"Z Białołęki na Żoliborz". Kandydaci o moście Krasińskiego
11 maja 2018
Kandydaci na prezydenta zabrali głos w sprawie mostu z Bródna na Żoliborz. Kierowcy będą rozczarowani.
Zarówno poseł Rafał Trzaskowski, jak i wiceminister Patryk Jaki codziennie przedstawiają swoje pomysły dla Warszawy. Ostatnio na tapecie znalazł się temat mostów. Przypomnijmy: obecnie trwa budowa mostu szybkiego ruchu między Wilanowem a Wawrem, zaś w planach jest kładka pieszo-rowerowa z bulwarów na Pragę. Co dalej?
Most wzdłuż rzeki
- Miliardy złotych, które trzeba by wydać na dodatkowe mosty, Warszawa powinna teraz zainwestować w usprawnienie transportu publicznego - pisze Rafał Trzaskowski (PO). - Nowe ulice i nowe mosty nie rozwiążą problemów komunikacyjnych Warszawy. Na odwrót: szersze ulice i dodatkowe mosty tylko spotęgują korki.
Kandydat PO uważa, że znacznie bardziej racjonalne od planowania mostów drogowych jest "myślenie o nowych przeprawach pieszo-rowerowych, ewentualnie moście tramwajowym". 9 maja Trzaskowski opublikował kolejną porcję obietnic wyborczych, w których znalazł się dziwny zapis: "Most łączący Białołękę z Żoliborzem powinien być planowany jako przeprawa tramwajowa i rowerowa". Jest tylko jeden sposób, by most Krasińskiego połączył wymienione dwie dzielnice: musiałby biec wzdłuż rzeki i nad mostem Grota-Roweckiego.
Jaki: "Tak, ale..."
- Jeżeli wygramy te wybory, Warszawa będzie miała nowe przeprawy mostowe - zapowiada Patryk Jaki (PiS). - Jesteśmy przekonani co do tego, że w Warszawie potrzebna jest co najmniej jedna przeprawa na północy i dwie na południu.
"Przeprawa na północy" nie oznacza jednak mostu Krasińskiego. Jaki uważa, że plany jego budowy generują niepotrzebne konflikty między mieszkańcami Bródna i Żoliborza i zapowiada poszukiwanie innej lokalizacji.
Konsultacje już były
Warszawiacy mieli okazję wypowiedzieć się na temat mostu Krasińskiego dwa lata temu, podczas konsultacji społecznych. Choć w trzech dzielnicach, których mieszkańcy powinni być zainteresowani (Targówek, Praga Północ, Żoliborz) mieszka około ćwierć miliona warszawiaków, tylko 240 osób pojawiło się na spotkaniach konsultacyjnych a kolejnych 689 wypełniło ankietę w internecie.
Po takich konsultacjach ratusz zdecydował, że most Krasińskiego powinien mieć po dwa pasy ruchu ogólnego, dwa buspasy, torowisko tramwajowe, dwie drogi rowerowe i chodniki. Przeprawa miała powstać do roku 2023, zaś wiadukt między Odrowąża a Jagiellońską - dwa lata później. Ostatecznie rada miasta wyrzuciła inwestycję z planów na najbliższe lata.
(dg)