REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Jak kupić używane?

  10 czerwca 2002

Od prawie dwóch lat ciągle spada liczba nowych samochodów kupowanych przez klientów. Coraz mniej osób stać na zakup nowego auta, coraz mniej decyduje się na podjęcie ryzyka kredytu.

REKLAMA

A przecież coraz więcej z nas używa samochodu jako narzędzia pracy i po prostu musi mieć jakieś auto. Stąd coraz większe zainteresowanie samochodami używanymi. I coraz więcej kłopotów z oceną, ile jest warte auto, które upatrzyliśmy sobie na giełdzie, w komisie czy u dealera.

Jaka jest rzeczywista wartość samochodu używanego? Czy jest to cena, która zostanie ustalona pomiędzy kupującym a sprzedającym? Ze względu na interesy obu prezentowanych stron, ich punkty widzenia są skrajnie odmienne.

Musimy zdać sobie sprawę, że cena auta używanego zależy od bardzo wielu czynników, a nie tylko od jego roku produkcji. Ustalając wartość pojazdu używanego należy precyzyjnie określić jego stan techniczny, rok produkcji, przebieg, przeprowadzone naprawy, aktualność produkcji w momencie wyceny, ilości użytkowników danego pojazdu, atrakcyjności modelu. Dodatkowo cena będzie uzależniona od popytu i podaży, od pozycji jaką dana marka ma na rynku, od momentu w jakim samochód został udostępniony do sprzedaży.

Jak państwo zauważyli, liczba parametrów jest dość duża. Do określenia właściwej ceny należy brać pod uwagę wszystkie te czynniki.

Najłatwiej skorzystać z dostępnych na rynku kompleksowych opracowań książkowych z cenami samochodów. Cenniki takie wydawane są co miesiąc i kosztują kilkadziesiąt złotych.

Należy jednak pamiętać, że wartość pojazdu zamieszczonego w publikacjach odnosi się do pojazdu modelowego. Rzeczywisty interesujący nas obiekt wyceny może posiadać cechy znacznie różniące go od pojazdu modelowego. Nie można przyjmować ceny z informatora jako ostatecznej. Ceny auta, które posiada usterki lub uszkodzenia wypadkowe, które było poddawane naprawom blacharsko-lakierniczym nie znajdziemy bezpośrednio w katalogu. Cena podana w katalogu jest ceną wyłącznie bazową, która po oględzinach konkretnego pojazdu przez rzeczoznawcę ulegnie korekcie.

Ważnym czynnikiem jest pochodzenie auta. Samochód kupiony w sieci dealerskiej cieszy się większym popytem niż sprowadzony z importu prywatnego. Na przykład dwa identyczne samochody, w takim samym stanie technicznym pozornie powinny przedstawiać taką samą wartość, lecz fakt różnego pochodzenia powoduje, że ceny sprzedaży są różne. Wyższe ceny uzyskują auta kupione w polskiej sieci dealerskiej. A droższe są dlatego, że zakup w stacji dealerskiej jest w pełni gwarantowany.

Stefan Bieliński
Prezydent
Polskiej Izby Motoryzacji

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA