Pociągi wrócą na Główny. Reaktywacja dworca
21 września 2017
Równo dwadzieścia lat po zamknięciu stacji dla ruchu kolejarze starają się o jej reaktywację. Na razie mają problemy ze znalezieniem firmy, która zbuduje nowe perony.
Towarowa zmienia się praktycznie z miesiąca na miesiąc. Buduje się tam coraz więcej i wyżej, wciąż jednak są w okolicy miejsca zaniedbane, wołające o pilną rewitalizację. Jednym z nich jest z pewnością dworzec Warszawa Główna, wybudowany tuż po II wojnie światowej i mieszczący obecnie Stację Muzeum, którą kolejarze planują przenieść do nowoczesnej siedziby na Odolanach. Dookoła straszą połamane chodniki, dziurawe jezdnie, a przez większość dnia hula wiatr. Na razie jedyną oznaką życia w tej części Woli jest Nocny Market, odbywający się na nieczynnych peronach wieczorami w czwartki, piątki, soboty i niedziele.
Główny: Reaktywacja
Plany PKP Polskich Linii Kolejowych wobec Dworca Głównego zmieniają się co kilka lat. Jeszcze w 2015 roku kolejarze zapowiadali przebudowę całego 10-hektarowego kwartału Woli. Budynek z lat 40. miał być wyremontowany i otoczony biurowcami, budynkami mieszkalnymi, centrum handlowym i garażami. Dopełnieniem całości miały być dwa wieżowce, dominujące nad pl. Zawiszy.
W tym roku zdecydowali się na rozwiązanie znacznie skromniejsze: budowę dwóch nowych peronów i przebudowę układu torów. Według aktualnych zapowiedzi PKP PLK Dworzec Główny ma znowu przyjmować pociągi, przede wszystkim podczas planowanego, kolejnego remontu linii średnicowej. Nie wiadomo jednak, kiedy zakończy się jego przebudowa.
Zabrakło pieniędzy
Dworzec Główny to kolejna warszawska inwestycja, która złapała opóźnienie z powodu wzrostu cen na rynku budowlanym. Kolejarze zamierzali wydać 85 mln zł brutto, ale najtańsza oferta, jaką otrzymali (od Budimexu) była za droga aż o 34 mln zł. Przetarg został unieważniony.
(dg)