Ostateczna decyzja na Sokratesa. Będzie zwężenie i esowanie
28 maja 2021
Projekt przebudowy ulicy na Wawrzyszewie przeszedł przez wszystkie formalne procedury. Znamy już także wykonawcę.
28 maja warszawski ratusz ogłosił, że kontrowersyjna decyzja o przebudowie Sokratesa jest już ostateczna. Projekt został zatwierdzony i jeszcze w tym roku ulica ma stać się bezpieczniejsza. Protesty dużej części mieszkańców Wawrzyszewa, którzy chcieli zachowania dwóch pasów w każdym kierunku - nie zostały uwzględnione.
Zwężenie Sokratesa
- Ulica Sokratesa na Bielanach przejdzie zdecydowaną przemianę - powiedział wiceprezydent Michał Olszewski, który wystąpił na konferencji prasowej w stroju kolarskim i z rowerem. - Będzie bezpieczna i wygodna. Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym zatwierdziło właśnie projekt nowej organizacji ruchu a Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się już do zlecenia prac. Przeprowadzi je miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. Będzie miał na to pięć miesięcy.
Na niemal całej długości Sokratesa kierowcy będą mieć do dyspozycji jeden pas ruchu w każdą stronę. Jezdnia będzie nieco szersza tylko na skrzyżowaniach z Kasprowicza i Wólczyńską.
- Dziś kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy, co skłania niektórych do wyprzedzania na przejściach dla pieszych i przekraczania dozwolonej prędkości - mówi Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym. - Zmienimy to m.in. poprzez esowanie, czyli wyznaczenie miejsc do parkowania raz po jednej, raz po drugiej stronie.
Ronda na Sokratesa
Skrzyżowania z Kaliszówką i Petőfiego zostaną zamienione w ronda, a na kilku odcinkach ulicy pojawi się pas dzielący miedzy jezdniami. Jak zapewnia dyrektor Dombi, wyeliminuje to wypadki spowodowane nadmierną prędkością, a także wyprzedzaniem kierowcy na drugim pasie. Zamontowane dwa lata temu progi zwalniające zostaną usunięte.
Wszystkie przejścia dla pieszych przez Sokratesa zostaną zabezpieczone azylem, czyli wysepką na środku jezdni. Powstanie też nowe przejście na wysokości budynku nr 13. Mieszkańcy zyskają szerszy chodnik po stronie nowych bloków, gdzie koncentrują się wszystkie sklepy i punkty usługowe. Chodnik zostanie dwukrotnie poszerzony a droga rowerowa - przesunięta bliżej jezdni i oddzielona od pieszych pasem zieleni. Po stronie starych bloków, gdzie jest szeroki i mniej uczęszczany chodnik, zaplanowano wspólny ciąg pieszo-rowerowy.
To nie koniec zmian. Do istniejących drzew dołączą wspomniane wyżej pasy niskiej zieleni i ogrody deszczowe, które będą separować różne rodzaje ruchu. Dopełnieniem całkowitego przeobrażenia ulicy będzie remont nawierzchni, a także całkowita wymiana oświetlenia.
(dg)