Interakcje społeczne w środowisku zawodowym nauczycieli wiejskich
autor: | Zdzisław Wołk, Ewa Kowalska, Patrycja Szabłowska |
wydawnictwo: | Impuls |
wydanie: | wyd.1, 2025, Kraków |
data: | 6 maja 2025 |
forma: | książka, okładka miękka |
wymiary: | 160 × 235 mm |
liczba stron: | 188 |
ISBN: | 978-83-8294397-9 |
Książka odwołuje się do ciekawego poznawczo i jakże ważnego społecznie zagadnienia pedagogiki, jakim jest komunikacja interpersonalna. Autorzy zwracają uwagę też na bariery komunikacji jako czynnik, który może świadomie bądź mniej świadomie zakłócić relacje interpersonalne pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej. Budowanie tych relacji w środowisku nauczycielskim, w międzypokoleniowym dialogu, staje się kwestią pierwszorzędową...
Celem opracowania jest spojrzenie na relacje nauczycieli w środowisku wiejskim, podjęte bowiem z perspektywy kompetencji w zakresie budowania i uczestnictwa w relacjach interpersonalnych, stanowiących komponent kultury pracy nauczyciela.
Wstęp Rozdział 1 Nauczyciel w społeczności szkolnej
1.1. Uwarunkowania rozwoju zawodowego nauczyciela 1.1.1. Rola nauczyciela w placówce oświatowej 1.1.2. Kultura pracy nauczyciela 1.1.3. Kwalifikacje i kompetencje zawodowe nauczyciela 1.2. Nauczyciel w relacjach podmiotowych
Rozdział 2 Szkoła wiejska jako organizacja (edukacyjna i wychowująca)
2.1. Szkoła wiejska jako mała struktura społeczna 2.2. Placówka oświatowa jako system społeczny 2.3. Rola i pozycja nauczyciela w środowisku wiejskim 2.4. Czynniki generujące różnorodność pokoleniową 2.5. Pokoleniowość nauczycieli polskich Rozdział 3 Relacje interpersonalne w środowisku nauczycielskim
3.1. Relacje interpersonalne w małej grupie pracowniczej 3.1.1. Komunikowanie się w szkołach wiejskich 3.1.2. Bariery występujące w komunikacji interpersonalnej 3.2. Budowanie relacji interpersonalnych w środowisku nauczycielskim 3.3. Komunikacja w pracy nauczyciela Rozdział 4 Zarys projektu badawczego
4.1. Główne cele i pytania badawcze 4.2. Charakterystyka badanych osób
Rozdział 5 Interakcje społeczne nauczycieli szkół wiejskich w świetle przeprowadzonych badań
5.1. Obraz własny aktywnych zawodowo nauczycieli szkół wiejskich 5.2. Nauczyciel w relacjach zawodowych 5.2.1. Wiedza i świadomość nauczycieli szkół wiejskich na temat relacji zawodowych w ich gronie pedagogicznym 5.2.2. Konsekwencje różnic pokoleniowych w pracy zawodowej 5.2.3. Działania podejmowane przez nauczycieli szkół wiejskich w celu nawiązania i kształtowania prawidłowych relacji zawodowych 5.2.4. Wycofanie nauczyciela z relacji w grupie zawodowej 5.3. Nauczyciel w przestrzeni publicznej 5.4. Profil nauczyciela wiejskiego - uczestnika relacji interpersonalnych w świetle wyników badań Zakończenie Bibliografia
Książka odwołuje się do ciekawego poznawczo i jakże ważnego społecznie zagadnienia pedagogiki, jakim jest komunikacja interpersonalna. Autorzy podjęli się próby oglądu społecznego o wysokim stopniu doniosłości, kompetencje komunikacyjne bowiem, dając możliwość wyboru spośród dostępnych środków językowych tych odpowiednich do danej sytuacji, umożliwiają człowiekowi porozumiewanie się w różnych okolicznościach.
Monografia dotyczy dwojakiego rodzaju problemów. Pierwszy koncentruje się szeroko na relacjach interpersonalnych w środowisku nauczycielskim, a drugi, węższy, wiąże się z pokoleniowością odnoszącą się do tychże relacji.
Z recenzji prof. dr hab. Mirosławy Wawrzak-Chodaczek
Z publikacji tej czytelnik może się dowiedzieć, jakie są poziomy i kategorie relacji w szkole, co zgodnie z koncepcją kompetencji 4K jest jedną z najważniejszych umiejętności współczesnego człowieka, a w szczególności nauczyciela-pedagoga. Autorzy zwracają uwagę też na bariery komunikacji jako czynnik, który może świadomie bądź mniej świadomie zakłócić relacje interpersonalne pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej. Budowanie tych relacji w środowisku nauczycielskim, w międzypokoleniowym dialogu, staje się kwestią pierwszorzędową.
Z recenzji dra hab. Sławomira Śliwy, prof. WSZiA
Na sąsiedniej półce
-
nowość[ książka, audiobook ]Zoja. Wyprawa na rybyAgnieszka Filipowska
-
nowość[ książka ]Mały miś to lubi! Kim będę, gdy dorosnę. Układanki + książeczka 3+Anna Podgórska
-
nowość[ książka ]Słownik ortograficzny dla uczniów szkoły podstawowej. 4000 haseł i nowe zasady ortograficznepraca zbiorowa
-
nowość[ książka, audiobook, e-book ]Dzikie dziewczynyMadeline Claire Franklin
-
nowość[ książka ]Kolędy dla dzieci. Słuchaj i śpiewajAnna Podgórska
-
nowość[ książka, audiobook, e-book ]Rubinowy krąg. Wszystkie nasze tajemniceJana Hoch
-
nowość[ książka ]Mały miś to lubi! Przeciwieństwa. Puzzle + książeczka 3+Anna Podgórska
-
nowość[ książka ]Mały miś to lubi! Figury geometryczne. Układanki + książeczka 3+Anna Podgórska
-
nowość[ książka, audiobook ]Pogoda dla puchaczy. LatoMarcin Kozioł
-
nowość[ książka, audiobook ]Pogoda dla Puchaczy. JesieńMarcin Kozioł
-
nowość[ książka, audiobook ]Pogoda dla puchaczy. ZimaMarcin Kozioł
-
nowość[ książka ]Misia postanawia odejśćAnna Hoglund
LINKI SPONSOROWANE