Przebudowa torów tramwajowych - Muranów, Nowolipki i Żoliborz. Co i kiedy się zmieni?
13 czerwca 2023
Tramwaje Warszawskie ruszyły z przetargiem na wykonanie projektu przebudowy głównej arterii łączącej Muranów, Nowolipki i Żoliborz. Roboty obejmą także Stawki i rondo Zgrupowania AK "Radosław". Co się zmieni?
Ogłoszony przetarg dotyczy projektu, który obejmie nie tylko przebudowę torów tramwajowych, ale również zmiany w organizacji ruchu samochodowego, rowerowego i pieszych.
Zielone tory w centrum Warszawy
Wedle zapowiedzi, tłuczeń wypełniający tory zostanie zastąpiony zielonym rozchodnikiem. Przyjęta koncepcja zmian w ciągu alei Jana Pawła II zakłada także zwiększenie powierzchni pasów zieleni wzdłuż torów.
Brakuje parkingów na Młynowie. Czy PKP pomoże?
Na osiedlu Młynów, podobnie jak i na całej Woli, każdy teren pod nowe parkingi jest na wagę złota. Jeden z mieszkańców pyta: dlaczego PKP PLK, które mają dużo działek - nie mogłyby ich płatnie udostępnić mieszkańcom i na tym zarabiać?
Dotychczas ich nie było, bo jezdnie dochodzą niemal do samych szyn. Aleja z trzypasmowymi jezdniami została zaprojektowana pod koniec lat 40. Łączna długość zielonych torów na Jana Pawła II i na ul. Stawki wyniesie 3 kilometry.
Wygodne przystanki na Jana Pawła II, Stawki i Dzikiej
Zmiany na Jana Pawła II obejmą także poszerzenie przystanków - dzięki temu osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z dziećmi w wózkach będą mogli wygodnie wsiąść do tramwaju. Będą one na tyle szerokie, że będzie możliwy na nich montaż wiat. Przystanki na Jana Pawła II zostaną przeniesione za skrzyżowania z przecznicami. - Pozwoli to na lepsze wykorzystanie systemu tramwajowej zielonej fali - przekonują tramwajarze.
Na ulicy Stawki pojawią się wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów. Przy skrzyżowaniu z Jana Pawła II będą one miały formę wydzielonych peronów. Zaś przy Dzikiej zaplanowano tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. To rozwiązanie techniczne jest stosowane tam, gdzie tory przebiegają w jezdni i nie ma miejsca na wydzielone wysepki przystankowe.
Zmieni się rondo przy Westfield Arkadia
Przebudowa al. Jana Pawła II obejmie także jezdnie i drogi rowerowe. Droga dla rowerów obecnie jest tylko po jednej stronie ulicy. Po przebudowie, między skrzyżowaniem z al. Solidarności a rondem Zgrupowania AK "Radosław", rowerzyści będą mogli jeździć po dwóch stronach ulicy. Przy każdym skrzyżowaniu będzie też komplet przejazdów i zjazdy w przecznice. Ograniczenie szerokości jezdni oprócz poszerzenia przystanków i wygospodarowania pasów zieleni pozwoli także na wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych. Nie zmieni się za to liczba pasów dla aut przy skrzyżowaniach, co ma mieć "kluczowe znaczenie dla przepustowości". Tramwajarze planują też budowę dodatkowych torów na rondzie Radosława i na placu Grunwaldzkim. Na północnym wlocie przy centrum handlowym pojawi się trzeci peron dla tramwajów jadących z Żoliborza w kierunku Okopowej. Będzie się to wiązało z budową dodatkowego toru przez rondo. Zaplanowany został także jeszcze jeden dodatkowy pojedynczy tor w tym miejscu, który pozwoli tramwajom jadącym z Okopowej skręcić w Jana Pawła II. Również na placu Grunwaldzkim ma się pojawić dodatkowy tor dla tramwajów jadących z ronda Radosława i skręcających w Broniewskiego.
Tramwaje Warszawskie podają terminy
Inwestycja została podzielona na etapy. Pierwszy obejmuje projekty dla al. Jana Pawła II na odcinku od al. Solidarności do ul. Dzikiej oraz Stawki. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 25 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej dla tych odcinków. Drugi etap obejmuje rondo Zgrupowania AK "Radosław", a trzeci al. Jana Pawła II na odcinku od ronda do placu Grunwaldzkiego. Na tę część wykonawca będzie miał po 24 miesiące. Realizacja prac budowlanych planowana jest w latach 2028-2029.
(jr)
.