SKM-ką na Nowy Świat. Plan dla centrum Warszawy
10 lipca 2019
"Następny przystanek: Warszawa Solec". Taką zapowiedź możemy usłyszeć jadąc przez Wisłę już za 10 lat.
Od kiedy kursują tamtędy pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, podmiejska linia średnicowa między dworcami Wschodnim i Zachodnim pełni funkcję całkowicie porównywalną z linią metra. Jest jednak kilka problemów: wyczerpująca się przepustowość, archaiczne perony, lokalizacje stacji niedostosowane do dzisiejszego układu zabudowy, brak wygodnych przesiadek. Podczas zbliżającego się remontu PKP Polskie Linie Kolejowe chce podnieść połączenie do takiego standardu, by pociągi mogły odjeżdżać ze stacji Śródmieście co 2,5 minuty. Zmieni się także lokalizacja przystanków.
SKM-ką na Nowy Świat
O zastąpieniu stacji Powiśle dwiema nowymi, zbudowanymi przy Nowym Świecie i poniżej skarpy wiślanej, spekulowało się od dawna. Wszystko stało się jasne dopiero teraz, za sprawą nowego programu rozwoju kolei w aglomeracji warszawskiej. Kolejarze zapowiedzieli w nim ogromne zmiany w centrum Warszawy.
- W celu sprawnej i komfortowej obsługi podróżnych powstaną nowe przystanki na linii średnicowej: Warszawa de Gaulle'a i Warszawa Solec - zapowiada PKP PLK. - Przejście podziemne między Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Dmowskiego ułatwi obsługę klientów kolei i komunikacji miejskiej.
Kilka zagadek
Nie wiadomo jeszcze, co stanie się z opuszczoną stację Powiśle, wpisaną do gminnej ewidencji zabytków jako przykład dobrej architektury modernistycznej. Za jej projekt, zrealizowany w 1963 roku, odpowiadali architekci Piotr Szymaniak i Arseniusz Romanowicz. W dolnym pawilonie działa dziś klubokawiarnia.
Drugą zagadką jest połączenie budowy stacji "Warszawa de Gaulle'a" (z pewnością nie będzie to ostateczna nazwa) z planami likwidacji ronda. Warszawscy urzędnicy od lat mówią o przebudowie skrzyżowania Alej Jerozolimskich z Nowych Światem na standardowe a inwestycja kolejarzy aż prosi się o skoordynowanie prac.
Zagadka numer trzy to terminy i finansowanie. W prezentacji "masterplanu" dla Warszawy PKP PLK pokazało plan przebudowy linii średnicowej jako "inwestycję realizowaną", dla odróżnienia od "planowanych na lata 2021-2027" i "po 2027 roku".
(dg)