Sport - zawsze dobry wybór
29 marca 2004
Pod takim hasłem ruszyła trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii "Zachowaj trzeźwy umysł", programu dla uczniów podstawówek i gimnazjów, finansowanego przez lokalne samorządy i sponsorów. Kampanii patronuje minister resortu oświaty Krystyna Łybacka.
Organizowane w ramach projektu imprezy sportowe mają odciągnąć młodzież od alkoholu, pokazując, jak wiele wspaniałych doznań zapewnia sport.
- Kampania jest częścią obchodów Europejskiego roku edukacji poprzez sport - mówi Barbara Wybraniec-Lewicka, dyrektor departamentu sportu powszechnego MENiS. - To bardzo ważne, że wspierają ją znani sportowcy, Jerzy Dudek, Maciej Żurawski, Robert Korzeniowski, Dariusz Michalczewski i Katarzyna Skowrońska. Wspiera ją także prezes PZPN Michał Listkiewicz, który uważa, że sport świetnie kształtuje charaktery, a piłka nożna jako dziedzina bardzo popularna dociera do wielu młodych ludzi. - W piłkę gra około 400 tys. osób, w każdym razie tyle jest zarejestrowanych zawodników i zawodniczek - mówi. - Gdyby jednak policzyć wszystkich grających niezawodników, to będą miliony.
Do programu, który potrwa trzy miesiące, przystąpiło - jak informują organizatorzy: Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych oraz Fundacja "Trzeźwy Umysł" - 760 gmin, w tym Warszawa oraz podwarszawskie gminy Jabłonna i Legionowo.
- Nasza akcja ma charakter profilaktyczny - podkreśla mocno Maciej Zdziarski, koordynator programu. - Silnie podkreślamy w niej edukację poprzez sport, bo w ten sposób najłatwiej trafic można do młodych ludzi. To jest nowoczesna profilaktyka uzależnień.
Co się będzie działo?
Na terenie wszystkich uczestniczących w programie gmin, na przyszkolnych boiskach kilku tysięcy podstawówek i gimnazjów, w pierwszym dniu kampanii (19 marca br.) młodzież strzelała rzuty karne, symbolizujące i konieczność obrony, i wykazania odwagi w trudnych sytuacjach.W podwarszawskiej Jabłonnie, która w kampanii bierze udział po raz trzeci, w tym dniu dzieci i młodzieży ze szkół publicznych uczestniczyły w marszobiegu. Rozpoczął on cykl zaplanowanych z tej okazji sportowych wydarzeń. Uczestnicy - 558 uczniów publicznych szkół podstawowych i publicznego gimnazjum - biegli w trzech kategoriach wiekowych: klasy I - III szkół podstawowych, klasy IV - VI szkół podstawowych, klasy I - III gimnazjum. Trasa prowadziła obok kościoła w Jabłonnie, przez park pałacowy, następnie wałem wiślanym i chodnikiem wzdłuż ulicy Modlińskiej. Patronował akcji i ufundował nagrode wójt Jabłonny oraz członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W czasie całej kampanii - z wykorzystaniem dostarczonych przez organiza-torów materiałów edukacyjnych (książek, ulotek, folderów, plakatów, planów lekcji, zakładek do książek) - odbywać się będą lekcje wychowawcze. Sprzedawcy otrzymają zawieszki informujące, że sprzedawanie alkoholu nieletnim jest przestępstwem. Gminy wezmą udział w konkursie, w którym nagrodą jest multimedialne centrum edukacji (w ubiegłych latach zdobyły je Sztum, Piwniczna Zdrój, Repki i Lubawa). Mogą także starać się o organizację we wrześniu br. miniolimpiady, w przygotowaniu której pomoże Polski Komitet Olimpijski. Uczestniczące w akcji gminy mają prawo posługiwania się nazwą oraz znakiem graficznym kampanii. Pięć konkursów - związanych z jej tematyką - przygotowano dla młodzieży.
Finał i wręczenie nagród dla najlepszych zaplanowano na 16 września w Warszawie. Udział w nim zapowiedział m.in. Robert Korzeniowski.
A w Warszawie?
Do kampanii - w ramach której odbędą się liczne festyny i happeningi - przystąpiły dzielnice Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Rembertów, Śródmieście, Ursus, Ursynów, Wawer, Wilanów, Włochy i Żoliborz. Nadzór nad realizacją programu sprawują dzielnicowe zespoły realizacji programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a działania w dzielnicach koordynują ośrodki pomocy społecznej. To właśnie ośrodki przekażą materiały informacyjne podstawówkom i gimnazjom, które stanowią inspirację do organizo-wanych konkursów.km
| |||