Wstrzykną polimery w Bystrą, tani sposób na drogi gruntowe
25 października 2012
W budżetach dzielnic na nic nie ma pieniędzy, trzeba więc szukać oszczędności. Ulica Bystra na Zaciszu ma być pierwszą w stolicy wykonaną z nawierzchni polimerowej. Jej koszt to 110 zł za metr kwadratowy. Ścieżka rowerowa jest droższa o 60 zł za metr. - Ta metoda sprawdza się w wielu krajach - chwali Mirosław Patej z białostockiej firmy AdAlio, jednej z kilku oferujących tę technologię.
Technologia dróg polimerowych od lat jest stosowana przez wojsko, a także w Rosji, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Zdaniem przedstawiciela firmy zajmującej się tą technologią można ją stosować do budowy dróg każdej klasy. W dodatku jej cena jest niższa nawet o 40 procent.
- Polimery dodajemy jako składnik asfaltu od ponad 20 lat. Nie ma gwarancji jego trwałości - zgłasza jednak wątpliwość Dariusz Szybilski z Instytutu Budowy Dróg i Mostów.
- Na Bystrej mieszkam od dziecka, mam ponad 40 lat. Wolę utwardzenie bez gwarancji jakości, niż błoto do śmierci - mówi mieszkaniec ulicy.
Na Targówku testy z polimerami mają o tyle rację bytu, że technologia najlepiej sprawdza się na drogach nieutwardzonych, mało używanych, a takich w dzielnicy jest blisko 70.
- Wolę to, niż błoto do śmierci - ripostuje mieszkaniec ulicy.
- Ulica Bystra znajduje się na błotnistym terenie pomiędzy osiedlem domów jednorodzinnych a Lasem Bródnowskim. Jeżeli znajdą się pieniądze, to być może inwestycja rozpocznie się na wiosnę - mówi rzecznik dzielnicy Rafał Lasota.
mac
foto targówek zacisze bystra