Raport o stanie przygotowań do Euro 2012
22 kwietnia 2008
infrastruktury kolejowej na obszarze Oddziału Regionalnego w Warszawie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wielkość nakładów inwestycyjnych w okresie 2007-2012 z wykorzystaniem środków: UE + PKP + budżetu państwa + prywatnych, w celu przygotowa-nia infrastruktury kolejowej w Polsce wynosi 6,7 mld euro.
W ramach modernizacji linii kolejowych związanej z EURO 2012 w 2007 roku zrealizowano na terenie Mazowsza 170,8 km torów, w tym:
- modernizację linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce - Terespol, Etap I; długość zmodernizowanego odcinka 70 km torów,
- modernizację linii kolejowej E-65 odcinek Warszawa - Gdynia, Etap II; długość zmodernizowanego odcinka: 18 km,
- modernizację linii kolejowej Warszawa - Łódź. Etap I: odcinek Skierniewice - Łódź Widzew; długość zmodernizowanego odcinka: 92,8 km.
Przygotowania infrastruktury transportowej do EURO 2012 obejmują również:
- modernizację odcinka linii Józefinów - Warszawa Gdańska i przebudowę stacji Warszawa Gdańska w celu przystosowania do przejęcia ruchu pasażerskiego w czasie prowadzenia prac związanych z budową Narodowego Centrum Sportu,
- modernizację układu dalekobieżnego i podmiejskiego linii średnicowej War-szawskiego Węzła Kolejowego wraz z remontem tunelu dalekobieżnego i budo-wę nowego przystanku Warszawa Stadion,
- przebudowę infrastruktury kolejowej na stacjach: Warszawa Zachodnia, War-szawa Wschodnia (perony, układy torowe),
- budowę połączenia kolejowego z Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Fry-deryka Chopina na Okęciu w Warszawie.
Obecnie kontynuowane są prace modernizacyjne na liniach kolejowych:
- Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Warszawa - Terespol
o długości 211,0 km znajdującym się w II paneuropejskim korytarzu transpor-towym objętym programem TINA. Kompleksowa poprawa warunków tech-nicznych istniejącej linii kolejowej poprzez modernizację parametrów technicz-nych umożliwi ruch pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h, towarowych - 120 km/h. - Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Mińsk Mazowiecki - Siedlce
Długość odcinka Mińsk Mazowiecki - Siedlce - 52 km. Termin realizacji w latach 2001-2008. Wartość kosztorysowa - 132.5 mln euro. W 2007 r. zrealizowano ro-boty o wartości 2.208,7 tys. zł związane z wykonaniem m.in. przejścia pod torami na st. Mińsk Mazowiecki oraz robót na p.o. Siedlce Zalew. - Modernizacja linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce - Terespol
Termin realizacji w latach 2003-2014. ETAP I w latach 2003-2010. ETAP II w latach 2008-2014. Koszt realizacji inwestycji w ramach POIiŚ: 135 mln euro. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 271.771,1 tys. zł związane m.in. z wy-konaniem 70,2 km toru, 23 rozjazdów i 40 obiektów inżynieryjnych. Prace mo-dernizacyjne prowadzone są również na odcinkach: Rzepin - granica państwa; Obszar Poznańskiego Węzła Kolejowego; Mińsk Mazowiecki - Siedlce; Siedlce - Terespol. Wartość kosztorysowa - 442 437,2 tys. zł. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 156.167,1 tys. zł związane z wykonaniem prac na odcinku Poznańskiego Węzła Kolejowego. - Modernizacja linii kolejowej E-65 Warszawa - Gdynia
Termin realizacji w latach 2007-2013. Koszt realizacji inwestycji w ramach POIiŚ: 797 mln euro. W 2007 r. w ramach Etapu II zrealizowano roboty o war-tości 57.403,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 18 km toru, 6 obiektów inżynieryjnych, 18.6 km sieci trakcyjnej. - Modernizacja linii kolejowej nr 8
Etap I: odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie i budowa łącznicy Warszawa Służewiec - Lotnisko Okęcie. Projekt SPOT/1.1.1/160/05 obejmujący modernizacje linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie realizowany jest w ramach programu SPOT na lata 2004-2006. Wartość projektu - 257 893735,27 zł. Zadania obejmują: zadanie 1 - modernizację istniejącego odcinka od Warszawy Zachodniej (w km 3,7) do Warszawy Okęcie (w km 11,85) oraz remont układu torowego stacji Warszawa Wschodnia (zakończenie prac 31 maj 2008 r.), zadanie 2 - budowę połączenia kolejowego (w tunelu) na odcinku od Warszawy Służewiec do stacji końcowej, usytuowanej w Terminalu II Portu Lotniczego im Fryderyka Chopina. Projekt jest w części finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach Funduszu Spójności na lata 2007 - 2013. Szacunkowa wartość projektu to 500 mln zł brutto (termin realizacji czerwiec 2010 r.). - Modernizacja linii kolejowej Warszawa - Łódź
ETAP I: odcinek Skierniewice - Łódź Widzew. ETAP II: odcinek Warszawa Za-chodnia - Skierniewice i Łódź Widzew - Łódź Fabryczna. W wyniku modernizacji tej linii uzyska się usprawnienie połączenia aglomeracji łódzkiej z warszawską poprzez skrócenie czasu podróżowania na tej trasie, w zależności od przyję-tych do realizacji rozwiązań technicznych do około 70 minut. Zmodernizowana linia kolejowa zapewniająca szybkie i bezpieczne połączenie aglomeracji łódz-kiej z warszawską jest również niezbędna z racji konieczności zapewnienia społeczności łódzkiej dostępu do transportu lotniczego (międzynarodowe lotnis-ko Warszawa Okęcie). Całość przedsięwzięcia przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii i zwiększenia bezpieczeństwa ruchu. Ważnym celem tej modernizacji jest także redukcja kosztów utrzymania i eksploatacji.ETAP I: termin realizacji zadania w latach 2006-2008 w ramach Sektoro-wego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004-2006 w systemie "pro-jekt i budowa". Wartość kosztorysowa - 931 430,5 tys. zł, długość moderni-zowanego odcinka - 62,8 km. W ramach zadania zmodernizowane zostaną stacje Skierniewice, Płyćwia, Rogów, przystanki osobowe, podstacje trakcyjne, kabiny sekcyjne, przejazdy kolejowe, mosty, kładki dla pieszych, przepusty, przejście podziemne dla wiadukty, pieszych w miejscowości Rogów. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 573.153,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 92,8 km toru, 136 rozjazdów, 38 obiektów inżynieryjnych, 81,5 km sieci trak-cyjnej.
ETAP II: termin realizacji zadania w latach 2009-2012 na odcinku Warsza-wa Zachodnia - Skierniewice współfinansowany ze środków Unii Europejskiej - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Orientacyjny koszt całkowity inwestycji wynosi 260 mln euro. Długość modernizowanego odcinka - ok. 65,0 km. W ramach zadania zmodernizowane zostaną: perony, budynki nastawni, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty kolejowe, sieć trakcyjną, tory i podtorze. Zakres prac obejmuje również budo-wę tunelu z infrastrukturą podziemnej stacji Łódź Fabryczna.
Kazimierz Peryt
Rzecznik Prasowy, Oddział Regionalny w Warszawie
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.