REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Fundusze europejskie zmieniają aglomerację warszawską

  23 kwietnia 2014

alt='Fundusze europejskie zmieniają aglomerację warszawską'
207 mln zł Unia dołożyła się do największej nowej atrakcji Warszawy - Centrum Nauki Kopernik, które rocznie odwiedza ok. 400 tys. osób.

Polska otrzymała najwięcej pieniędzy z Unii Europejskiej ze wszystkich krajów. Również w przyszłym w budżecie na lata 2014-2020 zyskamy najwięcej. Przyjrzyjmy się więc, co udało się osiągnąć dzięki tym pieniądzom w aglomeracji warszawskiej, czyli w Warszawie i jej okolicach, a także co przyniosą najbliższe lata.

REKLAMA

Na jednego mieszkańca Mazowsza przypadło dotąd ponad 9200 zł. Główne projekty są realizowane w Warszawie, bądź jej sąsiedztwie. Tylko do 2009 r. nasza stolica otrzymała 8 mld zł, co odpowiada jej dwukrotnemu budżetowi. Największe wsparcie otrzymały wielkie inwestycje infrastrukturalne. Na pierwszym miejscu jest druga linia warszawskiego metra, na którą dostaliśmy 2,8 mld, przy całkowitym koszcie 6 mld zł. Aby podkreślić, jak fundusze europejskie przyczynią się do rozwoju Warszawy, warto dodać, że szacuje się, iż dzięki metrze na Pradze powstanie tysiąc nowych firm. Otwarcie drugiej linii przewiduje się w listopadzie br.

Kolejne są wielkie inwestycje drogowe wokół Warszawy. Są to budowa fragmentu południowej obwodnicy od węzła Konotopa do węzła Puławska, wraz z budową trasy od lotniska na Okęciu do ul. Marynarskiej oraz ekspresówki S8 od węzła Konotopa do węzła Powązkowska. Dzięki nim udało się zmniejszyć w Warszawie ruch tranzytowy, a także powstały dogodne połączenia między dzielnicami. Na ten cel Unia przeznaczyła 3,8 mld zł, czyli ponad połowę całkowitych kosztów tych inwestycji. Największa inwestycja kolejowa jest dopiero czwarta - modernizacja trasy Warszawa-Łódź przy wsparciu unijnym 1,1 mld zł.

W pierwszej dziesiątce największych projektów na Mazowszu tylko dwa nie dotyczą transportu. Chodzi o zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie, na co składa się m.in. inwestycja w oczyszczalnię Czajka, modernizacja i budowa nowych wodociągów, kolektorów i sieci kanalizacyjnych, na co otrzymaliśmy 2,1 mld zł. Jest to największe przedsięwzięcie tego typu w Polsce i jedno z większych w Europie.

Również przy wsparciu europejskim powstał nowy most Północny, po którym codziennie jeździ 100 tys. osób, połączenie kolejowe do lotniska Chopina, z którego korzysta wiele osób dojeżdżających do pracy w pobliżu tej linii kolejowej, gdyż pociągi te jeżdżą co 20 minut, zakupiono tramwaje niskopodłogowe. Na to otrzymaliśmy łącznie 810 mln zł z unijnej kasy.

Sporo ponad połowę, bo 207 mln zł, Unia dołożyła do największej nowej atrakcji Warszawy - Centrum Nauki Kopernik, które rocznie odwiedza ok. 400 tys. osób. Środki europejskie idą też na szereg innych pomniejszych projektów kulturalnych, np. na Muzeum Warszawskiej Pragi - 15 mln zł.

Fundusze Unii Europejskiej to jednak nie tylko wielkie budowy. W ramach Europejskiego Funduszu Spójności setki milionów przeznaczono na projekty edukacyjne, dotyczące rynku pracy, administracji samorządowej, czy społeczeństwa obywatelskiego. Wsparcie idzie także na opiekę zdrowotną, np. na zakup specjalistycznego sprzętu.

W obecnych ramach finansowych UE na lata 2014-2020 Mazowsze ma otrzymać 2,08 mld zł z programu regionalnego, a o kolejne środki można się ubiegać też z programów krajowych. Na duże wsparcie mogą liczyć metropolie, w tym Warszawa. Przy wsparciu europejskim powstał nowy most, po którym codziennie jeździ 100 tys. osób. Priorytetowy będzie dalszy rozwój transportu publicznego, gospodarki wodno-ściekowej i odpadowej, a także duża waga zostanie przyłożona do poprawy efektywności energetycznej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.

Ze znacznym udziałem środków europejskich kontynuowana będzie budowa dróg ekspresowych w pobliżu Warszawy, m.in. od węzła Puławska do węzła Lubelska, odcinek Drewnica - węzeł Lubelska, czy budowa obwodnicy śródmiejskiej Praga Południe - Targówek. Kontynuowane będą też budowy, rozbudowy, czy modernizacje takich ulic, jak Marsa i Żołnierska, Tysiąclecia, Nowolazurowa, Wołoska, trasa mostu Północnego od Młocin do węzła z drogą S7.

W nowej perspektywie finansowej dużo większe pieniądze mają iść na badania i rozwój, a w mniejszym stopniu na kolejne inwestycje infrastrukturalne. Warszawa mająca największy potencjał innowacyjny w Polsce może na tym sporo skorzystać. Będą np. środki na innowacje dla przedsiębiorców. Realizowanych będzie też szereg małych projektów, ważnych dla rozwoju lokalnych społeczności, by metropolie nie były tylko motorami gospodarki, ale też dobrym miejscem do życia. Temu mają służyć chociażby nowe parkingi P+R czy ścieżki rowerowe.

Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)

 

REKLAMA

Komentarze (1)

# zdegustowany

10.05.2014 17:27

Nikt nam nic nie dał. Na wkład własny polskie samorządy pozaciągały gigantyczne kredyty. Dzięki temu większość z nich jest dziś bankrutami, co uderza w zwykłego obywatela. Ludzie mają ograniczony dostęp do lekarza czy komunikacji zbiorowej, ale w zamian niemal każdy kilometr dróg obstawiony jest szpetnymi ekranami. Bilans zysków i strat mocno niekorzystny.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy