Most Krasińskiego tylko dla tramwajów?
9 listopada 2018
Projekt przeprawy z dwoma pasami ruchu i dwoma buspasami już ostatecznie trafił do kosza.
Choć kilka lat temu wydawało się, że prace nad mostem łączącym Jagiellońską i Wisłostradę ruszą lada moment, dziś wiadomo już, że wcześniej powstaną dwie inne przeprawy przez Wisłę. W budowie jest już tzw. most Południowy w ciągu trasy S2, pomiędzy Wilanowem a Wawrem - to inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Z kolei warszawski ratusz przymierza się do mostu pieszo-rowerowego łączącego bulwar Pattona z ulicą Okrzei na Pradze. A co z mostem Krasińskiego?
Projekt w koszu
W sierpniu wygasła tzw. decyzja środowiskowa, będąca jednym z najważniejszych dokumentów potrzebnych do prowadzenia tego typu inwestycji. Oznacza to, że gdyby ratusz chciał wrócić do pomysłu budowy mostu Krasińskiego, musiałby zaczynać jeszcze raz żmudny proces biurokratyczny. W programie wyborczym Rafała Trzaskowskiego, PO i Nowoczesnej znalazła się na ten temat krótka wzmianka:
- Most łączący Bródno z Żoliborzem powinien być planowany jako przeprawa tramwajowa i rowerowo-piesza.
W przypadku takich inwestycji, jak metro czy linie tramwajowe nowy prezydent Warszawy nie stronił w kampanii od podawania dat. Gdy mowa o moście Krasińskiego, ograniczył się do niezobowiązującego stwierdzenia, co "powinno być planowane". Tego typu sformułowanie trudno uznać za obietnicę wyborczą, więc wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach temat budowy przeprawy nie wróci. Trzaskowski przyznaje zresztą, że do końca jego kadencji w 2023 roku największą warszawską inwestycją będzie dokończenie budowy II linii metra na Bródno i Bemowo.
Po co były konsultacje?
W 2016 roku odbyły się konsultacje, w których warszawiacy mieli okazję wypowiedzieć się na temat mostu Krasińskiego. Choć w trzech dzielnicach, których mieszkańcy powinni być zainteresowani (Targówek, Praga Północ, Żoliborz) mieszka w sumie około ćwierć miliona warszawiaków, tylko 240 osób pojawiło się na spotkaniach a kolejnych 689 wypełniło ankietę w internecie.
Po takich konsultacjach ratusz zdecydował, że most Krasińskiego powinien mieć po dwa pasy ruchu ogólnego, dwa buspasy, torowisko tramwajowe, dwie drogi rowerowe i chodniki. Przeprawa miała powstać do roku 2023, zaś wiadukt między Odrowąża a Jagiellońską - do 2025.
(dg)