Nie warto milczeć
10 października 2008
Już wkrótce zostaną uruchomione końcowe stacje I linii metra. W związku z tym Zarząd Transportu Miejskiego planuje wprowadzić wiele zmian w komunikacji. Założono, że odbędą się one przy współudziale pasażerów. ZTM i "Echo" nagradzają tych, którzy chcą zabrać głos.
- Do projektu wprowadziliśmy też inne uwagi zgłoszone nam przez pasażerów - informuje Marek Sieczkowski z ZTM-u.
Oprócz głosów dotyczących linii 184 i 520 oraz poprawy dojazdu do Cmentarza Północnego, pasażerowie prosili m.in. o zachowanie połączenia Górnego Mokotowa z Traktem Królewskim, aż do pl. Zamkowego oraz linii autobusowych na ul. Kas-prowicza - na całej jej długości.
ZTM dąży do tego, aby na każdym osiedlu była dostępna przynajmniej jedna często kursująca linia (nie rzadziej niż co 10 minut w godzinie szczytu), umożliwia-jąca szybki i bezpośredni dojazd do centrum lub najbliższego węzła komunika-cyjnego. Ma to skłonić warszawiaków do wyboru komunikacji zbiorowej, a więc do rezygnacji z samochodu.
Na wprowadzeniu zmian w układzie komunikacyjnym powinni skorzystać m.in. mieszkańcy takich osiedli jak: Chomiczówka, Piaski (południowa część osiedla) czy Radiowo. Poprawę odczują też studenci dojeżdżający na Młociny do Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mieszkańcy oraz żacy mają zyskać wygodniejszy dojazd do stacji metra, dzięki nowej trasie linii 114. Lepszy dojazd do metra (stacja Słodowiec) mieszkańcom Bemowa zapewni często kursująca linia 112. Ta sama linia ma poprawić także połączenie Bemowa z Bielanami i Bródnem. Będzie szyb-ciej i częściej. Większa częstotliwość oraz nowa trasa linii 121 powinna usprawnić również komunikację na terenie samych Bielan, a konkretnie - dojazd do szkół na Marymoncie.
Projekt zakłada ograniczenie połączeń autobusowych, pokrywających się z przebiegiem metra i tramwajów oraz rezygnację z odcinków tras, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem.
A oto opinie niektórych mieszkańców Bemowa:
- - ZTM ogłosił na swojej stronie internetowej zmodyfikowany projekt zmian w komunikacji, związanych z otwarciem I linii metra. Niestety, cała sprawa nie przybliżyła Bemowa do utrzymania dobrego stanu obsługi komunikacją publicz-ną, wręcz przeciwnie. Okazuje się bowiem, że ZTM postanowił co prawda utrzy-mać linię 184, jednak z dużo mniejszą częstotliwością kursowania, przy czym linia miałaby zostać wycofana z ulicy Kasprowicza, w konsekwencji czego całe Jelonki, Górce i część Nowego Bemowa odcięte zostałyby od bezpośredniego połączenia ze szkołami na Bielanach oraz z bazarkiem na Wolumenie.
Do tego podtrzymano pomysł skasowania znakomitej linii obwodowej 106. Co prawda dojazd z Jelonek i Nowego Bemowa w obsługiwany obecnie przez 106 rejon Bielan (poza Młocinami) zostałby zachowany za pomocą linii 184 (kursującej jednak, według projektu, bardzo rzadko), ale bezpośrednie połą-czenie tak Bielan, jak i całego Bemowa z ważnym węzłem przesiadkowym Okęcie, przy którym dodatkowo zlokalizowanych jest wiele obiektów handlo-wych, przestałoby istnieć! Ponadto, w jednym z wariantów projektu ZTM nawet nie przewiduje żadnej rekompensaty (poza nieznacznym zwiększeniem często-tliwości kursowania linii 112) za poważne osłabienie połączenia Jelonek z No-wym Bemowem wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich (jednoczesna kasacja 106 i znaczne zmniejszenie częstotliwości kursowania 184) oraz całkowitą likwidację połączenia Nowego Bemowa z Włochami i prawie całkowitą - z węzłem Ciep-łownia Wola. Jednym słowem, za niemal zupełną likwidację obsługi komuni-kacją zbiorową tzw. zachodniego obwodu miasta. Chodzi o wariant II linii 189, która pozostać by miała na obecnej trasie, bez wydłużenia na Nowe Bemowo, a nawet miałaby mieć obniżoną szczytową częstotliwość kursowania! Przypo-minam panom z ZTM, że nadal nie ma odcinka torów tramwajowych pomiędzy ulicą Radiową a Górczewską, co jedynie mogłoby uzasadniać ewentualne cięcia autobusowe i w ciągu najbliższych dwóch lat raczej one nie powstaną. Moim zdaniem, propozycja zastąpienia na Nowym Bemowie mocnego duetu 106/184 jedną, słabą linią 184 (112 ma "kończyć" swój obwodowy przebieg na Człu-chowskiej) jest kpiną z pasażerów komunikacji miejskiej dojeżdżających z/na Bemowo/Jelonki w relacjach obwodowych! Dalej nie odniesiono się także do potrzeby stworzenia ekwiwalentu w połączeniach wewnątrzbemowskich, tj. Wrocławska - Człuchowska/Hala Wola/Ciepłownia Wola czy Lazurowa (od Człu-chowskiej do Górczewskiej) - Nowe Bemowo i in. Zmuszanie ludzi do wykony-wania przesiadek w tak krótkich, lokalnych relacjach to nieporozumienie - pisze pasażer z Bemowa.
- - 112 nie będzie robić "pętelki", tylko pojedzie prosto Powstańców Śląskich - oczywiście, będzie szybciej, ale mieszkańcy okolic np. Piastów Śląskich, Wroc-ławskiej, Radiowej będą zmuszeni dojeżdżać kawałek, czyli do kasowania biletu na 1-3 przystanki, a nie zawsze (dziecko, duże zakupy, brzydka pogoda) da się dojść na piechotę - uważa inny mieszkaniec dzielnicy.
- - 105 nie dojedzie do Nowego Bemowa, tylko zakończy trasę na Starym. Czyli fajne połączenie z Jelonkami od strony Lazurowej znika. Nie dość, że z powodu braku miejsc w przedszkolach wożę drugi rok dziecko na Jelonki, to teraz jeszcze będę się przesiadać - mówi młoda mama.
Agnieszka Pająk-Czech
Więcej mapek na stronie www.ztm.waw.pl