Wiwat piłka kopana!
9 maja 2007
Polskie orły i ukraińskie sokoły razem zorganizują mistrzostwa Euro 2012. Warszawa gra w tym przedsięwzięciu ważną rolę.
Autorka jest radną Warszawy (Lewica i Demokraci) |
Kijów - Warszawa wspólna sprawa!
Sztuczne ognie nad Warszawą głosiły wielkie i nie-spodziewane święto. Znamionowały też początek no-wej ery w relacjach Polski i Ukrainy - ogromne wspólne przedsięwzięcie gospodarcze i organizacyj-ne. Przedsięwzięcie, którym torujemy "niebiesko-żół-tym" drogę do Europy.Jest duża szansa, że w ciągu pięciu lat, które przed nami do Euro 2012, stolica upora się z od lat nierozwiązanymi problemami - brakiem dróg dobrej jakości, mostów, alternatywnego dla Okęcia lotniska. Od dziesięcioleci odczuwamy brak sieci dróg oplata-jących miasto. Te drogi miały powstać w ciągu najbliższych 25 lat. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi wziąć się ostro do roboty i do chwili rozpoczęcia piłkarskich mistrzostw opleść Warszawę siecią tras obwodowych. Na pewno do 2012 roku powstanie odcinek łączący Warszawę z Siedlcami - 77 km trasy A4, arteria łącząca koniec autostrady A2, biegnącej z zachodu Polski, czyli podstołeczną Konotopę z ul. Puławską, a także droga od Konotopy do Trasy Armii Krajowej (choć fatalny stan techniczny tej ostatniej grozi katastrofą i wymaga natychmiastowych remontów). Czy uda się poprowadzić także ciąg dalszy trasy przez Ursynów, Wilanów, mostem na Wiśle, przez Wawer na wschód - zależy od opieszałej dotąd GDDKiA. Prywatna firma wybuduje 134-kilometrowy odcinek Łódź - Warszawa. Niezbędny jest jeszcze co najmniej jeden most. Będzie to chyba most Krasińskiego (Jacka Kuronia?), który połączy rejon pl. Wilsona na Żoliborzu z okolicami ul. Budowlanej na Bródnie. Z mostem Północnym wciąż są problemy, głównie z przetargami, dlatego urzędnicy samorządowi apelują do rządu o zmiany w prawie budowlanym i o zamówieniach publicznych, bo dzisiejsze procedury utrudniają duże inwestycje. Zdobycie tzw. decyzji środowiskowej dla remontu już istniejącej Trasy AK trwało prawie dwa lata!
Potrzebne jest też nowe lotnisko. Do użytku zostanie oddany II terminal lot-niczy na Okęciu, który będzie obsługiwał do ośmiu milionów pasażerów rocznie. Modernizacji wymagają obiekty PKP. Dzięki Euro 2012 w stolicy ma powstać połączenie kolejowe między lotniskiem Okęcie a centrum miasta, nowy Dworzec Zachodni z nowoczesną halą pasażerską i centrum handlowo-biurowym. Niestety kibice z całej Europy zastaną zaniedbany Dworzec Centralny w Śródmieściu. Jego modernizacja rozpocznie się dopiero w 2012 roku... chyba, że PKP nie będzie budować więcej dworców we Włoszczowie i znajdzie pieniądze na remont swego sztandarowego obiektu. Samorządowcy przyznają, że brak miejsc noclegowych o przystępnych cenach to teraz poważny mankament stolicy. Powołany przez rad-nych zespół opracuje program, który ma pomóc w budowie hoteli o średnim standardzie. W Warszawie powinno powstać ponad 100 takich hoteli, moteli i pensjonatów, oferujących 80 tysięcy miejsc noclegowych oraz dwa duże hotele o najwyższym standardzie.
Drugą linię metra trzeba będzie zbudować do roku 2011, a nie jak pierwotnie zakładano do 2013, co mnie osobiście bardzo cieszy.
Jednemu śmiech, drugiemu łza
Ponad cztery tysiące kupców z Jarmarku Europa ma powód do zmartwienia. Tylko do 30 czerwca mają umowy ze spółką Damis, która od 18 lat zarządza najwięk-szym bazarem w tej części świata. Spółka, której płacą placowe, jest zadowolona z organizacji Euro 2012 w Polsce. Przecież impreza przyniesie Warszawie i okolicom stadionu ogromne korzyści, a że władze miasta myślą o zachowaniu funkcji ko-mercyjnej przy stadionie, część kupców będzie mogła tam zostać. Ale spora grupa musi zacząć myśleć o nowym miejscu pracy. Część handlarzy zainteresowana jest lokalizacją w okolicach Dworca Wschodniego. Wygląda też na to, że Bazar Różyc-kiego odzyskać może dawny blask.Na 30 hektarach wokół Stadionu Dziesięciolecia w planach jest Narodowe Cen-trum Sportu. Nowoczesny, całkowicie zadaszony stadion ma powstać po wyburze-niu obecnego stadionu. Pomieści 70 tys. widzów. Na tym obiekcie nastąpi otwarcie Mistrzostw Europy, mają się też odbyć ćwierć i półfinały. Finał odbędzie się w Ki-jowie, bo to wpływom ich potężnego biznesu zawdzięczamy zwycięstwo. Projektu nowego obiektu jeszcze nie ma, stołeczny ratusz wkrótce wyda warunki zabudowy dla tej inwestycji. Jest jednak wstępna koncepcja architektoniczna. Stadion zosta-nie otoczony nowoczesnymi obiektami sportowymi - halami do gier zespołowych, basenem.
Dziś miasto jest zakorkowane, metro rozgrzebane, lotnisko, nawet po rozbu-dowie, za małe. Euro 2012 jest ogromną szansą na przyspieszenie rozwoju, przede wszystkim praskiej strony Warszawy. Wymusi doprowadzenie do Dworca Wileń-skiego drugiej linii metra, wpłynie na poprawę wyglądu budynków, udrożni drogi. Ożywczy strumień milionów euro z unijnych dotacji uczyni nasze życie wygod-niejszym na długie lata - dzięki piłkarskim rozgrywkom, które potrwają tylko parę tygodni.
Agnieszka Kuncewicz
akuncewicz@warszawa.um.gov.pl