Budowa metra się rozkręca. Co słychać pod Połczyńską?
15 lutego 2024
Po latach oczekiwania widać wreszcie pierwsze efekty prac nad stacjami metra Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Na wszystkich trzech powstających stacjach M2 gotowe są już tzw. ściany szczelinowe. Na stacji Karolin dobiega końca budowa stropu na poziomie -1.
Stacje warszawskiego metra budowane są w tzw. technologii podstropowej. Oznacza to, że najpierw powstają ściany i strop, a następnie wybierana jest ziemia.
Jak inwestować po dokładnej analizie produktów bankowych?
W obliczu dynamicznych zmian na rynku finansowym, właściwa analiza produktów bankowych jest kluczem do efektywnej i zrównoważonej inwestycji. W naszej dzisiejszej dyskusji skupimy się na tym, jak inwestycje po analizie produktów bankowych mogą przyczynić się do rozwoju osobistych finansów oraz wpłynąć pozytywnie na środowisko i społeczeństwo. Wykorzystamy tutaj wiedzę na temat funduszy inwestycyjnych, zasad ESG (Environmental, Social, Governance) oraz praktyczne aspekty analizy finansowej. Warto pamiętać, że współczesny bank - zielony i nowoczesny - jest naszym partnerem na każdym etapie podróży inwestycyjnej, pomagając w wyborze ekologicznych rozwiązań i ocenie ich wyników.
Tak jest obecnie na stacji Karolin, gdzie trwa wylewanie tzw. stropu pośredniego. Gdy beton zwiąże, wykonawca rozpocznie wybieranie ziemi spod niego, a następnie budowę ostatniego poziomu stacji. To właśnie stąd w połowie roku będą startować ogromne wiertła do drążenia tuneli.
Budowa metra w Warszawie
Wykonawca przygotowuje się do uruchomienia mechanicznych kretów nie tylko na stacji Karolin. 12 lutego rozpoczęło się tzw. zagęszczanie gruntu przy stacji Chrzanów. Prace związane są właśnie z planowym przejściem machiny wiertniczej, która potrzebuje odpowiednich warunków geologicznych, by precyzyjnie trafić w wyznaczony fragment stacji. Tego typu zagęszczanie terenu odbywa się przed każdą stacją, przez którą przebija się tarcza drążąca.
Najtrudniejsze warunki panują na budowie stacji techniczno-postojowej Karolin, gdzie po długich opadach deszczu ziemia powoli wysycha. Mimo to praca cały czas postępuje i w kilku budynkach - najbardziej zaawansowanych pod względem etapu robót - instalowane są okna. W najbliższych tygodniach rozpoczną się tam prace instalacyjne i wykończeniowe.
Metro do Połczyńskiej w 2025 roku
Ostatni odcinek linii M2 to prawie 4 kilometry podwójnego tunelu i trzy stacje. Pierwsza z nich (Lazurowa) powstać ma po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania ul. Lazurowej i Górczewskiej (między pętlą tramwajową Os. Górczewska a ul. Lazurową), drugą stację (Chrzanów) zaplanowano pod ul. Rayskiego w rejonie skrzyżowania z ul. Szeligowską, a trzecią (Karolin) pod ul. Sochaczewską (po północnej stronie skrzyżowania z ul. Połczyńską). Za nią znajdzie się stacja techniczno-postojowa Karolin, czyli zaplecze techniczne dla całej linii M2.
Prace na budowie drugiej linii metra zakończą się w październiku przyszłego roku. Według pierwotnych planów, budowa miała zakończyć się za dwa miesiące, w kwietniu 2024 roku.
(jok)
.