Projekt gotowy, pieniędzy brak
22 stycznia 2010
Kilkakrotnie już pisaliśmy na łamach "Echa" o planowanej przebudowie ul. Kasprowicza. Dziś przedstawiamy szczegóły projektu.
Z informacji przekazanych "Echu" przez Metroprojekt do-wiedzieliśmy się, iż projekt budowy drugiej nitki Kasprowicza jest już gotowy i za-twierdzony, a raport z oddziaływania na środowisko pozytywny.
- Biuro ochrony środowiska nie znalazło przeciwwskazań do realizacji naszego projektu. Zaleciło jedynie, aby po ukończeniu przebudowy przeprowadzić monito-ring hałasu, zwłaszcza po stronie wschodniej. Jeśli więc w budżecie miasta znajdą się pieniądze na tę inwestycję, może zostać ona zrealizowana - informuje kierownik projektu.
Plan obejmuje przebudowę ul. Kasprowicza na odcinku od ul. Oczapowskiego do Przy Agorze z uwzględnieniem budowy skrzyżowania z przebudowaną aleją Reymonta. Na tym odcinku mają powstać dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, które w miejscu skrzyżowania posiadać będą trzeci pas ruchu.
- Według projektu uwzględniającego przebudowę al. Reymonta - mówi Zbig-niew Dryzner - ma powstać tu rozwiązanie podobne do skrzyżowania Sokratesa z Kasprowicza. Reymonta zostanie poszerzona o drugi pas jezdni w obu kierunkach od skrzyżowania z Żeromskiego, przechodząc za stacją benzynową na Oczapow-skiego, dochodząc do bazaru Wolumen, gdzie będzie łączyć się z ul. Lindego, która z kolei zostanie poszerzona tylko na tym 50-metrowym fragmencie. Całe skrzy-żowanie będzie znajdować się przed południowym wyjściem ze stacji metra Wa-wrzyszew.
W ten sposób od ul. Oczapowskiego w stronę Przy Agorze zostaną poprowa-dzone dwie równoległe dwupasmowe jezdnie połączone skrzyżowaniem. Przy wy-jeździe z Oczapowskiego, ze względu na położenie w tym miejscu szkoły, zostanie zainstalowana sygnalizacja świetlna. Cały ruch jednak powinien przenieść się z Oczapowskiego na Reymonta. Inwestycja przewiduje również budowę wzdłuż obu ulic Kasprowicza nowych chodników i ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych oraz przystanków autobusowych. Planowane są również parkingi. Wzdłuż jezdni na odcinku od Oczapowskiego do Lindego, po stronie lasu, będzie parking na 20-30 samochodów, oświetlenie, chodnik i ścieżka rowerowa, oddzielające las od parkin-gu. Planowana jest również budowa parkingu przed pawilonami na Wolumenie od strony Kasprowicza. Na całej długości bazaru ma powstać parking dla samochodów zaopatrzeniowych, parkujących w tym miejscu w dni targowe do tej pory "na dzi-ko". Cały teren przed bazarem Wolumen zostanie w ten sposób uporządkowany. Powstanie w tym miejscu nowy chodnik i ścieżka rowerowa. Możliwa jest także realizacja parkingu dla mieszkańców budynków przy ul. Kasprowicza. I choć Za-rząd Dróg Miejskich nie jest zainteresowany, aby na środku ulicy były parkingi dla mieszkańców, to jest to wyjątkowa sytuacja, gdyż po stronie południowej miesz-kańcy nie posiadają miejsc parkingowych. Z tego powodu nasz projekt uwzględnia budowę takiego parkingu na kilkadziesiąt stanowisk, który ma się znajdować nieco dalej niż obecny, za wyjściem północnym ze stacji Wawrzyszew. Ponadto, powsta-nie nowy przystanek autobusowy w stronę stacji Młociny, zlokalizowany między blokami przy ul. Kasprowicza 72 i 76 - opisuje inwestycję kierownik Zbigniew Dryz-ner.
Niestety Kasprowicza nie ma szczęścia. Została zdjęta z wieloletniego planu inwestycyjnego. Z tego wynika, że kierowcy będą mogli pojechać drugą nitką Kas-prowicza nie wcześniej niż po 2013 roku.
- Koszt całej inwestycji jest szacowany na ok. 40 mln zł. Obecnie chęć do realizacji tej budowy w urzędzie miasta jest, jednak inwestycja wypadła z WPI ze względu na cięcia budżetowe - mówi Grzegorz Pietruczuk, wiceburmistrz Bielan. - Jako dzielnica będziemy walczyć, aby wróciła ona do WPI. Najwięcej problemów, z powodu bardzo wysokich kosztów, sprawia przebudowa węzła cieplnego SPEC-u, znajdującego się przy samej stacji metra Wawrzyszew, który trzeba będzie prze-nieść o kilkadziesiąt metrów. Jednak cieszy nas fakt, że na obecnym etapie za-twierdzony jest już projekt przebudowy ul. Kasprowicza. Byłoby znakomicie, gdyby miasto zdecydowało się rozpocząć prace w 2011 r. wraz z planowaną przez nas przebudową al. Reymonta - dodaje z nadzieją wiceburmistrz.
Anna Przerwa