Dobre wieści od Tramwajów. Nowe składy zużyją mniej prądu
22 października 2021
Z testów wynika, że średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju marki Hyundai Rotem jest aż o 29% niższe, niż w pojazdach kupionych kilka lat temu.
Testy oszczędności prądu przeprowadzono w nocy na trasie bardzo popularnej linii 9. Badanie polegało na określeniu średniego zużycia energii elektrycznej na odcinku między Gocławkiem a pętlą przy parkingu P+R na Okęciu.
Betonowe odważniki zamiast pasażerów
- Warunki testowe odzwierciedlały jazdę tramwajem w ciągu dnia - zapewniają Tramwaje Warszawskie.
Gigantyczny koszt "wypasionej" zajezdni na Annopolu. Ratusz zapłaci 655 mln
Tramwaje Warszawskie zdecydowały się ponieść ogromny ciężar budowy zajezdni na Annopolu. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, ofiarą inwestycji padną planowane na najbliższe lata remonty torowisk.
- Symulowano zatrzymywanie się przed skrzyżowaniami, na przystankach, a także obciążenie pojazdu. Tramwaj został załadowany betonowymi odważnikami, które ważą tyle, co 240 pasażerów.
Wynik zużycia energii okazał się lepszy, niż zaoferowała firma Hyundai Rotem. Średnie zużycie energii elektrycznej w tramwaju jest o ok. 29% mniejsze, niż w składach kupowanych kilka lat temu. Hyundai do przewiezienia jednego pasażera na odcinku kilometra zużyje 15 watów na godzinę.
- W ostatnim czasie technologie przetwarzania prądu elektrycznego w pojazdach rozwijają się bardzo szybko - informują Tramwaje Warszawskie. - Stolica na tym skorzysta. Urządzenia elektryczne w tramwajach marki Huyndai zaprojektowano z wykorzystywaniem najnowocześniejszych tranzystorów, które są od niedawna stosowane także do budowy aut elektrycznych: tranzystorów SiC (technologia węglika krzemu).
Coraz droższy prąd
Niższe zużycie energii w tramwajach to dobra wiadomość dla samorządu borykającego się z rosnącymi cenami prądu. W ubiegłym miesiącu prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski informował, że w przetargu na dostawę energii zorganizowanym przez tzw. warszawską grupę zakupową najtańsza oferta wyniosła 464,50 zł/MWh netto. Oznacza to wzrost o 60% w stosunku do cen z poprzedniego przetargu.
W skład grupy wchodzi kilkaset samorządowych podmiotów, wspólnie poszukujących dostawcy energii elektrycznej. Należą do niej m.in. szpitale, domy kultury i biblioteki, jednak kluczowa jest obecność Tramwajów Warszawskich, operatora jednej z największych tramwajowych sieci w Europie.
Jak przekazał nam rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz, jeszcze pięć lat temu koszt megawatogodziny wynosił 211 zł. W roku 2019 cena sięgnęła 341 zł, a następnie zaczęła spadać, m.in. ze względu na zmianę wysokości podatku akcyzowego. W tym roku Tramwaje płacą 289 zł/MWh.
(dg)
.