Pułkowa: Co z obiecaną drogą rowerową? "Projektant nie był w stanie"
12 lutego 2021
Samochody pędzą po 145 km/h, a zapowiadana od lat ścieżka rowerowa nawet nie zaczęła powstawać - tak wygląda codzienność rowerzystów na jednej z najruchliwszych ulic w mieście.
Pokonanie rowerem Pułkowej to spore wyzwanie. Będąca częścią trasy krajowej nr 7 arteria jest zupełnie nieprzystosowana do ruchu jednośladów, dopuszczalna prędkość aut jest podniesiona do 60 km/h a dane z fotoradaru mówią, że niektórzy kierowcy potrafią rozpędzić się nawet do 145 km/h.
Rowerem po Pułkowej
Z drogi rowerowej na Pułkowej skorzystaliby przede wszystkim mieszkańcy Młocin chcący dojechać do metra albo galerii handlowej, ale też studenci Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego czy osoby odwiedzające Las Młociński. Konsultacje społeczne, na których poznaliśmy wstępny zarys drogi rowerowej, odbyły się... pięć lat temu.
- Po pokonaniu mostu Skłodowskiej-Curie można dziś skręcić w prawo, gdzie droga rowerowa łączy się z bardzo zniszczoną "serwisówką", którą czeka remont. Nowa droga tylko dla jednośladów będzie jej asfaltowym przedłużeniem o dwumetrowej szerokości, przecinającym skrzyżowania z Muzealną, Farysa i Papirusów - opisywaliśmy wówczas. - Na wysokości McDonalds'a z braku miejsca droga i chodnik połączą się w tzw. ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 m, czyli asfaltowy chodnik z pierwszeństwem pieszych. Na skrzyżowaniu z Dzierżoniowską będzie tylko możliwość przejazdu na drugą stronę ulicy. ZDM uznał, że droga wzdłuż parku Młocińskiego jest na razie zbędna, ale nie wyklucza dodania jej w dalszej przyszłości.
Projektant zaskoczył drogowców
Osobna, również szeroka na dwa metry i asfaltowa droga dla rowerów miała powstać po zachodniej stronie Pułkowej. Jadąc od strony węzła z trasą mostową przecinalibyśmy skrzyżowanie z Heroldów (jezdnia w kierunku centrum straciłaby prawoskręt) i wyjazdy z domów jednorodzinnych. Na skrzyżowaniu z Dzierżoniowską rozpoczynałby się ciąg pieszo-rowerowy. Na skrzyżowaniu z Wóycickiego moglibyśmy skręcić na istniejący pas dla rowerów, zaś na granicy miasta ponownie wjeżdżalibyśmy na drogę serwisową. Budowę swojego odcinka zapowiadał także samorząd Łomianek.
- Droga rowerowa przy Pułkowej miała być budowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Okazało się jednak, że projektant nie był w stanie przygotować na czas projektu - mówi Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich. - Ostatecznie zakończyliśmy z nim współpracę.
Na ten moment budowa dróg rowerowych na Pułkowej nie ma zapewnionego finansowania, więc drogowcy nie chcą mówić o jakichkolwiek terminach.
(dg)