REKLAMA

Bemowo

komunikacja »

 

Linia 20 do lamusa

  25 lutego 2011

Linia tramwajowa 20 ma ponad 60-letnią historię, była jedyną w Warszawie jednotorową trasą poprowadzoną niezależnie od ulicy. Teraz, zamiast niej, na Boernerowo wiosną pojedzie linia nr 13. Oby nie pechowa.

REKLAMA

1 września 2008 r. dwudziestkę zawieszono w związku z budową trasy ekspresowej S8. Jednocześnie Tramwaje Warszawskie rozpoczęły budowę drugiego toru wzdłuż ulicy Dywizjonu 303. Mimo zapewnień o powrocie dwudziestki pod koniec 2010 r., Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował, że po zakończeniu przebudowy torowis-ka linia nr 20 nie wróci na swoją trasę. Zamiast niej wiosną 2011 r. na Boernerowo ma zostać skierowana wydłużona linia 13.

Mieszkańcy Boernerowa już od ponad dwóch lat mają problem z dojazdem na teren osiedla. - Jak długo jeszcze mamy czekać na połączenie osiedla z centrum Bemowa? Minibus nie załatwia sprawy, bo jeździ rzadko i trzeba czasem czekać na niego aż pół godziny. Czy nowa linia tramwajowa będzie jeździła często i czy wy-dłużą jej trasę? - pyta pani Wiesława z Boernerowa.

13 zamiast 20

Jest już pewne, że po zakończeniu przebudowy torowiska obecna trasa linii 13 zo-stanie wydłużona do Boernerowa.

- Było to głównym celem modernizacji torowiska. Zależało nam, aby okolicę połączyć bezpośrednio ze Śródmieściem - linią kursująca co 10 minut w godzinach szczytu. Dwudziestka kończyła niestety swój bieg na Kole - tłumaczy Andrzej Skwarek, rzecznik ZTM.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Skąd opóźnienia?

Opóźnienia związane z oddaniem trasy Tramwaje Warszawskie tłumaczą późnym terminem uzyskania pozwolenia na budowę. - Decyzja o budowie drugiego toru w ciągu ul. Dywizjonu 303 oraz dodatkowej mijanki naprzeciwko Wojskowej Akademii Technicznej została podjęta w kwietniu 2009 r. Pozwolenie na budowę otrzyma-liśmy dopiero we wrześniu 2010 r. - tłumaczy Robert Grzywacz, szef infrastruktury Tramwajów Warszawskich. - Dodatkowo przed budową torów konieczne było po-stawienie słupów trakcyjnych i prace podziemne. To spowodowało, że układnie to-rów rozpoczęło się dopiero w listopadzie 2010 r. - dodaje.

Tramwaje zapewniają, że ostatecznym terminem zakończenia robót i przywró-cenia ruchu tramwajów będzie koniec marca tego roku. Po uruchomieniu odcinka Koło-Boernerowo funkcję linii 20 przejmie trzynastka.

Anna Przerwa

Linia nr 20 powstała w sierpniu 1946 r. w celu połączenia podmiejskiego osiedla Boernerowo z Warszawą. Pierwotnie jej trasa przebiegała wzdłuż ul. Radiowej, później tor przełożono na drogę biegnącą przez wieś Górce Stare (dziś Dywizjonu 303) oraz na Szosę Forteczną (dziś ul. Kaliskiego). Z biegiem czasu dobudowano też pętlę na Boernerowie. Do 2006 r. dowoziła pasażerów z Boernerowa na plac Narutowicza, a po skróceniu jej trasy w 2007 r. już tylko na Koło. Po drodze znajdowały się trzy mijanki: Górce, Groty i Stare Bemowo.

Po lewej: dwudziestka na starym drewnianym wiadukcie nad torami PKP.
Po prawej: tramwaj oczekuje na skład z naprzeciwka na mijance Górce.
Źródło zdjęć: Marcin Stiasny, www.przegubowiec.com.
 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy