Najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. "Parówki" znów na ulicach
8 lipca 2022
Warszawiacy je uwielbiali. To były najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. Obłe kształty, charakterystyczny dźwięk. Teraz wracają w tramwajową "Noc parówkożerców".
REKLAMA

- Na "Noc parówkożerców" przyjdź w sobotę 9 lipca na plac Narutowicza. O godzinie 17:00 na pętli ustawimy pierwsze cztery tramwaje. Od godziny 18:15 co 15 minut będzie odjeżdżała linia o oznaczeniu 13N do pl.

Nowy basen sportowy, zjeżdżalnia, gejzery i odnowione boisko do siatkówki - to atrakcje, z których od 1 lipca można korzystać przy ul. Inflanckiej. To kolejny obiekt na świeżym powietrzu, po Parku Wodnym Moczydło, który został odmieniony i przebudowany.

Pociąg ciągnie przedwojenny parowóz, za oknem widzimy wieże kościoła obronnego w Brochowie, gdzie ochrzczono genialnego kompozytora - na taką wycieczkę można wybrać się już w majówkę.
REKLAMA
Konstal 13N, czyli tramwaje-parówki?
To były najbardziej warszawskie z warszawskich tramwajów. Jesienią 1959 roku przybył do Warszawy pierwszy z ponad 840 tramwajów 13N wyprodukowanych dla stolicy Polski w chorzowskim Konstalu. Tramwaje nazywane parówkami lub kabanami zapoczątkowały erę tramwaju szybkobieżnego na stołecznych torach. Niepodzielnie na nich panowały w latach 70. i 80. XX wieku stając się symbolem miasta. Swoją służbę dla warszawiaków tramwaje 13N zakończyły po 53 latach wraz z końcem 2012 roku, oddając sztafetę tramwajom zakupionym w bydgoskiej Pesie. Uroczyste pożegnanie tramwajów 13N odbyło się 5 stycznia 2013 roku.
Tramwaje Warszawskie na prośbę miłośników komunikacji zdecydowały się pozostawić 10 pojazdów z przeznaczeniem na wagony historyczne. Projekt tramwaju 13N powstał na bazie czeskiego tramwaju T1, a ten pochodził od belgijskich tramwajów PCC, produkcji USA. Charakteryzowały się zaokrąglonymi kształtami pudła oraz głośnymi przekładniami, a pomimo tego były lubiane przez motorniczych i mieszkańców stolicy, którzy do dziś te tramwaje dobrze wspominają.
(jr)
.