Historia najnowsza w literaturze i kulturze a edukacja polonistyczna
autor: | Anna Janus-Sitarz, Agnieszka Kania |
wydawnictwo: | Universitas |
kolekcja: | EDUKACJA NAUCZYCIELSKA POLONISTY |
wydanie: | Kraków |
data: | 30 grudnia 2018 |
forma: | e-book (epub, mobipocket) |
liczba stron: | 388 |
ISBN: | 978-83-2422919-2 |
W budowaniu tożsamości młodych ludzi i określaniu przez nich celów życiowych ogromnie ważne jest poczucie zakorzenienia w przeszłości, czerpanie z niej tego, co wartościowe, a zarazem krytyczne podejście do historycznych grzechów, wypaczeń i zaniechań. Autorzy XXX tomu serii ,,Edukacja Nauczycielska Polonisty", podejmując tematykę obecności historii najnowszej na lekcjach języka polskiego, nie piszą jedynie o kulturowych i literackich sposobach poznawania przeszłości dalszej i bliższej, lecz także - a może przede wszystkim - o zdobywaniu narzędzi rozumienia teraźniejszości. Ważne jest, by nauka historii i kształcenie literackie wpisywały się w szczególną edukację ku wrażliwości, solidarności i empatii, która nie pozwala na zobojętnienie wobec wszelkich przejawów dyskryminacji, poniżania i umniejszania wartości innych ludzi, wobec postaw rasistowskich i antysemickich, wobec nieczułości i bezduszności, które prowadzą do dziejowych katastrof.
Zgromadzone w tomie artykuły dowodzą, że każdy polonista może znaleźć własny klucz do przekazania młodym ludziom w interesującej formie nie tylko wiedzy historycznej, ale także uniwersalnych wartości. Poszukiwanie prawdy, obrona wolności, uważność w obliczu manipulacji pomagają bowiem uniknąć pułapek i błędów, przed którymi ostrzega nas historia.
* * *
Jestem głęboko przekonana, że zawarte w tomie artykuły będą dobrze służyły realnym potrzebom praktyki polonistycznej; że zachęcą nauczycieli do opracowywania i weryfikowania własnych koncepcji tematyczno-problemowych, w których najnowsze dzieje zwiążą się lepiej niż dotąd z formacyjnymi potrzebami społeczeństwa obywatelskiego.
Z recenzji prof. dr hab. Zofii Budrewicz
o Młodzi i szkolna polonistyka wobec niedalekiej przeszłości [Anna Janus-Sitarz, Agnieszka Kania]
OBRAZ PRZEŁOMÓW POLITYCZNYCH W LITERATURZE I FILMIE
o Historia od II wojny w edukacji polonistycznej. Próba rozpoznania [Agnieszka Kania]
o Stan wojenny w literaturze swojego czasu [Krzysztof Biedrzycki]
o Uwikłani w historię, czyli jakie możliwości dydaktyczne daje Wroniec Jacka Dukaja
[Ewa Nowak]
o Doświadczenia stanu wojennego i współczesne migracje na lekcjach z licealistami. Czy solidarność jest (jeszcze) możliwa? [Agnieszka Kania]
o Znośny tragizm bytu. Filmowa wizja PRL-u. Ujęcie dydaktyczne [Witold Bobiński]
PRL W NAJNOWSZEJ LITERATURZE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
o (Nie)pamięć PRL-u. Literatura dziecięca i młodzieżowa wobec najnowszej historii Polski
[Małgorzata Chrobak]
o ,,Świat był ten sam, ale nie taki sam". Polskie lata 70. i 80. XX wieku w trzech powieściach dla młodzieży [Krystyna Zabawa]
o Zanim w marzeniach nastolatków pojawił się tablet... Dorastanie w PRL-u z perspektywy twórców najnowszej literatury młodzieżowej [Martyna Jelonek]
POLSKO-ŻYDOWSKIE ,,UZDRAWIANIE RELACJI"
o Proza Irit Amiel wobec ,,sublokatorstwa" jako kategorii kulturowej (,,osmaleni" wobec ,,sublokatorek" i ,,sublokatorów") [Agata Patalas]
o Schulzowskie konteksty na lekcjach języka polskiego [Anna Sałatarow]
o Żydowska przeszłość Łodzi na kartach Fabryki muchołapek Andrzeja Barta. Dydaktyczny wymiar postpamięci [Małgorzata Kulik]
o Marzec '68 w kontekście żydowskim a edukacja polonistyczna [Joanna Cymanowska-Gołdyn]
O PRL-U W LITERATURZE I KULTURZE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO
o Polski plakat propagandowy - esencja historii najnowszej w słowie i obrazie [Bartosz Benduch]
o Czy warto stawiać na Tolka Banana? Dziedzictwo literatury PRL-u we współczesnej szkole [Biserka Čejović]
o Historia najnowsza, gry planszowe i lekcje języka polskiego [Aleksandra Dziubdziela]
o Polifonia świadectw o wydarzeniach w Stoczni Gdańskiej. Jak łączyć edukację o mediach z problematyką historii najnowszej [Klaudia Mucha]
o Film Popiełuszko. Wolność jest w nas, czyli ze współczesną młodzieżą o wolności w PRL-u i dzisiaj [Marianna Szumal]
HISTORIA W JĘZYKU
o Refleksje podsumowujące na stulecie kształcenia językowego w odrodzonej polskiej szkole
[Jadwiga Kowalikowa]
Na sąsiedniej półce
-
[ e-book ]Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagranicznaAnna Janus-Sitarz
-
[ książka ]Pakiet Swallow (Nadzieja umiera ostatnia. Nadzieja matką głupich. Nadzieja na lepsze jutro. Tom 1-3)Aleksandra Muraszka
-
[ książka ]Nadzieja umiera ostatnia (Swallow. Tom 1. Wydanie specjalne)Aleksandra Muraszka
-
[ książka ]Peppa Pig. Książeczki z półeczki 90. Jak motylkipraca zbiorowa
-
[ książka ]PoczwarkaDorota Terakowska
-
[ książka ]Tata Oli na stoku. Tata Oli, tom 14Thomas Brunstr?m
-
[ książka ]Zwyciężczyni. Legenda o źrenicy oka, tom 4Karin Erlandsson
-
[ książka ]Zagadki detektywistyczne. NaukaVictor Escandell, Ana Gallo
-
[ książka, e-book ]Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawachpraca zbiorowa
-
[ e-book ]Mi się podoba. Cyberbaba i hopchatkaRafał Kosik
-
[ książka ]Córka RobrojkaMałgorzata Musierowicz
-
[ książka ]Trylogia Rosenholm. Na zawsze w sercuGry Kappel Jensen
LINKI SPONSOROWANE