REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Komunikacja

Czym najlepiej połączyć Łomianki z Warszawą?
REKLAMA

źródło: lomianki.pl


Czym najlepiej połączyć Łomianki z Warszawą?

O tym, że Łomianki potrzebują lepszej komunikacji ze stolicą, wiadomo nie od dzisiaj. W połowie stycznia w urzędzie marszałkowskim dyskutowano o sposobach poprawy sytuacji blisko 9 tysięcy pasażerów, którzy codziennie jeżdżą komunikacją publiczną między jednym a drugim miastem.

REKLAMA
Łomianki chcą wykorzystać bliskość lotniska w Modlinie i zdyskontować potrzebę dojazdu do niego przez swój teren - obecnie główny dojazd komunikacją publiczną do Modlina prowadzi prawym brzegiem Wisły, przez Białołękę i Legionowo, gdzie kursują pociągi. Jeżeli uda się stworzyć alternatywę dla nich, zyskają też mieszkańcy lewego brzegu.

Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta przedstawił podczas spotkania cztery możliwe warianty, które poprawiłyby połączenie Łomianek ze stolicą. Pierwszym, najdroższym i chyba najmniej realnym, byłoby przedłużenie metra z Młocin. Najmniej realnym, bo koszty byłyby kosmicznie wysokie, a za te pieniądze można rozpatrzyć inne możliwości, jak choćby przedłużenie linii kolejowej z Jelonek, która do tej pory była bocznicą prowadzącą do huty. W ten sposób można zacząć realizować projekt wyprowadzenia metra na powierzchnię, wykorzystując do komunikacji istniejący układ torowy. ZTM jest jednak i temu rozwiązaniu niechętny - wymuszony przez przepisy przebieg torów musiałby być oddalony od istniejącej zabudowy i w rezultacie, aby dojechać do Warszawy, trzeba by najpierw dojechać do kolei.

Trzecia możliwość to linia tramwajowa - aby powstała, Łomianki musiałyby pokryć w całości koszt budowy i utrzymania tramwaju. Mając jednak na uwadze ogólny kryzys finansów publicznych, nie tylko w Łomiankach, to rozwiązanie także wydaje się trudne w realizacji. Najtańszym sposobem byłoby stworzenie linii szybkich autobusów, które mogłyby zacząć kursować po zbudowaniu nowej drogi S7 biegnącej przez miasto.

Autobusy, choć najłatwiejsze i najtańsze w uruchomieniu, mają poważną wadę - koszty utrzymania i pojemność. Tramwaj jest tańszy w utrzymaniu.
Po wydzieleniu na niej buspasa jest możliwość uzyskania sporej przepustowości, choć w eksploatacji autobusy wcale nie musiałyby być najtańszym środkiem transportu.

Burmistrz Łomianek opowiadał się za transportem szynowym, sfinansowanym przez UE w ciągu najbliższej dekady. Nie wiadomo, czy miałby to być - krytykowany już na naszych łamach - pociąg do Modlina, czy znacznie bardziej logiczny tramwaj. Jedno jest pewne, że Łomianki połączenia potrzebują.

Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji popiera dążenia Łomianek do stworzenia lepszych połączeń z Warszawą. - Metro odpada, bo jego przedłużenie jest nierealne - mówi Wojciech Tumasz z SISKOM-u. - O wiele lepsze są rzeczywiście połączenia szynowe, jednak stawiałbym na linię tramwajową, która ma największe szanse na dofinansowanie z funduszy zewnętrznych. Warunkiem byłoby jednak podpisanie dogodnego porozumienia poszczególnych gmin ze stolicą i powiatem warszawskim zachodnim. Autobusy, choć najłatwiejsze i najtańsze w uruchomieniu, mają poważną wadę - koszty utrzymania i pojemność. Tramwaj jest tańszy w utrzymaniu, a warszawskie doświadczenia pokazują, że jeden wóz może jeździć nawet 50 lat, gdy autobus po dziesięciu nadaje się na ogół na złom.

Wojciech Tumasz dodaje jeszcze, że aby myśleć o pociągnięciu linii tramwajowej, podwarszawska gmina będzie musiała zmienić swoje studium zagospodarowania przestrzennego, co może potrwać około dwóch lat. - Biorąc jednak pod uwagę, że Łomianki chcą realizacji w ciągu najbliższych pięciu czy dziesięciu lat, nie powinno być z tym żadnych problemów - podsumowuje społecznik.

(wt)


REKLAMA

Czym najlepiej połączyć Łomianki z Warszawą?

Tramwaj z Młocin? To rozsądne rozwiązanie.




więcej




Warning: Illegal string offset 'foreach' in /home/echo/domains/tustolica.pl/public_html/www/!cms_echo/echo4/echo/index.php on line 193


więcej


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
© WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych zachowań użytkowni­ków. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Ustawienia dotyczące cookies można zmienić w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
REKLAMA
REKLAMA