedem linii (112, 114, 118, 132, 156, 186 i 414). Poza tym prace na Trasie AK niebawem się zakończą.
Problem z aleją
Magdalena Potocka podkreśla także, że "al. Obrońców Grodna przystosowana jest przede wszystkim do ruchu indywidualnego i ciężarowego, w związku z czym wzdłuż ulicy brakuje infrastruktury przystankowej". Tak się składa, że aleja jest jednak przystosowana także dla autobusów - przy skrzyżowaniu z Lazurową znajdują się dwie zatoki przystankowe. W samej alei autobusy i tak korzystałyby z jednej, dotąd nieużywanej - tej w kierunku Bródna, ponieważ jadąc ku krańcowi Osiedle Górczewska autobusy zatrzymywałyby się dopiero na przystanku Narwik w ciągu ulicy Lazurowej, jakieś dwieście metrów od trasy S8.
Opłaty viaTOLL przeszkodą?
Czy dodatkowym problemem jest kwestia finansów, do czego ZTM nie chce się oficjalnie przyznać? Chodzi o opłaty za ciężkie pojazdy przejeżdżające trasą S8 - według rozporządzenia Rady Ministrów podlega nim odcinek od węzła Konotopa do węzła Powązkowska.
- Opłata elektroniczna w ramach systemu viaTOLL jest pobierana za korzystanie z dróg krajowych przez pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusy. W przypadku autostrad i dróg ekspresowych stawki opłaty elektronicznej dla autobusów wynoszą od 20 do 40 gr za 1 km - informuje Piotr Popa z Ministerstwa Infrastruktury. Odcinek S8 między Lazurową a Powązkami to pięć kilometrów. Przejazd autobusu w jedną stronę to zatem maksymalnie dwa złote. Powiedzmy, że autobusy jeździłyby tu dwa razy na godzinę - to cztery złote, razy osiem godzin - 32 zł i razy dwa (kurs w drugą stronę) to daje 64 złote za dobę. Majątek to nie jest.
Warto walczyć o uruchomienie autobusów korzystających z trasy S8?
Przemysław Burkiewicz