Zdemontują progi na Bródnie. Będzie nowa sygnalizacja świetlna
12 lutego 2024
Warszawski ZDM ogłosił przetarg na budowę sygnalizacji świetlnej na niebezpiecznym przejściu przez jezdnię i tory tramwajowe na wysokości ul. Rembielińskiej 8 na Bródnie. Dzięki temu piesi będą mogli bezpiecznie dostać się m.in. na pobliski bazar czy do przychodni.
Przejście dla pieszych przy ul. Rembielińskiej 8 na Bródnie składa się z dwóch części. Do pokonania jest tu nie tylko szeroka na 7 metrów jezdnia, ale i tory tramwajowe o szerokości 4 metrów.
Jak inwestować po dokładnej analizie produktów bankowych?
W obliczu dynamicznych zmian na rynku finansowym, właściwa analiza produktów bankowych jest kluczem do efektywnej i zrównoważonej inwestycji. W naszej dzisiejszej dyskusji skupimy się na tym, jak inwestycje po analizie produktów bankowych mogą przyczynić się do rozwoju osobistych finansów oraz wpłynąć pozytywnie na środowisko i społeczeństwo. Wykorzystamy tutaj wiedzę na temat funduszy inwestycyjnych, zasad ESG (Environmental, Social, Governance) oraz praktyczne aspekty analizy finansowej. Warto pamiętać, że współczesny bank - zielony i nowoczesny - jest naszym partnerem na każdym etapie podróży inwestycyjnej, pomagając w wyborze ekologicznych rozwiązań i ocenie ich wyników.
Do tej pory nie było tu sygnalizacji świetlnej. Trzeba było szczególnie uważać, by mieć pewność, że kierowcy ustąpią pierwszeństwa i uda się dostrzec zbliżający się tramwaj. Jak dodaje warszawski Zarząd Dróg Miejskich, szczególnie to drugie przejście wydawało się niebezpieczne. Oba przeszły kontrolę jeszcze w 2017 roku, która wypadła... tragicznie.
Niebezpieczne przejście dla pieszych
- Bezpieczeństwo pieszych na zebrze przy ul. Rembielińskiej 8 analizowaliśmy w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. To przez tory tramwajowe oceniono na zero w sześciopunktowej skali. Audytorzy podkreślili, że jest ono bardzo niebezpieczne ze względu na duże natężenie ruchu tramwajów i dużą liczbę pieszych, w tym dzieci, które idą tędy do szkoły, oraz osób starszych, które przechodzą przez jezdnię i tory w kierunku bazarku czy przychodni. Do tego dochodzą ograniczone warunki widoczności, szczególnie osobom niskim trudno jest dostrzec zbliżające się tramwaje (zasłania je ogrodzenie) - przekonuje ZDM.
W dokumencie zwrócono również uwagę na "duże prędkości przejeżdżających w obu kierunkach tramwajów, częstokroć niemalże jednocześnie w obie strony lub jeden za drugim".
- Powodem tego jest lokalizacja przejścia na odcinku poza rejonem przystanków. Pomimo tego, że motorniczowie często sygnalizują przejazd przed przejechaniem przejścia, to pozostałe wymienione czynniki sprawiają, że jest to niewystarczająco skuteczna metoda zapobiegania potrąceniom pieszych - napisano w opinii podsumowującej audyt.
Co z garbami i barierkami na Rembielińskiej?
- Przejście przez jezdnię w tym miejscu zyskało znacznie wyższą notę w naszym audycie bezpieczeństwa pieszych na zebrze. Zasłużyło na "czwórkę", bo kilka lat temu, jeszcze przed kontrolą w terenie, zainstalowano na jezdni wyspowe progi zwalniające. Spowalniacze pojawiły się przed zebrą z obu stron, co pozwoliło uspokoić ruch w tym miejscu, a pieszym zapewnić bezpieczne przekroczenie jezdni - wyjaśniają drogowcy.
Progi zwalniające na ul. Rembielińskiej zostały zamontowane jako doraźny element poprawiający bezpieczeństwo pieszych. Audyt wskazał, że takie rozwiązanie jest dobre, ale nie w pełni wystarczające. W związku z planowaną budową sygnalizacji świetlnej progi będą mogły zostać zdemontowane. Przed przejściem przez torowisko tramwajowe również zamontowane zostały elementy spowalniające ruch, w tym przypadku pieszych. Barierki, potocznie zwane "cielętnikami", co prawda spełniają swoją rolę, ale równocześnie stanowią barierę architektoniczną np. dla osób niewidomych i niedowidzących. Po wybudowaniu sygnalizacji świetlnej nie będą już do niczego potrzebne i tym samym zostaną zdemontowane.
Zmiany na Rembielińskiej obejmą przede wszystkim rejon przejścia dla pieszych. ZDM planuje również małe usprawnienie dla rowerzystów, którzy zyskają tu przejazd. Standardowo sygnalizacja będzie wyposażona w automatyczną detekcję pieszych i rowerzystów. Zakończenie przetargu i podpisanie umowy powinno nastąpić jeszcze w styczniu. Zakończenie prac już na wiosnę.
JR
.