REKLAMA

Puls Warszawy

różne »

 

SKM-ką na Nowy Świat. Plan dla centrum Warszawy

  10 lipca 2019

alt='SKM-ką na Nowy Świat. Plan dla centrum Warszawy'
źródło: PKP PLK

"Następny przystanek: Warszawa Solec". Taką zapowiedź możemy usłyszeć jadąc przez Wisłę już za 10 lat.

REKLAMA

Od kiedy kursują tamtędy pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, podmiejska linia średnicowa między dworcami Wschodnim i Zachodnim pełni funkcję całkowicie porównywalną z linią metra. Jest jednak kilka problemów: wyczerpująca się przepustowość, archaiczne perony, lokalizacje stacji niedostosowane do dzisiejszego układu zabudowy, brak wygodnych przesiadek. Podczas zbliżającego się remontu PKP Polskie Linie Kolejowe chce podnieść połączenie do takiego standardu, by pociągi mogły odjeżdżać ze stacji Śródmieście co 2,5 minuty. Zmieni się także lokalizacja przystanków.

SKM-ką na Nowy Świat

O zastąpieniu stacji Powiśle dwiema nowymi, zbudowanymi przy Nowym Świecie i poniżej skarpy wiślanej, spekulowało się od dawna. Wszystko stało się jasne dopiero teraz, za sprawą nowego programu rozwoju kolei w aglomeracji warszawskiej. Kolejarze zapowiedzieli w nim ogromne zmiany w centrum Warszawy.

- W celu sprawnej i komfortowej obsługi podróżnych powstaną nowe przystanki na linii średnicowej: Warszawa de Gaulle'a i Warszawa Solec - zapowiada PKP PLK. - Przejście podziemne między Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Dmowskiego ułatwi obsługę klientów kolei i komunikacji miejskiej.

Zapraszamy na zakupy

Kilka zagadek

Nie wiadomo jeszcze, co stanie się z opuszczoną stację Powiśle, wpisaną do gminnej ewidencji zabytków jako przykład dobrej architektury modernistycznej. Za jej projekt, zrealizowany w 1963 roku, odpowiadali architekci Piotr Szymaniak i Arseniusz Romanowicz. W dolnym pawilonie działa dziś klubokawiarnia.

Drugą zagadką jest połączenie budowy stacji "Warszawa de Gaulle'a" (z pewnością nie będzie to ostateczna nazwa) z planami likwidacji ronda. Warszawscy urzędnicy od lat mówią o przebudowie skrzyżowania Alej Jerozolimskich z Nowych Światem na standardowe a inwestycja kolejarzy aż prosi się o skoordynowanie prac.

Zagadka numer trzy to terminy i finansowanie. W prezentacji "masterplanu" dla Warszawy PKP PLK pokazało plan przebudowy linii średnicowej jako "inwestycję realizowaną", dla odróżnienia od "planowanych na lata 2021-2027" i "po 2027 roku".

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (3)

# Jan Oborniak

10.07.2019 13:28

Stacja przy Nowym Świecie powinna się nazywać "Warszawa Nowy Świat".

# smolarz palmowy

11.07.2019 08:04

#Jan Oborniak napisał(a) 10.07.2019 13:28
Stacja przy Nowym Świecie powinna się nazywać "Warszawa Nowy Świat".
A może Warszawa Pod Smolną Palmą ?
Nazwa jest drugorzędna. A gdyby jeszcze tak przesunąć Stadion bliżej Targowej...
Bo o przystankach Obozowa , Jelonki , Połczyńska i Mory to nawet nie ma co marzyć.

# qvertz

14.07.2019 20:52

Likwidacja ronda - ktoś chyba na głowę upadł! Na całym świecie ronda usprawniają ruch, zapobiegając zatorom, które są na klasycznych skrzyżowaniach.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA