Złe wieści dla pasażerów SKM i KM. Przebudowa linii wawerskiej zagrożona
30 marca 2021
"Rzeczpospolita" donosi, że Komisja Europejska wzięła pod lupę inwestycje prowadzone na mocy specustawy kolejowej. Zarzuty są poważne.
Według informacji dziennika przebudowie linii kolejowej między Dworcem Wschodnim a przystankiem Wawer grozi utrata unijnego dofinansowania. To jedna z niemal 50 inwestycji za łączną kwotę 55 mld zł, wobec których Komisja Europejska wytacza działa związane z przepisami dotyczącymi ekologii.
Inwestycje kolejowe zagrożone
O co chodzi? Większość inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych jest prowadzonych w trybie specustawy, co umożliwia m.in. łatwe wywłaszczanie właścicieli ziemi w zamian za odszkodowanie w wysokości wskazanej przez rzeczoznawcę. Specustawa uniemożliwia także storpedowanie przebudowy organizacjom ekologicznym, które nie mają prawa wystąpić o wstrzymanie wykonania decyzji środowiskowej. Co najbardziej zadziwiające, władze Unii Europejskiej nie kwestionują odbierania właścicielom działek wbrew ich woli, ale chciałyby, żeby ekolodzy mieli większy wpływ na państwowe inwestycje. Komisja Europejska oczekuje, że w specustawie pojawią się np. przepisy umożliwiające wstrzymanie prac, jeśli decyzja środowiska zostanie unieważniona.
Linia otwocka - kiedy remont?
Według ubiegłorocznych zapowiedzi PKP Polskich Linii Kolejowych przebudowa odcinka Dworzec Wschodni - Wawer miała rozpocząć się najpóźniej w czerwcu. W styczniu, po internetowej aukcji z udziałem przedsiębiorstw zainteresowanych przyjęciem zlecenia, kolejarze zdecydowali o przyznaniu kontraktu firmie Trakcja. Prace mają kosztować prawie 520 mln zł.
Przebudowa linii otwockiej
W pobliżu szpitala przy Szaserów powstanie dodatkowa stacja Wiatraczna, która poprawi połączenie północnego Grochowa z Wawrem i Śródmieściem. Na przystanku Olszynka Grochowska czeka nas remont peronu oraz kładki, która zostanie wyposażona w windy. Stacja Gocławek zostanie przesunięta do wiaduktu Marsa, z którym kolejarze połączą ją windami i schodami. Powstanie także nowe przejście podziemne z pochylniami.
- Na przystanku Warszawa Wawer peron zostanie przebudowany a przejście podziemne wyposażone w windy - wyliczają kolejarze. - Wiata peronowa ma być odrestaurowana. Podobnie jak na pozostałych przystankach, dla podróżnych będzie zamontowany system informacji wizualnej i głosowej.
Więcej pociągów
Ważnym elementem inwestycji ma być budowa nowych torów. Między Gocławkiem a Wawrem ich liczba wzrośnie do czterech, dzięki czemu możliwe będzie rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Przygotowane zostanie także "wyjście" nowego układu torów od stacji Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie.
- Wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem - pisze PKP PLK. - Oznacza to sprawniejsze, bardziej przewidywalne podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych.
(dg)