pozdrowienia z Zoliborza
# Vladymir 13.05.2005 22:19 |
|
Pozdrawiam serdecznie wszystkich Forumowiczów, tych, którzy mnie jeszcze pamiętają i tych, ktorzy mnie nie znają. tęsknię za Białołeką i jej niepowtarzalnym klimatem. Zoliborz jaki jest, każdy wie: wygodny, bliski centrum, elegancki, snobistyczny, modny. Slowem wszystkim tym, co mi nie pasuje. Tak sie jednak złożyło, że ze względu na przedszkole dzieci /na Białołęce rzecz nie do załatwienia bez gigantycznych ..... wiadomo co/, zamieszkałem tutaj. Wszystko tutaj jest inne. Wszędzie dookoła tylko starzy ludzie, wszystko obsrane psimi kupami, wszystkim przeszkadzają dzieci, nigdzie nie wolno wyjśc z piłką, bo od razu straż wiejską wołają... Tyle tylko, że korki na moście mnie nie dotyczą, stacje metra Plac Wilsona mam pod nosem, do Arkadii rzut beretem. Ale to nie jest to. Tęsknię.
A bez Azy to już wogole nie mogę sobie dać rady, cos jakbym miał wieczne zaćmienie słońca. Aza, odezwij się. |
# xxx 13.05.2005 22:23 |
|
Taniej było kupic mieszkanie na Żoliborzu niż na Białołęce "wiadomo co"?
|
# pan 14.05.2005 00:02 |
|
XXX to dno i zero.
|
# Vladymir 14.05.2005 09:20 |
|
Ponieważ moje dzieci łącznie będą chodzić do przedszkola 8 lat, a "wiadomo co" na Bialołęce daje się co roku, to mieszkanie na Zoliborzu jest zdecydowanie tańsze, no i chyba to bardziej opłacalna inwestycja, niż "pomaganie" paniom dyrektorkom białołęckich przedszkoli.
|
# aza 15.05.2005 17:19 |
|
Vladymirze, z uporem maniaka Aza wysyla maile, ale polbox odrzuca adres :( Zly polbox, zly :(
Odezwij sie wiec do mnie: jagomago@gazeta.pl Pozdrowionka z Bialoleki Pieknej, Mlodej, ale podobnie jak Zoliborz kupami psimi uslanej ;-) Pozdrow swoja Malzonke :) |
# aza 15.05.2005 17:20 |
|
Teskini_mi_sie, cholerka
|
# historyk-wyjatkowo 15.05.2005 18:20 |
|
Pozdrawiamy Was - pamietajcie o nas.
Historykowie z historykówną |
Matka_Sławka_z_Gdańska 15.05.2005 19:59 |
|
Uslanej ? Czy to blad wymowy polegajacy na znieksztalacaniu "er", czy tez moze powinnas przelknac ?
Ta sie tu z Antonim zastanawiamy ... |
# pinokio 15.05.2005 22:39 |
|
uslanej ? Możecie sobie to wyobrazić? Taka scenka rodzinna mogąca sie wydarzyć nawet na Żoliborzu...
Mały mówi do matki: Maaamoooo, zaslalem lóżko! To bardzo dobrze wladeczku, jozieczku, anteczku (czy jak mu tam) - mamusia odpowiada w skowronkach. Na co mały wladeczek, joziek czy antek* (* odpowiednie skreśl) ripostuje z pewną dozą he, he wątpliwości Oj nie baldzo, nie baldzo mamusiu! |
# Matka_puszczalka_z_Gdańska 16.05.2005 05:47 |
|
jak się burdel otwiera to wiadomo że wygodniej na zloiborzu niż na tarchominie
|
# aza 16.05.2005 08:20 |
|
Jak widzisz Vladymir, nie ma sensu pisac na forum echa bialoleckiego.
|
# aza 16.05.2005 09:05 |
|
Na ogóŁ nie ulegam tanim pRowokacjom...
Aby móc Wam wytŁumaczyć tReść mojego postu muszę na chwilę zniżyć się do Waszego poziomu. I tak - osiedle jest usŁane psimi kupami, natomiast foRum echo biaŁoŁęckie jest usRane Matkami_(...) i jej podobnymi pseudointelektualistami PozdRawiam |
Matka_Sławka_z_Gdańska 16.05.2005 11:20 |
|
Tak Azo, bardzo dobrze. Cwicz systematycznie najlepiej przed lustrem. Nic tak nie poprawia wymowy, jak regularne cwiczenia. Natomiast w przerwach, miejmy nadzieje ze krotkich, Matka_Sławka_Z_Gdańska umili ci czas teoretyczna pogadanka o pararotacyzmie.
Otoz musisz wiedziec moja droga, ze głoska [r] jest dźwiękiem trudnym pod względem artykulacyjnym. Pojawia się zwykle najpóźniej w zasobie dźwiękowym dziecka, czasem dopiero między 5 a 6-tym rokiem życia, co można uznać za prawidłowość, zwłaszcza w przypadku, gdy dziecko zaczęło mówić stosunkowo późno. Wcześniej bywa ona zastępowana kolejno przez głoski [i], [1 - i stad nasze slanie, prawda ? ], które są formami rozwojowymi głoski [r]. Wadliwa wymowa dźwięku [r] jest jedną z bardzo często występujących wad wymowy u dzieci, a niekiedy także u dorosłych - nazywana jest rotacyzmem lub reraniem. 1. Mogirotacyzm - to opuszczanie głoski [r]. 2. Pararotacyzm - wymawianie zamiast [r] jakiegoś innego dźwięku, np. [l], [u], [i]. Zniekształcone formy [r] określane są mianem rotacyzmu właściwego. W obrębie rotacyzmu właściwego najczęściej pojawiają się następujące formy wadliwe: 1. rotacyzm uwularny, inaczej języczkowy (tzw. [r] francuskie) 2. rotacyzm lateralny (boczny), 3. labialny (wargowy), 4. welarny (krtaniowy), 5. faryngealny (gardłowy). Hm ? A ty mowiac "slanie", jak zniekszatlcasz to "er" ? Labialnie ? Określenia poszczególnych rodzajów rotacyzmu właściwego są terminami kinetycznymi, wskazującymi na sposób powstawania wadliwej artykulacji głoski [r]. Rotacyzm właściwy wymaga wczesnej interwencji logopedycznej, zaś opuszczanie lub zastępowanie głoski [r] przez [i] oraz [1] stanowiącymi rozwojowe formy [r] wymaga stymulacji w formie zabaw logopedycznych. Bezpośrednią przyczyną rotacyzmu jest niedostateczna sprawność ruchowa czubka języka, który wskutek tego nie wykonuje drobnych, subtelnych ruchów wibracyjnych, koniecznych do wytworzenia prawidłowego [r]. Istotne znaczenie ma również sama budowa anatomiczna języka, jeśli jest on zbyt duży i gruby albo też napięcie mięśniowe języka jest wzmożone lub osłabione czy wreszcie wędzidełko językowe jest zbyt krótkie, to wykonanie ruchów koniecznych do wytworzenia prawidłowej głoski [r] nie będzie możliwe. Ponadto wadliwa wymowa dźwięku [r] może być spowodowana obniżonym poziomem słuchu, opóźnionym rozwojem ruchowym i umysłowym oraz oddziaływaniem nieprawidłowego wzoru wymowy osób z otoczenia dziecka, a także słabą zdolnością dziecka do koncentrowania uwagi na dźwiękach mowy... Mamy nadzieje, ze sie nie nudzisz i jestes skoncetrowana ... ? |
Matka_Sławka_z_Gdańska 16.05.2005 11:40 |
|
Poreramy dalej, co ? Azo ?
Głoska [r] powstaje wskutek szybkich i delikatnych uderzeń czubka języka o wałek dziąsłowy, znajdujący się za górnymi zębami. Prawidłowe jej tworzenie następuje wówczas, gdy język pozostaje szeroki, a jego boki dotykają zębów trzonowych, przyjmując pewną, stałą pozycję, przy czym środkowa, a zwłaszcza przednia, część języka powinna być ruchliwa i elastyczna. Tak więc głoska [r] powstaje wskutek szybko następującego po sobie zamykania i otwierania rezonatora artykulacyjnego za pomocą wibrującego czubka języka. Wargi są przy tym lekko rozchylone, podniebienie miękkie jest uniesione i zamyka drogi do jamy nosowej. W większości przypadków rotacyzmu prowadzi się ćwiczenia wstępne, których celem jest doprowadzenie do wibracji czubka języka. Do podstawowych ćwiczeń języka należą: 1. Rozciąganie języka leżącego swobodnie w jamie ustnej tak, aby jego boki dotykały zębów trzonowych, a następnie wysuwanie szerokiego języka. 2. Ujmowanie brzegów języka między zęby trzonowe i delikatne żucie. 3. Układanie szerokiego języka i wykonywanie wdechów i wydechów przy lekko rozchylonych wargach. 4. Ujmowanie brzegów języka między zęby trzonowe i unoszenie jego czubka do wałka dziąsłowego. 5. Liczenie górnych, a następnie dolnych zębów. 6. Masaż języka przez wysuwanie go i wsuwanie przez lekko zbliżone zęby. 7. Zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka. 8. Unoszenie szerokiego języka za górne zęby. 9. Kląskanie językiem. 10. Szybkie i delikatne wymawianie dziąsłowych głosek [t] i [d] oraz [t] [d] [n] przy znacznym otwarciu ust. Dążymy do skorygowania zniekształconego dźwięku [r], np. uwularnego (języczkowego) i faryngealnego (gardłowego) ze względu na doskonalenie zrozumiałości mówienia (prawidłowe [r] jest lepiej słyszalne na końcu wyrazów i w grupach spółgłoskowych niż [r] zniekształcone), z punktu widzenia higieny głosu ([r] gardłowe i języczkowe sprzyja zachrypnięciu) oraz ze względu na to, że w języku polskim [r] przedniojęzykowe jest prawidłowe. W terapii rotacyzmu właściwego stosuje się w praktyce logopedycznej najczęściej metody, dobierając je w zależności od rodzaju zniekształcenia [r] i możliwości pacjenta. My jeszcze mozemy. A Ty ? |
Matka_Sławka_z_Gdańska 16.05.2005 11:43 |
|
Są tez sposoby przekształceń fonetycznych, modyfikacji , które umożliwiają przekształcenie dźwięków pomocniczych, łatwych dla pacjenta, w wywoływaną głoskę [r].
Przekształcanie [r] z dziąsłowego [d]: Tu język musi być luźny, szeroki, uniesiony wysoko i napięty w tylnej części. Głoska pomocnicza [d] musi być tworzona lekko i delikatnie, aby mogła być przekształcona w [r]. Delikatne tworzenie [d] możemy osiągnąć albo odwołując się do wyobraźni dziecka, albo polecając nucenie znanych melodyjek za pomocą dźwięku [d]. Toteż nie polecamy dziecku powiedz (d), gdyż wówczas powstanie głoska z niepożądanym, pełnym zwarciem, ale odwołujemy się do wyobraźni mówiąc wyobraź sobie, że chcesz powiedzieć (d). Oprócz spełnienia tych warunków należy pamiętać o odpowiednim otwarciu ust oraz silnym wydechu z intencją wprawienia w wibrację czubka języka, aby doprowadzić do wytworzenia [r], zbliżonego brzmieniowo do naturalnego ''r'' Wymawiamy lekko i delikatnie sylaby [te-de], przy czym podczas wymowy głoski [d] (dziąsłowej) czubek języka powinien stykać się z dziąsłami; samogłoski zaś są tworzone bardzo cicho i krótko. Stale pamiętamy o tym, aby język był rozluźniony i szeroki. W czasie tworzenia pomocniczego dźwięku [l] szybko poruszamy palcem wskazującym pod czubkiem języka dziecka: język musi być rozluźniony, policzki przyciśnięte. No chyba tak umiesz...? |
Matka_Sławka_z_Gdańska 16.05.2005 11:45 |
|
W czasie przedłużania dźwięku pomocniczego [ź] opuszczamy energicznie szczękę dolną. Innym, trudniejszym sposobem jest potrącanie palcem wędzidełka podjęzykowego w czasie wymawiania [ź]. Skorygowanego dźwięku [r] nie staramy się wymawiać w izolacji, lecz łączymy go początkowo z głoskami zwartymi bezdźwięcznymi, a mianowicie: pda, tda, kda, przy czym [d] ma być jedynie zaznaczone. Następnie wymawiamy w podobny sposób wyrazy: [planie], [tdava], [kdova]. Następnie utrwalamy [r] w sylabach i wyrazach, w których występuje ono po kolejnych spółgłoskach [p, b, d, t, g, k, x, m, f, v, ś, ź, s, z, ś, ź].
Istnieją jeszcze inne, często stosowane w praktyce logopedycznej metody, w których dźwiękami pomocniczymi są głoski [t] i [d]. We wszystkich tych ćwiczeniach ważne jest prawidłowe, tj. delikatne tworzenie głosek pomocniczych oraz intencja wprawienia w wibrację czubka języka: Wymawiamy połączenia [teda] najpierw w tempie wolnym, a następnie coraz szybciej, przy czym [e] wymawia się krótko i delikatnie, natomiast [a] z naciskiem i przedłużeniem. Wskutek tego postępowania otrzymamy sylabę [tra] z dźwiękiem [r) zbliżonym do prawidłowego [r]. Powtarzamy w szybkim tempie połączenia [tdt - tdt]... oraz [dtd - dtd]... z tym, że dźwięk [t] ma być tworzony energicznie i z ekspresją, natomiast [dj bardzo delikatnie. W podobny sposób można również wymawiać połączenia [bda, bdo, bdu] z możliwie najkrótszym i delikatnym [d]. W połączeniu [deda] [e] wymawiamy krótko i bez ekspresji, natomiast [a] długo i z przyciskiem. Następnie utrwalamy [r] w sylabach [dra, dro, dru, dra, dry] oraz w wyrazach: [drabina, droga-, drut] itp. Wymawiamy najpierw szeptem i bardzo swobodnie [t]... [d]..., a następnie [t], [d], [n] z wyraźną pauzą między [t, d] a [n]. Następnie wymawia się takie wyrazy, jak np. [trava], [trepy], w których zamiast [r] będzie wstawiony dźwięk [d], przy czym nagłosowe [t] w tych wyrazach powinno być wyróżnione, a [d] nieco słabsze, jednakże obydwa dźwięki tworzymy przy maksymalnie ograniczonych ruchach języka. Jeśli dziecko umie wymawiać prawidłowo ćwiczone wyrazy w tempie wolnym, przechodzimy do coraz szybszego wymawiania, zbliżając się tym sposobem coraz bardziej do prawidłowego [r]. W miejscu, gdzie powinna występować głoska [r], wstawiamy podwójne [dd], wymawiając np. [bddat] brat, [bddanie] pranie, [tddawa] trawa, itd. Przy dość szeroko otwartych ustach przyciskany przednią część języka do górnych zębów (siekaczy i kłów), co uniemożliwi wypływ powietrza, przy czym logopeda lub pacjent dotyka palcem brzegu języka od spodu. Nabieramy powietrza przez nos i silnie wydychamy przez usta. Silny strumień powietrza wydechowego spowoduje, że palec zostanie wypchnięty, a czubek języka ześlizgnie się po wałku dziąsłowym i zacznie wibrować ... Tak. Po prostu wibrowac. |
Matka_Sławka_z_Gdańska 16.05.2005 11:55 |
|
...I tak rozdygotane cale, pragniemy Azo przekazac ci serie zdan do cwiczen na jutro:
Renata robi pranie. Renia rysuje trójkąt. Renia włożyła czerwony sweter z kapturem. Krysia skrobie rybę. Krysia wyciera taboret. Krysia pokroiła sernik i zrobiła herbatę. Rysio karmi kury. Roman gra na trąbce. Marysia i Mirek wybrali się na urlop w góry. Marta uciera krem. Karol rozbił kryształ. Bronek podarował Krysi bursztynową broszkę. Jurek zbiera resztki deseru. Maryla robi na drutach. Darek gryzie suchary. Robert kroi arbuza. Irek gra w karty z Jurkiem. Stryjek wrócił z Francji. Burmistrz pracuje w ratuszu ... a ha, ha, ha... Stary zegar wybił czwartą. Grażyna rozlewa oranżadę. Ambroży poleruje lustro. Rózia przebiera ogórki. Martyna kroi mizerię. Wkrótce nastanie wieczór. Rankiem lśni rosa. Rano rozległ się alarm Pracowity Romek rozpoczął trudną pracę. Bronka zrobiła pranie w pralce, a teraz prasuje pelerynę. Roman nosi granatową marynarkę i czerwony krawat. Rybak złowił pstrągi, jesiotry i karpie. Reks ogryza kość i warczy na Mruczka. Mirka uprawia truskawki, paprykę i pomidory. Marta jeździ rowerem po krętych drogach. Gromada wróbli ćwierka nad trawnikiem. Elwira robi na deser krem z truskawkami. Prosiaczek zeżarł górę otrębów. Marysia karmi kury ziarnem. Rafał lubi gruszki i ruskie pierogi. Patryk stroi struny gitary. Mariusz projektuje różne wzory ubrań. Na sekretarzyku stryja stoją stare fotografie. Babcia podarowała Marlenie stare koronki. Mamy nadzieje Azo, ze w przyszlosci wyrosniesz na porzadna osobe. |
Matka_Sławka_z_Gdańska 16.05.2005 12:08 |
|
albo...
Zdzislawa czeka przy szosie na samochod z naczepa Dobre, co ? |
# Yogi 16.05.2005 18:45 |
|
Czy jest z nami lekarz ? Pilnie potrzebny.
|
# kornik 17.05.2005 09:21 |
|
TY SIE LECZ NA NOGI BO NA GŁOWĘ JUŻ ZA POŹNO !!!
|
# NN 17.05.2005 11:47 |
|
Nie doceniacie Matki a wlasciwie jej starań mających głębokie korzenie w estetyce dada i surrealizmu....
|
# aldik 18.05.2005 22:43 |
|
Chcialbym poznac tą "Matkę" ....
Matko, ale to musi byc pojechany gość... |
# pasikonik 19.05.2005 00:13 |
|
A ja chyba widzialem w autobusie.... dziewczyna sporo czyta. Szkoda ze nie stosuje zasady Ranickiego " I der Kuerze, liegt die Wuerze". A tak poza tym, poza klerofobia... Ok.
|
# Zenon 19.05.2005 16:41 |
|
matka_slawka_z_Gdanska w gownie robisz, ze sie znasz ?
|
# jk 21.05.2005 01:05 |
|
Mateczko a może Aza ma problem z ssssseplenieniem
|
Matka_Sławka_z_Gdańska 25.10.2006 06:53 |
|
Piotrusiu ... co sadzisz o dlugosci ?
|
LINKI SPONSOROWANE