Nocznickiego z wiaduktami nad Kasprowicza i Wólczyńską? Ratusz rozważa taki wariant
18 maja 2022
W przyszłości ulicę Nocznickiego czeka radykalna przebudowa. Jedna z opcji zakłada przekształcenie jej w prawdziwą trasę szybkiego ruchu, co z pewnością nie spodoba się mieszkańcom sąsiednich bloków.
Warszawski ratusz postanowił odkurzyć stare plany zakładające przebudowę Nocznickiego na ulicę dwujezdniową lub nawet element trasy szybkiego ruchu, łączącej Modlińską z planowaną S7, czyli nową wylotówką z Warszawy w kierunku Gdańska.
Chcą przedłużyć Nocznickiego
Odkurzenie dawnych planów wiąże się z przygotowaniami do budowy trasy S7, nad którą pracuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa trasa ma połączyć Łomianki z istniejącą trasą Obrońców Grodna (S8).
Jednak połączą S7 z mostem Północnym? Ratusz chce naprawić swój błąd
Nasz artykuł o problemach z połączeniem Bielan z planowaną trasą szybkiego ruchu odbił się szerokim echem. Warszawski ratusz chce przyspieszyć prace nad trasą mostu Północnego na lewym brzegu Wisły.
W Warszawie powstaną zaledwie trzy węzły: Wólka Węglowa (z Wólczyńską i Wóycickiego), Maczka (z przedłużeniem istniejącej ulicy) oraz z trasą Obrońców Grodna (S8). Na ten moment nie jest planowana budowa węzła Janickiego, gdzie S7 miała połączyć się z planowanym przedłużeniem Nocznickiego.
GDKKiA przekazała nam w listopadzie, że z budowy węzła Janickiego zrezygnowano, ponieważ według jej informacji warszawski samorząd nie pracuje nad przedłużeniem Nocznickiego. W odpowiedzi na nasz artykuł urzędnicy ogłosili przetarg na koncepcję programową dla odcinka trasy mostu Skłodowskiej-Curie od Kasprowicza właśnie do węzła Janickiego. Wybrana w nim firma będzie miała za zadanie także uzyskanie decyzji środowiskowej. Działania urzędu miasta mają przekonać GDDKiA do powrotu do koncepcji budowy węzła Janickiego, dzięki któremu trasa S7 będzie łatwiej dostępna dla kierowców z Bielan, Wawrzyszewa i Wrzeciona a ruch rozłoży się na więcej ulic.
Nocznickiego - co się zmieni?
Jak będzie wyglądać nowa Nocznickiego? Pierwszy wariant zakłada, że Nocznickiego będzie mieć aż cztery jezdnie. Dwie byłyby bezkolizyjne i przechodziły wiaduktami nad Kasprowicza, wyjazdem z pętli Młociny, Wólczyńską, Arkuszową i Rokokową. Towarzyszyłyby im jezdnie lokalne obsługujące połączenia ze skrzyżowaniami.
W wariancie drugim Nocznickiego przewiduje parametry drogi głównej (taki standard ma np. Marymoncka), z wiaduktami nad skrzyżowaniami z Kasprowicza i wyjazdem z pętli Młociny, a ponadto skrzyżowania w poziomie terenu z Wólczyńską i Arkuszową oraz "w miejscach niezbędnych do obsługi przyległych terenów". Dopuszcza też możliwość zaprojektowania dodatkowych odcinków na estakadach lub w tunelu, jeżeli będzie to uzasadnione wynikami prognoz ruchu.
Trzeci wariant również zakłada dwie jezdnie główne i dwie serwisowe, ale bez wiaduktów. Nocznickiego byłaby bardzo szeroką ulicą, ale tworzyła skrzyżowania z Kasprowicza, wyjazdem z pętli Młociny, Wólczyńską, Arkuszową i Rokokową. Wybrana w przetargu firma będzie miała za zadanie przygotowanie jeszcze co najmniej jednego wariantu. Wszystkie z nich zakładają zachowanie torowiska tramwajowego, a także budowę dwóch chodników oraz dróg dla rowerów i hulajnóg. Wśród wytycznych znalazły się także co najmniej dwa szpalery drzew. Prace nad koncepcją przebudowy Nocznickiego potrwają dwa lata.
(dg)
.