REKLAMA

REKLAMA

Wakacje z Warszawy

REKLAMA

Puls Warszawy

wypoczynek

 

Najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. "Parówki" znów na ulicach

  8 lipca 2022

Najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. "Parówki" znów na ulicach
źródło: Tramwaje Warszawskie

Warszawiacy je uwielbiali. To były najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. Obłe kształty, charakterystyczny dźwięk. Teraz wracają w tramwajową "Noc parówkożerców".

REKLAMA

- Na "Noc parówkożerców" przyjdź w sobotę 9 lipca na plac Narutowicza. O godzinie 17:00 na pętli ustawimy pierwsze cztery tramwaje. Od godziny 18:15 co 15 minut będzie odjeżdżała linia o oznaczeniu 13N do pl.

Starynkiewicza. Od godziny 23:00 dwa wagony 13N pojadą na wycieczkę ulicami miasta z przewodnikami, zrobią pętle przez miasto i wrócą na plac Narutowicza. Przejazd będzie trwał około godziny. Przewodnikami będą nasi koledzy - Michał Kiembrowski i Marcin Kozoń, którzy będą opowiadali o historii warszawskich tramwajów. Przygotowaliśmy inne atrakcje - na placu będzie foodtruck, w którym będzie można kupić parówki. Będzie też muzyka z czasów, gdy tramwaje 13N, czyli parówki, jeździły po Warszawie. Wstęp na imprezę jest bezpłatny - zapowiadają Tramwaje Warszawskie.

REKLAMA

Konstal 13N, czyli tramwaje-parówki?

To były najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. Jesienią 1959 roku przybył do Warszawy pierwszy z ponad 840 tramwajów 13N wyprodukowanych dla stolicy Polski w chorzowskim Konstalu. Tramwaje nazywane parówkami lub kabanami zapoczątkowały erę tramwaju szybkobieżnego na stołecznych torach. Niepodzielnie na nich panowały w latach 70. i 80. XX wieku stając się symbolem miasta. Swoją służbę dla warszawiaków tramwaje 13N zakończyły po 53 latach wraz z końcem 2012 roku, oddając sztafetę tramwajom zakupionym w bydgoskiej Pesie. Uroczyste pożegnanie tramwajów 13N odbyło się 5 stycznia 2013 roku.

Tramwaje Warszawskie na prośbę miłośników komunikacji zdecydowały się pozostawić 10 pojazdów z przeznaczeniem na wagony historyczne. Projekt tramwaju 13N powstał na bazie czeskiego tramwaju T1, a ten pochodził od belgijskich tramwajów PCC, produkcji USA. Charakteryzowały się zaokrąglonymi kształtami pudła oraz głośnymi przekładniami, a pomimo tego były lubiane przez motorniczych i mieszkańców stolicy, którzy do dziś te tramwaje dobrze wspominają.

(jr)

.
 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najnowsze informacje

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Artykuły partnerskie

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Znajdź swoje wakacje
Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl    Stanowią one własność prawnie chronioną należącą do Wakacje.pl S.A. i/lub jej partnerów.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy w naszym pasażu

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wakacje wrzesień i październik 2022

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA