Budowa metra: drążenie na ostatniej prostej
22 stycznia 2021
Tarcza drążąca tunel wystartowała z Zacisza na Targówek, by wykonać już ostatni, 650-metrowy fragment.
ktualny termin zakończenia prac na budowie stacji Zacisze, Bródno i Kondratowicza przypada w lipcu przyszłego roku i wiele wskazuje na to, że uda się go dotrzymać. Tarcza drążąca Maria zakończyła już pracę a bliźniacza Anna właśnie wyruszyła z Zacisza w stronę Targówka.
Budowa metra na Bródnie
- Tunel metra zaraz po wydrążeniu wygląda jak betonowa tuba, która ma przekrój koła - pisze warszawski ratusz. - Poruszanie się w nim choćby pieszo jest niewygodne, dlatego pierwszym elementem, jaki powstaje zaraz po demontażu taśmociągu i rur jest wylanie dolnego bankietu, czyli podłogi tunelu. To właśnie na dolnym bankiecie będą układane warstwy wibroizolacji, a następnie torowisko.
Po zakończeniu prac przy drążeniu tunelu przez Annę obie tarcze zostaną wydobyte na powierzchnię, rozebrane i przewiezione w częściach do zaplecza technicznego budowy przy Marywilskiej. Po serwisie zostaną wykorzystane przy budowie odcinka między Powstańców Śląskich a Połczyńską.
Metro na Bródno - zaawansowanie prac
Równolegle toczą się prace na stacjach Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Prawie gotowy jest już peron stacji Kondratowicza, na poziomie -1 trwają intensywne prace wykończeniowe. Wykonawca rozpoczął też montaż pierwszych instalacji, m.in. wentylacyjnej i elektrycznej. Na zewnątrz stacji widać zadaszenia wyjść, wylewane są też pierwsze pochylnie schodów. Podobnie jest na stacji Bródno, jednak - z racji o wiele większych gabarytów - równolegle do prac wykończeniowych prowadzone są roboty przy płycie dennej torów odstawczych za stacją.
- Duże zmiany można natomiast zaobserwować na stacji Zacisze, gdzie wykonawca zasypał już prawie cały korpus stacji - pisze urząd miasta. - Dla mieszkańców oznacza to, że sąsiedztwo budowy będzie mniej uciążliwe, a większość prac będzie toczyć się pod ziemią.
(dg)