Wyciszony budynek - koncepcja dla Miedzeszyna?
12 września 2014
Trwa przetarg na budowę ostatniego odcinka południowej obwodnicy Warszawy, która za pięć lat rozdzieli Miedzeszyn i Falenicę. Wraz z samochodami przyjedzie hałas. Co wtedy?
Jedną z nich przedstawił w ramach festiwalu Futuwawa Paweł Słupski. "Jednostka Warszawska" to jego studencki projekt, opracowany na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Koncepcja zakłada budowę budynku mieszkalno-biurowego, którego konstrukcja opierałaby się hałasowi i zanieczyszczeniom i stanowiła osłonę dla budynków stojących z tyłu.
- Jednostka Warszawska kształtowana jest tak, aby jak największa ilość fali dźwiękowej niosącej hałas została rozproszona i odbita w kierunku przeciwnym do zabudowań - pisze autor w opisie projektu. - Loggia, zlokalizowana od strony obwodnicy, stanowi osłonę dla całego obiektu, jej pokrycie zewnętrzne budują poduszki z folii ETFE na lekkim stelażu. Struktura ta pozwala wykorzystywać powietrze o podwyższonym ciśnieniu, które jest dobrym izolatorem termicznym, a tym samym i akustycznym. Całe rozwiązanie tworzy śluzę pomiędzy środowiskiem zewnętrznym a wnętrzem projektowanego budynku, w której może być kontrolowana jakość powietrza, dzięki wentylacji mechanicznej. Wykorzystywany materiał wykazuje właściwości, które chronią go przed brudem emitowanym przez ruchliwą trasę.
Dzięki budowie obwodnicy Warszawa nadrabia zapóźnienia z XX wieku. Gdyby obok powstała Jednostka Warszawska, byłby to skok od razu do wieku XXII.
DG