Tramwajowa przyszłość Białołęki. "Dzieci zdążą się wyprowadzić"
dzisiaj, 11:31
Tuż przed wakacjami odbyła się nadzwyczajna komisja ds. rozwoju transportu szynowego na Białołęce. Tematem były dwie kluczowe trasy tramwajowe - na Zieloną Białołękę oraz w rejonie Żerania. Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich przedstawili samorządowcom i mieszkańcom informacje, które nie napawają optymizmem.
- Terminy "rozwalają". Nie wiadomo, czy się cieszyć, czy płakać - komentowała jedna z mieszkanek. Radny Filip Pelc, który relacjonował spotkanie w mediach społecznościowych, stara się jednak zachować optymizm: - Mamy konkret.
Tramwaj na zieloną Białołękę. Póki co tylko na kolorowych wizualizacjach
Tramwaje Warszawskie wybrały wykonawcę na zaprojektowanie trasy tramwajowej z Targówka na wschodnią część Białołęki. Wedle zapewnień urzędników budowa torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą może rozpocząć się za 4 lata. Jednak miasto wciąż nie ma na tę inwestycję pieniędzy.
Trzeba trzymać rękę na pulsie, by się udało.
Kiedy tramwaj na Zieloną Białołękę?
Tramwaje Warszawskie starają się o 2,2 mld zł z KPO w ramach programu Zielona Transformacja Miast. 800 mln zł z tej kwoty ma trafić na budowę trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę. Inwestycję trzeba będzie zakończyć i rozliczyć do 2030 roku - czasu zostało więc niewiele.
Rozważane są trzy warianty: brak trasy autobusowo-tramwajowej, realizacja jej części lub całości. Najbardziej prawdopodobny jest ten pierwszy - najłatwiejszy do realizacji w wyznaczonym terminie. Przetarg ma zostać ogłoszony w 2027 roku, a budowa ruszyć rok później. Cała 6,5-kilometrowa trasa ma powstać w dwa lata.
Nowe torowisko zacznie się na Bródnie (skrzyżowanie Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej), a dalej pobiegnie ulicami św. Wincentego i Głębocką. Następnie estakadą nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy dotrze do szkoły nr 112 przy ul. Zaułek, gdzie znajdzie się końcowa pętla autobusowo-tramwajowa.
Bez układu drogowego, ale z parkingami
W ramach inwestycji nie powstaną nowe ulice - wytyczne z KPO na to nie pozwalają. To wzbudziło kontrowersje wśród radnych i mieszkańców. Powstaną za to dwa parkingi: naziemny przy ul. Zaułek (ok. 150 miejsc) oraz piętrowy przy Małej Brzozy (ok. 200 miejsc). Na razie inwestycja jest w fazie projektowania.
Tramwaj wzdłuż Modlińskiej po 2030 roku
Druga z planowanych tras ma przebiegać z pętli Żerań FSO na Nowodwory wzdłuż ul. Modlińskiej (ok. 4 km). Przy skrzyżowaniu z Familijną linia rozdzieli się - boczna nitka (ok. 1 km) poprowadzi do stacji PKP Warszawa Żerań wzdłuż ul. Płochocińskiej.
Projekt wstępny i decyzja środowiskowa mają być gotowe w 2027 roku, a sama dokumentacja techniczna - najwcześniej w 2028 roku, w wersji pesymistycznej nawet w 2030. Budowa może ruszyć w latach 2030-2033. Nie ma jednak zapewnionego finansowania - Tramwaje Warszawskie planują wpisać inwestycję do umowy wieloletniej i poszukiwać środków krajowych lub unijnych.
Tramwaj na Płochocińskiej najwcześniej w 2033
Na tej samej komisji omawiano również planowaną linię wzdłuż ul. Płochocińskiej. Ostateczny wariant trasy ma zostać wybrany w połowie 2026 roku. W latach 2027-2030 planowane jest opracowanie dokumentacji i uzyskanie decyzji środowiskowej.
Realizacja ma się odbyć dopiero w latach 2033-2037. Także w tym przypadku inwestycja nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.
- Nasze kilkuletnie dzieci przez ten czas dorosną i wyprowadzą się z domu - komentuje mieszkanka Białołęki.
(db)
.