Škoda Vagonka wygrała. Nowe pociągi dla metra
21 czerwca 2018
To absolutna nowość w Warszawie. Stare rosyjskie składy zostaną zastąpione przez nowy tabor, zaprojektowany przez naszych południowych sąsiadów.
Metro Warszawskie wybrało producenta pociągów, które w przyszłości będą kursować na obu warszawskich liniach po wycofaniu starych składów Mietrowagonmasz Seria 81. Kontrakt na dostawę 37 pociągów (z możliwością rozszerzenia zamówienia do 45 sztuk) dostała Škoda, należąca do niemieckiej grupy Volskwagen. Firma kojarzona w naszym kraju z samochodami osobowymi ma także oddział zajmujący się produkcją pociągów metra. Składy Škody jeżdżą dziś w dwóch miastach: Pradze i Petersburgu.
- To największy w historii warszawskiego metra przetarg na zakup taboru - pisze Metro Warszawskie. - Swoje oferty złożyło pięciu producentów.
Škoda pokonała szwajcarskiego Stadlera, hiszpańskie CAF, francuski Alstom i niemiecko-polskie konsorcjum Siemens-Newag. Ten ostatni producent oferował składy typu Inspiro, kursujące już między Dworcem Wileńskim a Rondem Daszyńskiego. Na korzyść Škody przeważyły cena i zaproponowany system utrzymania pojazdów. Te dwa czynniki decydowały o wyborze oferty w sumie w 72%. Oceniano także zużycie energii (tu wygrał Stadler) i czynniki ekologiczne. W tym ostatnim przypadku wszystkie oferty zyskały maksymalną liczbę punktów.
Teraz wszystkim przegranym przysługuje możliwość odwołania, z którego zapewne skorzystają. Metro Warszawskie zaznacza, że dostawa nowych pociągów nie będzie mieć wpływu na funkcjonowanie sześciu nowych stacji, które zostaną otwarte w przyszłym roku, ponieważ Warszawa ma wystarczający zapas pociągów do obsługi przedłużonej II linii.
(dg)