REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Bezprawne zagrywki biur podróży

  26 sierpnia 2005

Biura podróży kuszą atrakcyjnymi cenami wrześniowych wyjazdów zagranicznych. Warto wiedzieć, że ponad 95% biur podróży stosuje w umowach bezprawne zapisy, naruszające interes klientów. Wynika to z wakacyjnego raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Najwięcej klientów narzeka na umowy "last minute". Jak nie dać nabić się w butelkę?

REKLAMA

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) każdego roku - zwłaszcza w okresie wakacyjnym - napływa szereg skarg na organizatorów turystyki. Prze-prowadzone kontrole wykazały, że skargi nie są bezpodstawne. - Podstawową zasadą, o której konsumenci muszą pamiętać, jest ich prawo do negocjowania każdego punktu umowy - mówi Dariusz Łomowski z biura rzecznika Urzędu Ochro-ny Konkurencji i Konsumentów. - Poza tym w momencie, kiedy zauważymy wspo-mniane nieprawidłowości w zapisach umowy, należy powołać się na raport UOKiK i ostrzec, iż mamy świadomość bezprawności niektórych postanowień umów. Sprawę należy również zgłosić do Miejskiego Rzecznika Konsumentów, który ma prawo interwencji a nawet wystąpienia przeciwko firmie turystycznej z pozwem o odszko-dowanie dla konsumenta - radzi Dariusz Łomowski. Jakie zapisy zostały uznane za bezprawne?

Wyższa cena lub inny hotel

Należy pamiętać, że koszt imprezy nie może ulec zmianie, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach (na przykład wzrost opłat urzędowych czy kosztów transportu). Nie może się to ponadto odbyć później niż 20 dni przed rozpoczęciem wycieczki. Organizatorzy zastrzegają sobie często możliwość zmiany cen nawet tydzień przed terminem, co jest niezgodne z prawem. Warto także wiedzieć, że o zmianie programu wykupionego wyjazdu oraz jego warunków (kategoria hotelu i jego rodzaj, położenie itp.) biuro musi nas bez-zwłocznie powiadomić. W takiej sytuacji mamy prawo do odstąpienia od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych pieniędzy i bez obowiązku zapłaty kary umownej, którą straszą niektóre firmy turystyczne. Po przyjeździe na miejsce skargi klientów najczęściej dotyczą zakwaterowania (na przykład hotel o niższym standardzie, położony daleko od morza) lub zubożenia programu wyciecz-ki. Wielu organizatorów turystyki niezgodnie z obowiązującym prawem zastrzega w umowach, że tego rodzaju zmiany w warunkach imprezy nie mogą być powodem do roszczeń ani odstąpienia od kontraktu. Dlatego każdy podobny zapis powinien być przez nas podważony. Warto również pamiętać, że to organizator wyjazdu ponosi odpowiedzialność za wadliwe wykonanie usługi przez swoich kontrahentów (brak wody, klimatyzacji lub prądu w hotelu, konserwacja basenu itp.).

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Osławione LAST MINUTE

Chęć ograniczenia odpowiedzialności firm turystycznych za zmianę warunków wy-cieczki jest szczególnie powszechna w przypadku ofert "last minute". Biura pozwa-lają sobie np. na zmianę warunków zakwaterowania. UOKiK podreśla jednak, że ustawa o usługach turystycznych nie różnicuje "ofert specjalnych", "last minute" itd., co oznacza, że konsumentowi zawierającemu umowę tego rodzaju przysługuje pełny zakres ochrony przewidziany prawem. Organizator nie może zatem zmienić hotelu czy ceny wycieczki, bez podania przyczyny określonej w umowie. Często w kontraktach "last minute" istotne informacje (zwłaszcza nazwa hotelu) nie są w ogóle podane, co również jest bezprawnym zapisem, ponieważ wiąże klienta posta-nowieniami, z którymi nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy.

REKLAMA

Rezygnacja z wycieczki

Uczestnik ma prawo zrezygnować z wycieczki w każdej chwili, zarówno przed rozpoczęciem podróży, jak i w jej trakcie. Jeżeli nastąpiło to z powodów leżących po stronie biura podróży (na przykład zmiana istotnych warunków umowy), konsu-mentowi należy się zwrot pełnej wpłaconej ceny bez żadnych potrąceń. Ponadto w sytuacji niedopełnienia przez organizatora obowiązków (niezawiadomienie o konie-czności dokonania szczepień ochronnych wymaganych do wjazdu do danego kraju, mylna informacja o terminie wyjazdu, niedokonanie przez pracownika biura rezer-wacji miejsc w samolocie itp.), uczestnik może także żądać odszkodowania za po-niesione szkody.

REKLAMA

Wakacje z głową

Beztroskie wakacje to często wynik wyboru odpowiedniego biura podróży. Pochop-ne decyzje, niedokładnie przestudiowane umowy i przede wszystkim nieznajomość przysługujących nam praw może zmienić nasz wymarzony wyjazd w największe rozczarowanie roku.

Lektura raportu (opublikowanego na stronie www.uokik.gov.pl) pozwoli obej-rzeć wszystkie zapisy umów, na które nie możemy się zgodzić. Warto pamiętać, że konkurencyjna cena wyjazdu to tylko jeden z czynników, którym powinniśmy się kierować przy wyborze organizatora wycieczki.

chodka

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

City Break
City Break

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe