Lazurowa z wąskim gardłem. Brakuje pieniędzy na 250 metrów
14 kwietnia 2017
Budowa drugiej jezdni na odcinku od Sterniczej do Górczewskiej już trwa. Co dalej?
Dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i zatokami autobusowymi, drogi rowerowe, nowe chodniki - tak będzie wyglądać już za rok kolejny odcinek Lazurowej. Prace między Sterniczą a Górczewską są w toku, i - jak zapowiada Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych - ulica przez cały czas przebudowy będzie przejezdna. Zagadką pozostaje, czy na tym fragmencie Lazurowej także staną ekrany akustyczne. Dopiero 31 maja Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda ostateczną decyzję środowiskową, w której wskazane zostaną metody ograniczenia hałasu drogowego.
Zgodnie z harmonogramem prace zakończą się na przełomie marca i kwietnia przyszłego roku. Na wysokości Jelonek i Chrzanowa Lazurowa będzie mieć wówczas przekrój 2x2 z poszerzeniami na skrzyżowaniach. Ponieważ odcinek między Górczewską a trasą S8 nie zostanie przebudowany, drugi pas dla jadących w stronę Starego Bemowa zakończy się zaraz za rondem Radia Wolna Europa, kilkadziesiąt metrów za Górczewską. Na odcinku niespełna 250 metrów pozostanie jeden pas, z którego na węźle z obwodnicą wyrastają aż cztery pasy. Na przebudowę krótkiego odcinka, na którym nie ma nawet normalnego chodnika, brakuje pieniędzy.
- Tego odcinka na razie nie ma w aktualnej wieloletniej prognozie finansowej miasta - mówi Małgorzata Gajewska, rzeczniczka ZMID.
Dwujezdniowy odcinek Lazurowej urywający się ćwierć kilometra przed trasą szybkiego ruchu będzie sprawiał wrażenie niedokończonego. W warszawskim ratuszu zdecydowano, że najważniejsza jest budowa drugiej jezdni tam, gdzie kursują popularne linie autobusowe 105, 189 i 190, a więc na południe od Górczewskiej. Odcinek do trasy S8 zostanie poszerzony, jeśli uda się znaleźć oszczędności lub porozumieć z deweloperami, planującymi budowę bloków w tej części miasta.
Zgodnie z aktualnymi planami Lazurowa jest częścią trasy mostu Skłodowskiej-Curie. Jeśli studium uwarunkowań przestrzennych Warszawy nie zostanie zmienione, docelowo cały ciąg Lazurowa-Kaliskiego zostanie przebudowany na dwujezdniowy i połączony - tunelem pod Boernerowem i lotniskiem - z ulicą Nocznickiego.
(dg)