Dojazdy do Warszawy: jakie życzenia mają pasażerowie?
26 września 2014
Tańszych biletów, pociągów na Piaski i autobusu do metra. Szansa na wszystko, przynajmniej teoretycznie, wciąż istnieje.
Za dużo zachodu?
Jak to działa? Oferta Warszawa+ daje mieszkańcom 14 zł zniżki na bilet 30-dniowy, 7 zł w przypadku uczniów i studentów. Różnica w cenie biletu pokrywana jest z budżetu miasta. To wszystko wymaga zorganizowania bazy danych osób uprawnionych, zakupu sprzętu do personalizacji kart, zatrudnienia osób do obsługi systemu.
- Dla mieszkańców posiadanie takiej karty oznacza konieczność dojazdu do kilku wyznaczonych punktów obsługujących karty ze zniżką Warszawa+. Dla budżetu miasta, z którego w tej chwili wpłacamy do kasy ZTM blisko 6 mln zł rocznie, to dodatkowe obciążenie, niewspółmierne do korzyści pasażera. Szacujemy, że to dodatkowy milion zł rocznie, choć kwota oczywiście uzależniona jest od liczby osób korzystających z karty - mówi Tamara Mytkowska z legionowskiego ratusza i podkreśla, że Legionowo rozważa wprowadzenie oferty, lecz nie zostały jeszcze podjęte żadne decyzje.
Piaski poszkodowane
Przyjrzyjmy się zatem kolejnej sprawie: kwestii dojazdów pociągiem na Piaski.
- Nie rozumiem, dlaczego w godzinach szczytu linia SKM S9 nie dojeżdża do stacji Legionowo Piaski? Po południu pierwszy kurs powrotny jest po godzinie 15. Wcześniej było inaczej. Skoro pociąg stoi na bocznicy w Legionowie, to równie dobrze mógłby stać na stacji Legionowo Piaski i więcej ludzi mogłoby z niego korzystać. A tak utrudniają nam wszystkim życie - skarży się czytelniczka. Zarząd Transportu Miejskiego przekonuje, że trzeba poczekać.
- Rozważamy skierowanie pociągów SKM S9 do Legionowa Piaski. Proszę jednak wziąć pod uwagę, że takie rozwiązanie nie leży tylko w gestii warszawskiego ZTM. Przede wszystkim na stacji Legionowo Piaski znajdują się zaledwie dwa tory. Poza godzinami szczytu zawracają tam pociągi SKM S3, a nie może dochodzić do sytuacji, w której cała stacja jest zablokowana. Najprawdopodobniej zmieni się to w połowie października, gdy w rozkładzie nie będą już uwzględnione pociągi TLK i InterRegio kursujące na trasach objazdowych na odcinku Legionowo-Tłuszcz. Dzięki temu poprawi się przepustowość stacji Legionowo Piaski - mówi Magdalena Potocka z ZTM i podkreśla, że to nie wszystko. Legionowo musiałoby nieznacznie zwiększyć dopłaty. Czyli? Ostatecznie i tak nie wiadomo, czy wszystkie kursy S9 zostaną wydłużone na Piaski.
Legionowo do metra
Na koniec tradycyjna chęć mieszkańców Legionowa: chcemy do metra. Oczywiście najlepiej bezpośrednio. Także radni z komisji rozwoju miasta zdecydowali się ostatnio zwrócić do prezydenta z prośbą o przeprowadzenie rozmów z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie w celu uruchomienia linii autobusowej z Legionowa do pętli Metro Młociny.
Starania będą raczej bezowocne. Od lat, do znudzenia, ZTM powtarza: na pętli nie ma już miejsca. A teraz dodatkowo sprawę utrudniają remonty na moście Grota, które przerzucają ruch samochodowy na most Północny.
- Zachęcamy pasażerów do korzystania z linii autobusowej 511, której rozkład w znacznej mierze został skoordynowany z rozkładami 723 i 731. Oznacza to, że czas oczekiwania na przesiadkę jest krótki - mówi Magdalena Potocka z ZTM.
Jakie są inne postulaty w sprawie dojazdów do Warszawy? Czekamy na opinie: redakcja@gazetaecho.pl.
AS