Sauna w wagonie. PKP Intercity odpowiada: pasażer ma prawo złożenia reklamacji
Pasażerowie pociągu Intercity na trasie Wiedeń-Gdynia doświadczyli warunków przypominających saunę, kiedy w jednym z wagonów klimatyzacja przestała działać, a temperatura osiągnęła 41 stopni Celsjusza. Wśród podróżnych były osoby starsze, a skrajne warunki termiczne budziły obawy o ich zdrowie i życie. Czy PKP Intercity zaniedbało bezpieczeństwo swoich pasażerów?
11 lipca pasażerowie pociągu Intercity relacji Wiedeń-Gdynia doświadczyli prawdziwej sauny na szynach. Klimatyzacja w jednym z wagonów odmówiła posłuszeństwa, a temperatura w przedziale osiągnęła 41 stopni. Ekipa naprawcza, która pojawiła się w Katowicach, nie była w stanie przywrócić chłodzenia, a pasażerowie otrzymali jedynie butelkę ciepłej wody.
Po opisaniu tej sytuacji otrzymaliśmy informacje od naszych czytelników, którzy twierdzą, że podobne sytuacje zdarzały się na tej linii w innych dniach. Jedna z czytelniczek relacjonowała, że kilka dni wcześniej miała miejsce podobna awaria. W Katowicach ekipa techniczna nie była w stanie naprawić klimatyzacji, a podróż do Wiednia odbyła się bez chłodzenia. Obsługa pociągu podała wodę i umożliwiła zmianę wagonu, co jednak nie przyniosło znaczącej poprawy warunków.
Przedstawiciele PKP Intercity nie odpowiedzieli na wszystkie nasze pytania. Chcieliśmy dowiedzieć się, jak często dochodzi do takich awarii na tej linii i czy działania pracowników PKP były odpowiednie. Z relacji pasażerów wynikało, że klimatyzacja nie działała na całej trasie, a pomimo obietnic, awaria nie została usunięta.
Rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz potwierdził, że 11 lipca doszło do awarii. Wagon został wyłączony z eksploatacji ze względu na niesprawną klimatyzację, a po naprawie został przywrócony do ruchu. Nie odniósł się jednak do relacji pasażerów dotyczących warunków panujących w wagonie podczas upalnego lipcowego dnia, kiedy temperatura wynosiła ponad 40 stopni, stwarzając realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów.
Dutkiewicz przekazał nam kilka statystyk i zapewnień. Obecnie klimatyzację posiada blisko 83% wagonów (nowe i zmodernizowane) oraz wszystkie elektryczne zespoły trakcyjne. PKP Intercity planuje zakup nowego, niezawodnego taboru, a w ostatnich tygodniach podpisano umowę na zakup 300 wagonów i 35 pojazdów hybrydowych.
Dutkiewicz poinformował również, co powinien zrobić pasażer, gdy klimatyzacja w przedziale nie działa. Powinien to zgłosić drużynie konduktorskiej, a w przypadku braku skutecznej naprawy, w miarę możliwości na trasie wzywany jest pracownik serwisu. Drużyna konduktorska może również zaproponować pasażerom zmianę miejsca do wagonów, w których klimatyzacja działa poprawnie.
Źródło: onet.pl