Tramwaj połączy Mokotów z Ochotą. Nie mają pieniędzy, szukają projektanta
19 marca 2022
Tramwaje Warszawskie przymierzają się do budowy trasy obwodowej, biegnącej południowym skrajem Pola Mokotowskiego.
Nowe tory powstaną pomiędzy pętlami tramwajowymi Kielecka i Banacha, na ulicach Rostafińskich, Żwirki i Wigury oraz Banacha. Docelowo mają tamtędy kursować m.in. tramwaje jeżdżące z Woli do Wilanowa.
Półtora kilometra torów
- Zakładamy przebudowę istniejących torów na Banacha, przebudowę pętli tramwajowej, a także przebudowę torów na Rakowieckiej wraz z modernizacją pętli Kielecka - informują Tramwaje Warszawskie. - Łącznie trzeba będzie zbudować około półtora kilometra nowych torów i przebudować ponad dwa kilometry istniejących. Przewidziano jedną nową parę przystanków, przy skrzyżowaniu Banacha oraz Żwirki i Wigury.
Zamówienie jest podzielone na trzy fazy. Pierwsza będzie polegała na przygotowaniu dokumentacji środowiskowej, druga na wykonaniu projektu budowlanego, a trzecia - na wsparciu technicznym i nadzorze autorskim nad realizacją inwestycji. Wykonawca będzie musiał też uzyskać wszelkie niezbędne decyzje administracyjne, w tym pozwolenie na budowę. Tramwaje Warszawskie planują zapłacić za wszystko 4,5 mln zł brutto.
Na razie brakuje pieniędzy
Co ciekawe, Tramwaje Warszawskie wprost przyznają, że ogłoszenie przetargu na budowę będzie "uzależnione od finansów i możliwości korzystania na przykład ze środków Unii Europejskiej". Innymi słowy: samorząd chce zamówić projekt inwestycji, która może nie ruszyć w najbliższych latach z powodu braku pieniędzy.
Na ostatniej sesji Rady Warszawy w czwartek 17 marca Tramwaje Warszawskie dostały na inwestycje 200 mln zł. Pieniądze zostaną jednak przeznaczone na budowę linii na Spacerowej i Sobieskiego. Równolegle radni zdecydowali o wzięciu kredytu na 584 mln zł w Europejskim Banku Inwestycyjnym, więc w praktyce tramwajowe inwestycje będą prowadzone z pożyczonych, drukowanych w tym celu pieniędzy. Warszawiacy będą spłacać najnowszy kredyt do 2047 roku.
(dg)