Z ekranami czy bez? Przebudowa Lazurowej już niedługo
26 października 2016
Jutro dowiemy się, kto przebuduje Lazurową między Sterniczą a Górczewską. Powstanie tam druga jezdnia i droga rowerowa.
W ciągu ostatnich kilku lat południowy odcinek Lazurowej został przebudowany do układu 2x2 (dwóch jezdni po dwa pasy ruchu) i przedłużony z Karolina na Nowe Włochy. Teraz Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych planuje przebudowę kolejnego fragmentu ulicy, pomiędzy Sterniczą a Górczewską. Nowa jezdnia powstanie na zachód od istniejącej, a przy okazji Lazurowa zyska co najmniej jedną drogę rowerową szeroką na 2,5 metra oraz szerokie na dwa metry chodniki. Powstaną także zatoki autobusowe, sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach, nowe oświetlenie i odwodnienie. Nie jest przesądzone, czy dopuszczalną prędkością na przebudowanym odcinku będzie 50, czy 60 km/h. Nie wiadomo też, jak zmieni się najbliższe otoczenie ulicy.
- Wykonawca, z którym podpiszemy umowę, będzie miał za zadanie aktualizację projektu i budowę - mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID. - Szczególnie ważne będzie przeprowadzenie ponownej analizy akustycznej, która pozwoli stwierdzić, czy potrzebne będą ekrany.
To właśnie sprawa ekranów akustycznych wywołuje na Jelonkach i Chrzanowie najgorętszą dyskusję. Gdy poruszyliśmy ten temat w kwietniu, wśród czytelników zawrzało.
- Odczepcie się wreszcie od ekranów akustycznych! - napisał pan Tomasz. - Co za maniacy. Cichy asfalt, zazielenienie? A może kalendarzyk małżeński? Skuteczność taka sama.
- Nowolazurowa jest świetnym przykładem degradacji przestrzeni miejskiej przy pomocy ekranów - odpowiedział internauta darq - Przykładem, jak z miasta zrobić przedmieścia. Stara Lazurowa jeszcze ma szansę się obronić. W innych dzielnicach jakoś nie potrzebują ekranów przy drogach pełniących funkcje takie jak Lazurowa (np. al. KEN czy al. Rzeczypospolitej). Może wystarczy nie podwyższać prędkości na Lazurowej i będzie ciszej. Stary projekt zakładał podwyższoną prędkość i generalnie był robiony pod tranzyt, a tu jest potrzebna droga 2x2, ale do obsługi lokalnych osiedli.
O kontrakt na Lazurową starają się firmy Skanska i PORR Polska Infrastructure, z udziałem których odbyła się w poniedziałek rozprawa w Krajowej Izbie Odwoławczej. Wyrok poznamy jutro. ZMID będzie mógł wtedy podpisać umowę z wykonawcą, który będzie mieć 16 miesięcy na zakończenie prac projektowych i budowlanych. Przebudowa nie obejmie ronda Radia Wolna Europa na skrzyżowaniu z Górczewską oraz krótkiego odcinka między Górczewską a trasą S8.
(dg)