System All Red zatrzyma piratów drogowych na Powązkowskiej?. ZDM ma inny plan
26 sierpnia 2025
Na ul. Powązkowskiej mógłby pojawić się inteligentny system sygnalizacji świetlnej typu All Red, premiujący kierowców przestrzegających przepisy. Radny Łukasz Porębski uważa, że to skuteczny sposób na zmniejszenie liczby wypadków. ZDM ma jednak inny pomysł.
Radny Porębski wyjaśnia, że w systemie All Red wszystkie sygnały dla kierowców są czerwone, dopóki nie zbliży się pojazd jadący z dozwoloną prędkością. Wtedy światło zmienia się na zielone. Rozwiązanie ma poprawiać bezpieczeństwo i płynność ruchu, a jednocześnie ograniczać łamanie przepisów.
Mieszkańcy chcą sygnalizacji na Broniewskiego. ZDM nie jest przekonany
Mieszkańcy i radni apelują o montaż sygnalizacji świetlnej na przejściu przez ul. Broniewskiego, w pobliżu ul. Braci Załuskich. Miejsce to w 2019 roku w audycie bezpieczeństwa Zarządu Dróg Miejskich otrzymało ocenę 2 w skali od 0 do 5, a w maju br. doszło tu do śmiertelnego potrącenia pieszego. Mimo to urzędnicy sceptycznie podchodzą do pomysłu instalacji świateł.
Dlaczego właśnie Powązkowska?
Ulica jest ruchliwa, często dochodzi tu do wypadków i kolizji, a mieszkańcy skarżą się na hałas. Powązkowska jest otoczona nowymi osiedlami, co zwiększa ruch pieszych. Mimo wielu próśb, nie przewidziano montażu fotoradaru ani dużych inwestycji w infrastrukturę. Radny sugeruje, że dobrym momentem na montaż systemu będzie planowana budowa nowej sygnalizacji przy ul. Powązkowskiej 44.
Problem odpowiedzialności zbiorowej
Powązkowska jest drogą dwujezdniową z dwoma pasami w każdą stronę. Co w sytuacji, gdy na jednym pasie kierowca jedzie przepisowo, a na drugim - ktoś znacznie przekracza prędkość? W takim przypadku "nagroda" zielonego światła ominie tego, kto jedzie prawidłowo.
ZDM stawia na sterowanie akomodacyjne
Zarząd Dróg Miejskich poinformował, że podpisano umowę na dokumentację organizacji ruchu i program sygnalizacji dla nowego przejścia między ul. Rydygiera a Krasińskiego. Dyrektor ZDM Łukasz Puchalski zaznaczył, że będzie rekomendowane sterowanie akomodacyjne - dostosowujące czasy zielonego światła do aktualnego natężenia ruchu, z wykorzystaniem detektorów pojazdów.
All Red też możliwe
Z kolei Tomasz Tosza, wicedyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m.st Warszawy, wyjaśnia, że planowana adaptacyjna sygnalizacja umożliwi elastyczne przełączanie trybów, w tym wprowadzenie All Red, jeśli zajdzie taka potrzeba. System będzie dostosowywał działanie świateł do bieżących warunków ruchu dzięki zaawansowanej detekcji pojazdów i pieszych.
db
.