Żółw przegonił zająca. Ulice później od metra
22 maja 2019
To jeden z najbardziej zaskakujących przypadków złej koordynacji inwestycji. Budowa stacji metra Targówek Mieszkaniowy zakończyła się wcześniej, niż remont sąsiednich ulic.
Gdy w marcu 2016 roku prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisywała umowę z firmą Astaldi, wydawało się, że budowa metra na Targówek potrwa całe wieki. Urzędnicy zapewniali, że mają mnóstwo czasu na wykorzystanie zamknięcia ulic do przeprowadzenia remontów czy też budowę dodatkowych parkingów. Minęły trzy lata i dwa miesiące. Budowa metra jest zakończona, parking P+R przy Trockiej pozostaje w sferze marzeń a Ossowskiego, Handlowa i Myszkowska są rozgrzebane.
Czerwiec mało realny
Kapitalny remont pierścienia ulic wokół parku Wiecha miał potrwać tylko osiem miesięcy. Jeszcze kilka dni temu na oficjalnej stronie inwestycji obwodnica-targowka.pl widniała stara data zakończenia inwestycji, tj. 15 listopada 2018. Już po tym, jak wysłaliśmy pytania do Zarządu Dróg Miejskich, została ona zmieniona na 30 czerwca 2019. Taki termin jest zapisany w aneksie do umowy z firmą IDS-Bud, ale...
- Nie ma co się oszukiwać, termin czerwcowy jest mało realny - mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka drogowców. - Będziemy starali się w miarę możliwości mobilizować wykonawcę, aby zakończył prace jak najszybciej. Przede wszystkim zależy nam na zakończeniu prac do czasu, kiedy zostanie otwarta stacja metra. Roboty drogowe mają niestety to do siebie, że nie zawsze udaje się je wykonać zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem.
Gałecka przypomina, że podczas remontu na Ossowskiego odkryto bruk sprzed II wojny światowej, co - zgodnie z zaleceniem konserwatora zabytków - oznaczało konieczność przeprowadzenia badań archeologicznych. Prace wydłużyły się także z powodu przedłużających się uzgodnień w sprawie sieci podziemnych.
Gonią metro
- W zeszłym tygodniu wykonawca miał utwardzać ścieżkę biegową, jednak ze względu na opady deszczu i dużą wilgotność terenu nie mógł zrealizować zaplanowanego zadania - mówi rzeczniczka ZDM. - Oczywiście kontynuujemy inne roboty, np. na rondzie na skrzyżowaniu Myszkowskiej, Gorzykowskiej i Handlowej. Na Handlowej trwają również prace przy wymianie chodników. Budowany jest też nowy wodociąg na rondzie na rogu Witebskiej i Prałatowskiej. Nie wszystkie zmiany są widoczne już gołym okiem, niemniej wraz z początkiem okresu wiosennego ruszyliśmy pełną parą i kontynuujemy roboty.
Jak czytamy na stronie inwestycji, w pierwszej połowie miesiąca powstała m.in. zatoka autobusowa na Handlowej na wysokości Lusińskiej oraz miejsca parkingowe na Ossowskiego, w pobliżu stacji metra. Nie wiadomo jeszcze, kiedy podziemna kolej zacznie kursować na Targówek. 19 maja, na tydzień przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, ratusz zorganizował na osiedlu Piknik Europejski, w ramach którego można było zwiedzać nowe stacje. Odbiory techniczne trwają.
(dg)