REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Reklama nie pozwala mi spać

  28 maja 2010

- Na budynku stojącym naprzeciwko mojego bloku umieszczono reklamę świetlną. Nie mogę przez nią spać w nocy, gdyż światło bijące z elektronicznego billboardu wypełnia cały mój pokój.

REKLAMA

- Kiedy zmieniają się obrazy w reklamie, w pokoju światła migają jak w dyskotece. Jest to naprawdę uciążliwe. Czy istnieją jakieś regulacje prawne doty-czące umieszczania reklam świetlnych? Kto decyduje o takim a nie innym ich rozmieszczeniu?


Autor jest prawnikiem
w kancelarii
Smoktunowicz & Falandysz
 
Zasady umieszczania nośników reklam świetlnych reguluje ustawa Prawo budowlane. Postawienie wol-no stojącej reklamy trwale związanej z gruntem wy-maga zawsze uzyskania pozwolenia na budowę. Ina-czej jest w przypadku instalowania reklam na budyn-kach.

Instalowanie banerów świetlnych i podświetla-nych wymaga uzyskania pozwolenia budowlanego tylko w przypadku, gdy będą one instalowane poza obszarem zabudowanym. Oznacza to, że instalowa-nie podświetlanej reklamy na budynku w mieście nie wymaga pozwolenia na budowę.

Natomiast zainstalowanie na budynku podświet-lanej reklamy wymaga wcześniejszego zgłoszenia do starosty, a on może w terminie 30 dni wnieść sprze-ciw przeciwko planom instalowania reklamy świetl-nej, jeżeli uzna, że będzie ona naruszała przepisy.

Można tu wskazać na przepisy określające warunki techniczne usytuowania bu-dynków. Stanowią one, że pomieszczenie przeznaczone na pobyt ludzi powinno mieć zapewnione oświetlenie dzienne, dostosowane do jego przeznaczenia, a od-ległość budynku z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi od innych obiektów powinna umożliwiać naturalne oświetlenie tych pomieszczeń.

Dodatkowo prawo budowlane stanowi, że nawet gdy z samej ustawy nie wyni-ka obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę, to starosta może nałożyć obowią-zek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowla-nych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustale-nia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub spowodować:

  1. zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
  2. pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków,
  3. pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych,
  4. wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Niewątpliwie taka uciążliwa reklama świetlna może zostać zakwalifikowana jako obiekt stwarzający ograniczenia oraz uciążliwości dla mieszkańców sąsiednich bu-dynków. Również w konkretnym przypadku jest do rozważenia, czy taka reklama nie pogorszy warunków zdrowotnych. Należy pamiętać, że nawet niewielki billboard na sklepie też jest tablicą lub urządzeniem reklamowym i konieczne jest jego zgło-szenie. Brak zezwolenia to jest samowola budowlana - należy zgłosić to do powia-towego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli przy instalowaniu billboardu dopeł-niono wszystkich formalności, będzie czytelniczce trudniej - problem wówczas moż-na zgłosić do starosty i do powiatowego inspektora wskazując, że wbrew obowiąz-kowi nie wydano sprzeciwu wobec takiej inwestycji.

dr Michał Kuliński
adwokat

Masz pytanie do prawnika?
Pisz: kchodkowska@gazetaecho.pl lub dzwoń 22 614-58-28.
Prawnik odpowiada na pytania tylko na łamach gazety.

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA