Umowy pisane drobnym maczkiem to próba wyłudzenia?
10 września 2015
Pisma wysyłane do starszych osób bardzo często pisane są drobną czcionką. Budzi to ich obawy, ponieważ coraz częściej słyszy się o oszustach i naciągaczach wyłudzających pieniądze od ludzi, którzy podpisali umowę z "haczykiem". List pełen małych literek dostała od firmy Orange pani Wiesława, nasza czytelniczka. Pełna obaw pyta, czy to nie próba naciągnięcia jej, w glorii prawa.
Mam 78 lat i prawdę mówiąc wzrok już nie ten, co kiedyś. Noszę okulary. Do czytania zakładam inne, a do oglądania telewizji inne. Widzę słabo i boję się, że przez moje kłopoty z widzeniem wpakuję się w niezłe tarapaty. Co rusz dzwonią do mnie miłe panie zapraszające na pokaz cudownych garnków albo leczniczej bielizny. Raz dałam się zaprosić, ale na szczęście nie udało im się mnie na nic namówić.
Martwi mnie, że nawet telekomunikacja czy spółdzielnia przysyłają mi pisma, w których wszystko jest zapisane malutką czcionką. Obawiam się, że ktoś będzie chciał mnie oszukać. Np. firma Orange, w której mam telefon, przysłała mi bardzo niewyraźne dokumenty. Czy mam prawo się obawiać, że nawet tak poważna firma będzie chciała mnie złupić?
Wiesława z Targówka Fabrycznego
Odpowiada Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy firmy Orange:
Mamy możliwość przygotowania cennika czy regulaminu większą czcionką. Warunkiem jest jednak otrzymanie takiego zgłoszenia od klienta. Jeśli sprawa była załatwiana w salonie i klientka sobie zażyczyła dokument pisany większą czcionką, to oczywiście mogła go dostać od ręki, jeśli w innym tzw. kanale sprzedaży, to po zgłoszeniu na infolinii taki dokument również byłby dosłany pocztą. Dodam jeszcze, że w ramach obsługi z klientów niepełnosprawnością (np. niedowidzących) takie dokumenty jak ogólne warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych oraz jej wzór, cennik czy regulamin mogą zostać przygotowane: w formie papierowej przy użyciu dużej czcionki, w formie papierowej w alfabecie Braille'a, w formacie tekstowym wysłane za pomocą poczty elektronicznej lub w formacie tekstowym na nośniku elektronicznym. Udostępnienie dokumentów jest realizowane w terminie 30 dni od dnia złożenia prośby klienta.